معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه با اشاره به شرایط جغرافیای منطقه کوبانی امکان کمک رسانی و ورود مستقل به این منطقه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد شهاب الدین محمدی عراقی معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه در نشست خبری ظهر امروز  با محوریت کمک رسانی های اخیر جمعیت هلال احمر به غزه، سوریه و عراق و مناطق بحران زده صورت گرفت، به بحران عراق و فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر ایران اشاره کرد و گفت: از ابتدای بحران بوجود آمده در عراق جمعیت هلال احمر در حال ارائه کمک به این منطقه بوده است و تاکنون طی هفت مرحله حدود 584 تن کمک‌های بشردوستانه شامل اقلام امدادی، چادر و پتو به ارزش 20 میلیارد ریال صورت گرفته است.

وی در ادامه به ارسال محموله 44 تنی دیگر اشاره کرد و افزود: همچنین محموله‌ای 44 تنی شامل 100 دستگاه چادر، پتو، زیرانداز آماده ارسال به منطقه عراق است.

وی در خصوص کمک‌های پزشکی بیان داشت: تیم‌های پزشکی هلال احمر آمادگی مستقر شدن در مرز را دارند و به محض هماهنگی‌ها و درخواست کمک‌ها، نیروهای پزشکی به عراق اعزام می شوند.

محمدی عراقی در ادامه از آمادگی برپایی اردوگاه‌‌های موقت خبر داد و گفت: درصورتی که حملات نیروهای ائتلاف در عراق ادامه پیدا کند، پیش بینی می‌شود که بسیاری از آوارگان به سمت مرز ایران حرکت کنند.بنابر این هلال احمر ایران آمادگی برپایی اردوگاه‌های اسکان در منطقه مرزی عراق را دارد.

وی در خصوص کمک به منطقه کوبانی اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی منطقه کوبانی امکان ارسال مستقل کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد اما با هلال احمر ترکیه ارتباط خوبی داشتیم و در صورتیکه شرایط مهیا شود حتما برای ارسال کمک وارد عمل می‌شویم.


معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در ادامه ضمن محکومیت حملات 51 روزه به غزه بیان داشت: از همان ابتدا مکاتبات بسیاری با سازمان‌های مختلف چون صلیب سرخ صورت گرفت  و 109 میلیارد و 140 میلیون ریال از محل کمک‌های مردمی برای کمک به مردم غزه جمع‌آوری شد تا مقدمات برای خرید و ارسال محموله‌های امدادی فراهم شود.

وی در ادامه افزود: هیاتی از ایران برای مهیا نمودن شرایط ارسال کمک به غزه، به مصر اعزام شدند و مذاکراتی با هلال احمر مصر و غزه صورت گرفت و درنهایت 77 تن محموله امدادی به ارزش هشتصد و نود هزار دلار به غزه ارسال شد.

محمدی عراقی در ادامه به خرید ده دستگاه آمبولانس و ارسال آن به غزه اشاره کرد و گفت: در نتیجه درگیریهای اخیر در غزه 48 دستگاه آمبولانس منهدم شد. با توجه به نیاز منطقه  فرآیند خرید و مجوز ورود ده دستگاه آمبولانس فراهم شد و همچنین با توجه به فوریت اعلام شده دو دستگاه تانکر آب رسانی نیز آماده ارسال به غزه است.

وی در ادامه با اشاره به ورد هلال احمر به بازسازی مناطق آسیب دیده غزه بیان داشت : منابعی برای ورود به بازسازی به معنی عام  نداریم اما با توجه به اینکه پیچیدگی ها ی خاصی دارد در صورت وجود شرایط برای بازسازی درمانگاه ها می توان وارد عمل شد .

وی افزود: به زودی هیات بلند‌پایه‌ای عازم مصر خواهند شد و طی بازدیدی که از غزه صورت می‌گیرد نیازها و فوریتهای منطقه شناسایی و امکان رفع آن فراهم خواهد شد.

معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به بحران سوریه در طول چند سال گذشته اظهار داشت: پیامدهای بشر دوستانه در سوریه هر روز بیشتر می‌شود و طی سه سال گذشته 17 محموله امدادی در قالب 387 هزار تن اقلام ارسال شده است.

همچنین ضمن آمادگی ارسال محموله 44 تنی شامل شامل چادر، پتو، با توجه به آغاز فصل سرما در این منطقه ‌آمادگی ارسال وسایل گرمازا  و پتو وجود دارد که در صورت فراهم شدن شرایط به منطقه سوریه ارسال می‌شود.

محمدی عراقی در ادامه با اشاره به سیل  اخیر منطقه کشمیر در شمال شبه قاره هند تصریح کرد:  سیل 45 روز گذشتۀ منطقۀ کشمیر که منجر به خسارت بسیار زیاد و همچنین کشته شدن سیصد نفر در مناطقی از هندوستان و بالکان شد ضمن اظهار همدردی با مردم آسیب دیده، مراتب آمادگی ارسال کمکهای امدادی اعلام شد. با توجه به عدم نیاز به کمکهای بین المللی اما 400 دستگاه چادر، 4000 تخته پتو، زیرانداز به ارزش 100 هزار دلار آماده ارسال است که در به محض هماهنگی‌های لازم به منطقه فرستاده خواهد شد.

*کمک 85هزار دلاری هلال احمر ایران برای مقابله با ویروس ابولا


معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر با اشاره به شیوع ویروس خطرناک ابولا در غرب آفریقا گفت: گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از ابتلای هشت هزار نفر به این ویروس خطرناک و تلفات 4000 نفری است.

این ویروس بیشتر در مناطقی از آفریقا چون نیجریه، سنگال مشاهده  شده و همچنین مواردی نیز در اروپا و امریکا مشاهده شده است که اگر مقابله درستی با آن صورت نگیرد تبدیل به یک خطر جهانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: از ابتدای شیوع این ویروس جمعیت هلال احمر در گینه کمکهایی را ارسال کرد و حتی در مرکز درمانی گینه نیز آموزشهای و اقدامات پیشگیرانه‌ای نیز حدود 17 هزار دلار صورت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به پیشگیری در برخی از کشورهای منطقه آفریقا نیز اظهار داشت: در کشور مالی نیز کمکهای ده هزار دلاری به منظور مقابله با بیماری ابولا صورت گرفته و  همچنین محموله‌ای به ارزش ده هزار دلار شامل مواد موردنیاز به منطقه سیرالئون ارسال شده است.

محمدی عراقی با بیان اینکه آمادگی برای اعزام تیم پزشکی به کشورهایی که درگیر ویروس ابولا هستند وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون دو نفر در منطقه سیرالئون وجود دارند که یک پزشک و هماهنگ کننده هستند و درصورت فراهم بودن شرایط و نیاز تیم‌های پزشکی به منطقه اعزام می شوند.


معاون امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر به ارسال 743 تنی محموله های امدادی به ارزش 3 میلیون 341 هزار دلار به  مناطق بحران زده در طول 6 ماه اخیر اشاره و تصریح کرد :  هلال احمر ورود به تمامی بحران ها  را وظیفه ی ذاتی خود می داند و بخشی از آن توسط کمک های مردمی جمع آوری می شود . با توجه به محدودیت منابع داخلی و بحران های موجود در سطح بین الملل تلاش می شود بخشی از کمک ها از طریق نیروهای مردمی جمع آوری شود و حضور پررنگ تر در بحران های منطقه نیازمند منابع مالی بیشتر است .


محمدی عراقی در ادامه به طرح " جوانان و داوطلبان  پیشگامان محیط زیست " اشاره کرد و افزود : با این طرح از ظرفیت جوانا ن و داوطلبان برای حفظ محیط زیست استفاده می شود .همچنین طرح مدیریت و کاهش خطرپذیری شهری برای 5 شهر بزرگ و پرخطر تهیه شده  که تهران، ایروان، جاکارتا، لاپاز و نایروبی به عنوان 5 شهر بزرگ و پرخطر جهانی انتخاب شده‌اند تا پروژه فوق در مورد آنها انجام شود.


وی با اشاره به نقش هلال احمر ایران در آموزش های بین المللی یادآور شد : دوره های آموزشی آمادگی و تجهیز برای اقدام (IMPACT) و بهداشت اضطراری در جمعیت های انبوه (HELP) برگزار شده و برای برگزاری دوره های دیگر امادگی وجود دارد .

انتهای پیام/
برچسب ها: ارسال ، چادر ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار