در راستای هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نشست مشترک ایران و برنامه جهانی کاهش خطرپذیری بلایا در وزارت کشور برگزار شد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست مشترک ایران و چارچوب جهانی کاهش خطرپذیری بلایا با اشاره به مهمترین عواملی که توسعۀ کشورهای جهان را در دهۀ اخیر با چالش مواجه ساخته است، گفت: از جمله مهمترین عوامل جنگ و درگیری‌های مسلحانه، بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ، مخاطرات زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی،‌ مخاطرات بهداشت سلامت و بلایای طبیعی از جمله عواملی است که توسعۀ کشور‌های جهان را در دهه اخیر با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: استراتژی‌های بین المللی ، کاهش خطرپذیری، بی شک مهمترین بخش در نظام سازمان ملل متحد است که بدون توجه به جنسیت و نژاد و زبان و ملیت و سایر تفاوتها با هدف توسعۀ پایدار و کاهش خسارت جانی، مالی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از بلایای طبیعی را دنبال نموده و در پی آن است که جوامع مقاومی در برای حوادث بسازد.

نجار در ادامه بیان داشت: بنا به گزارش‌های جهانی، همچنان میلیون‌ها نفر در معرض خطرات ناشی از حوادث و بلایا قرار دارند.این واقعیت، لزوم بازنگری تلاش‌های انجام گرفته و آغاز تلاش جدی در سطح کشورمان و درسطح بین المللی برای کاهش خطرپذیری را گوشزد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: بحران‌ها همچنان معیشت و جان میلیون‌ها انسان را تهدید نموده و خطرات و آثار بلایای طبیعی تنها دامنگیر کشور‌های فقیر یا توسعه یافته نیست بلکه کشورهای توسعه یافته را نیز تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد:‌ خشکسالی موجود در کشور و سیلاب‌های مخرب پاکستان و هند در امسال نشان می‌دهد که چگونه خطرپذیری حوادث و فقر با یکدیگر رابطه دارند در عین حال وقوع سیلاب و طوفان و زلزله، آتشفشان‌ها و بحران‌های خشکسالی و کم‌آبی هشداری هستند مبنی بر اینکه کشور‌های پیشرفته نیز در این زمینه بسیار آسیب پذیر هستند.

وی تأکید کرد: جامعۀ جهانی به این باور قطعی رسیده است که دولتها به تنهایی از عهده مدیریت بلایا بر نمی‌آیند و نیازمند تقویت همکاری‌ها ، افزایش آگاهی‌ها و مشارکت‌های مردمی در سطوح محلی هستند.

نجار در ادامه افزود: ما بر این باوریم که خسارت عدم توجه به خطرات احتمالی و آینده حاصل زیانبار و بعضاً جبران ناپذیری را در آینده کشورمان و جوامع دیگر خواهد داشت.اولین گام در این زمینه افزایش مسئولیت پذیری و ارزیابی ریسک خطرات است.

نجار اظهار داشت: خطر کشته شدن بر اثر گرد باد، طوفان ، سیل در حال حاضر نسبت به دهه‌های گذشته کمتر شده اما خطرات جدید و نوینی جوامع را تهدید می‌کند که بدون توجه و پیشگیر از‌ آنها ممکن است به ریسک متمرکز با خطرات عظیم مالی و جانی عظیم فردا تبدیل شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:‌ حوادث و بلایا تاثیرات منفی و معنی‌داری برای رفاه کودکان، زنان و تمامی اقشار جامعه داشته و سبب مهاجرت و ناامنی‌ها در درون کشور می‌شود.

نجار اذعان داشت: عملکرد ده ساله چارچوب جهانی، کاهش خطرپذیری و ایجاد مناسبات ملی و بین المللی در این خصوص نشان می‌دهد که نگرانی روز افزون در زمینۀ کاهش و ریسک سوانح وجود داشته و بحث و تبادل نظر و ورود به برنامه‌های پیش رو در دهه آینده مدیریت بلایا در سطح جهانی، همفکری و هم‌اندیشی نوین میان صاحبان تجربه و دانش را تأیید می‌کند تا زبان و درک مشترکی ایجاد شود.

وی در خصوص اینکه ما به عنوان مسئولین و دولت باید تصمیم بگیریم چه میزان ریسک را می‌توان خود عهده‌دار شده و چه میزان را می‌توانیم منتقل کنیم، گفت: در مقطع زمانی موجود که برنامه ششم توسعه کشور درحال تدوین بوده و قانون مدیریت بحران کشور در حال بازنگری است منابع مدیریت اعم از پیش بینی و کاهش خطرات و همچنین مقابله با حوادث احتمالی با ایجاد ظرفیت‌های مشارکت مردمی در سطح جامعه باید توزیع شود.

نجار در ادامه بیان داشت: در قانون برنامه ششم توسعه برآن هستیم تا نسبت به خطرپذیری حوادث و ریسک اقلیمی حساسیت جدی ایجاد نماییم.در این میان با توجه به اجرای پروژه مشترک با برنامه عمران ملل متحد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور می توان به تسریع فرآیند اقدام مفاهیم و برنامه‌های کاهش خطرپذیری بلایا و برنامه توسعه ششم امیدوار بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: شناسایی و کاهش انواع آسیبهای چهار گانه شامل آسیب پذیریهای فیزیکی،‌ اجتماعی، اقتصادی می تواند تأثیرات مهمی در کاهش خطرپذیری حوادث و بلایا و در نتیجه کاهش آثار منفی آن داشته باشد.

نجار خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در تدوین و تصویب برنامه های جهانی کاهش خطرپذیری بلایا در سال 2005 میلادی با عنوان چارچوب کاری هیوگو نقش فعال و مؤثری ایفا نموده است و انتظار می‌رود این روند پس از 10 سال برای تبیین چارچوب کاری هیوگوی 2 نیز بهتر از گذشته استمرار یابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کاهش ، مخاطرات ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار