یکه‌زارع گفت: در یک سال اخیر 500 تا 600 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی خود را تسویه کردیم بدون این که یک ریال از بانک دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو امروز در مراسم آغاز تولید پژو 206 تیپ 2 با موتور پی یو 3 ساخت داخل اظهار داشت: از سال 83 به بعد حرکت جالب توجهی در صنعت خودرو اتفاق نیفتاد و عملکرد مدیران براساس تیراژ تولید و نه کیفیت، توسعه محصول، صادرات و خدمات پس از فروش ارزیابی می‌شد.
 
وی به تحریم صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: با حرکت ملایمی که شروع شد به دلیل نبود  پشتوانه قوی در صنعت خودرو، این صنعت با مشکلات زیادی مواجه شد به طوری که در سال‌های 91 و 92 با کاهش شدید تولید روبه رو شدیم.
 
یکه‌زارع تصریح کرد: کم لطفی به صنعت خودرو در محافل مختلف بود البته انتظار داشتن خودروی با کیفیت و قیمت مناسب انتظار به جایی است اما باید دید چه پشتوانه‌ای برای صنعت خودرو فراهم کرده‌ایم که هم اکنون توقعات در سطح بالایی از این صنعت داریم.  
 
مدیر عامل ایران خودرو اضافه کرد: در واقع تنها 30 درصد مشکلات صنعت خودرو ناشی از تحریم بود و 70 درصد مابقی به مشکلات داخلی مربوط می‌شد.
 
وی در ادامه با بیان این که در دولت قبل قرار بود هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و هزار میلیارد تومان دیگر به سایپا اختصاص دهند که این اتفاق عملی نشد گفت: از مهر سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید و برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام دادیم بدون این که یک ریال از بانک دریافت کنیم به افزایش تولید دست یافتیم.  
 
یکه‌زارع ادامه داد: هم اکنون ایران خودرو 16 درصد نسبت به برنامه 530 هزار دستگاهی وزارت صنعت جلوتر است که در واقع در حال حاضر روزانه حدود 2400 تا 2500 خودروی کامل تولید می‌کنیم.
 
به گفته وی از ابتدای سال 93 تا به امروز حتی یک خودروی ناقص در این مجموعه صنعتی تولید نشده است.
 
*تسویه 600 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی


مدیرعامل ایران خودرو با بیان این که غیراز خودروی دنا عقب افتادگی‌های تحویل خودروهای دیگر در حد هزار یا دو هزار دستگاه است افزود: جریمه تاخیری که در شش ماهه ابتدایی امسال پرداخت کردیم یک پنجم جریمه تاخیر شش ماهه 92 است.
 
وی اظهار داشت: هم چنین در این یک سال اخیر 500 تا 600 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی خود را تسویه کردیم بدون این که یک ریال از بانک ها دریافت داشته باشیم و این مسئله به دلیل کاهش هزینه مالی و به تبع آن افزایش سودآوری بوده است.  
 
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با بیان این که هم اکنون 2400 دستگاه تولیدی ایران خودرو به دست قطعه سازان داخلی تولید می‌شود گفت: روزهایی را داشتیم که بیشترین تولید ما 2 هزار و 700 دستگاه بود ولی از این تعداد تنها هزار و 800 دستگاه بر دوش قطعه سازان بود.
 
*همکاری با شرکت‌های خارجی به صورت برد برد خواهد بود/ تولید اولویت ما نیست  

یکه‌زارع در ادامه با تاکید براینکه تولید اولویت اول ما نیست گفت: سال 93 سال رسیدگی به کیفیت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول است.
 
وی افزود: برنامه‌ریزی کردیم از شش ماهه دوم سال 94 هر شش ماه یک بار یک محصول جدید و هر سه سال یک خانواده موتور جدید در مجموعه ایران خودرو داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: در واقع برنامه‌ریزی ایران خودرو برنامه‌ریزی با تحریم است و همکاری ما با شرکت‌های خارجی هم چون پژو، رنو و سوزوکی به هیچ وجه با رویه‌های قبل نخواهد بود بلکه باید به صورت برد برد و با سرمایه‌گذاری در ایران همراه باشد.
 
یکه‌زارع در ادامه از طراحی پلت فرم ایران خودرو خبر داد و گفت: اولین پلت فرم را با قوای محرکه خود ظرف دو سال آینده خواهیم داشت و با استفاده از آن روی گروه سی و دی کار خواهیم کرد.
 
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم یک خودرو ساز قوی و صادر کننده باشیم تا از این طریق ارز مورد نیازمان را تامین کنیم.
 
مدیرعامل ایران خودرو هم چنین در پایان به استاندارد یورو 5 اشاره کرد و گفت: از سال 97 باید به سمت استاندارد یورو 5 برویم و از این رو هم اکنون در حال کار روی این موضوع هستیم تا خودرو را مجهز به این استاندارد تولید کنیم.  
انتهای پیام/
برچسب ها: مدیر ، عامل ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار