شهادت چند مامور نیروی انتظامی در سراوان باعث انتقاد رییس پلیس کشور از وزارت خارجه شد .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،چهارشنبه شب هفته گذشته از ماموران پاسگاه سراوان در یک دام تروریستی با شلیک گلوله به شهادت رسیدند و  صبح پنجشنبه یعنی تنها ساعاتی پس از این حادثه ، با حمله خمپاره‌ای به یکی از پاسگاه‌های سراوان یک نفر دیگر از ماموران نیروی انتظامی به شهادت می‌رسد  روز گذشته و در پیش خطبه های  نماز جمعه فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس به دنبال شناسایی عوامل ترور‌های اخیر است، گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید فعال‌تر عمل کند و قابل قبول نیست که خاک پاکستان محل امنی برای حضور تروریست‌ها باشد. وطن امروز گلایه های سردار احمدی مقدم را تیتر یک کرد . اما تکذیبیه ای که دفتر سخنگوی دولت برای کیهان فرستاده و در آن سرطانزا بودن بنزین تولید داخل را تکذیب کرده بود ، بزرگترین تیتر این روزنامه شد  ؛ در عین حال روزنامه های  هوادار دولت بیشتر موضوع تک رقمی شدن نرخ بیکاری را حائز اهمیت یافتند .

«پشت پرده حادثه سراوان»

روزنامه حمایت  سرمقاله خود را به حادثه تروریستی سراوان اختصاص داد و نوشت :

...در واقع کسانی که این افراد و گروهک‌های تروریستی را با فریب به کار می‌گیرند و اسلحه و پشتیبانی‌های مالی و اطلاعاتی آنها را تأمین می‌کنند، می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران در اقتدار بالایی قرار دارد و آنها ضربات بسیاری از این بابت خورده‌اند. ..

 عملیات بسیار بی ارزش از  لحاظ نظامی و بی فایده به لحاظ سیاسی این پیام را دربردارد که آمران، حامیان و عاملان این عملیات از هرگونه اقدام دیگر در این خصوص ناکام و درمانده شده و در عین استیصال به چنین اقدامات کور و بی سرانجامی دست زده‌اند. به عبارت دیگر، تنها کاری که از دست آنها برمی‌آمده همین بوده و لاغیر. مردم مناطق شرقی کشور به شدت مخالف چنین اقداماتی هستند و به کرّات بعد از این حادثه، برای دستگیری عاملان این حمله تروریستی اعلام آمادگی کرده‌اند این نشانه موفقیت نظام در بستر فرهنگی و جذب اقوام و مذاهب و برگ دیگری بر اثبات یکپارچگی و وحدت ملی ایران است.

از سوی دیگر، جلوه‌ای از ناکارآمدی اقدامات دشمنان در عرصه‌های مختلف برای بی‌ثبات‌سازی مرزها و امنیت و وحدت ملی ایران است. اینکه عاملان این حملات پس از ارتکاب این جنایت به خارج متواری می‌شوند شاهدی بر این مدعا است که این گونه اقدامات جایگاهی در میان مردم منطقه ندارد. اما متأسفانه خاک کشور پاکستان به محیط امنی برای اینگونه حملات تروریستی تبدیل شده است.این در شرایطی است که ایران همواره با رعایت حسن همجواری هیچ‌گاه مأمنی برای مخالفان کشورهای همجوار و همسایه نبوده است. برخی از سیاست‌مداران و نظامیان پاکستانی تحت تأثیر دلارهای عربستان و ترس از قدرت آمریکا دست به اقداماتی می‌زنند که با امینت و منافع ملی ایران و پاکستان در تعارض است.

سیاست‌مدارن و نظامیان پاکستانی باید بدانند که بازیچه دلارهای برخی کشورهای عرب و قدرت آمریکایی قرار نگیرند. چرا که بعد از انقضای تاریخ مصرف‌شان، آنها را به دور خواهند انداخت. کاری که با صدام و سایر مهره‌های غرب کردند. لذا این باید درس بزرگی باشد برای برخی از مقامات پاکستانی که محیط امنی برای دشمنان ایران مهیا نکنند.از سوی دیگر این اقدامات خیانت بزرگی به اسلام است. زیرا که این گروه‌ها چهره خشن و غیرواقعی از اسلام به جهانیان معرفی می‌کنند.کاری که غرب سال‌ها با صرف میلیاردها دلار در پی اجرای آن بوده اینها به صورت مجانی برای غرب انجام می‌دهند. لذا برخی سیاسیون و نظامیان پاکستانی باید با درک این حقیقت در مسیر منافع ملی دو کشور گام بردارند و در مقابل باید در راستای عملیات‌های مداخله جویانه غرب بایستند.

 اقداماتی همچون حمله پهپادهای غربی به مناطق مسکونی ناقض امنیت و استقلال پاکستان است. آنها این موارد را باید مدنظر قرار دهند نه تقویت و تجهیز دشمنان ایران. آنها باید توجه به استقلال و امنیت ملی همه جهان اسلام و موضوع حمایت از محور مقاومت و فلسطین را مدنظر قرار دهند و از هرگونه اقداماتی که به تفرقه جهان اسلام دامن می‌زند پرهیز کنند. امری که غرب و برخی کشورهای مرتجع که در نقش دشمنان جهان اسلام ظاهر شده‌اند به شدت در پی آن هستند. غرب علاقمند است که ایران و پاکستان را در مسیر رویاروی قرار دهند.اما ایران و پاکستان تاکنون با داشتن روابط مناسب و در شأن هر دو ملت توانسته‌اند توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند. جدیت بیشتر پاکستان که نشان‌دهنده اقتدار بیشتر آنها است نباید در کنار واشنگتن، تل‌آویو، ریاض و لندن قرار گیرد.از دولت پاکستان انتظار داریم که قدرتمندتر در عرصه مبارزه با تروریسم وارد شده و چنانچه دولت اسلام آباد در این زمینه تاخیری داشته باشد و نتواند این موضوع را مدیریت کند، جمهوری اسلامی ایران توانایی حفظ امنیت ملی خود را به طرقی که لازم بداند دارد.

«حادثه سراوان و فرصتی که ميیسوزد»


روزنامه خراسان نیز به تکرار چندین باره  حادثه هایی شبیه  عملیات تروریستی هفته گذشته در سراوان پرداخته و می نویسد : ...از آن جایی که خاستگاه این گروه‌های‌ تروریستی خاک پاکستان است و تاکنون نیز این کشور متاسفانه در عمل اهمیت کمی به هشدارهای ایران داده است و در شرایطی که سرویسهای اطلاعاتی پاکستان حتی به گفته فرمانده ناجا اطلاعاتی که ما درباره تروریست‌ها به آن‌ها می‌دهیم را به تروریست‌ها منتقل می‌کنند و آن‌ها را فراری می‌دهند دستگاه دیپلماسی کشور باید درباره این منطقه و نوع برخورد با طرف پاکستانی تصمیم‌های‌ جدی تری بگیرد. موضوع بعدی در این حوزه این که اگر قرار باشد خاک پاکستان بهشت تروریست‌ها با نام‌های‌ مختلف شود و آن‌ها در این کشور به کمک دلارهای عربستان آموزش ببینند و پس از اقدام در خاک ایران دوباره به پاکستان فرار کنند و نهادهای نظامی ایران نتوانند اقدامی انجام دهند، اصولا تکلیف توافق امنیتی ما با پاکستان که حدود 19 ماه پیش امضا شده چه می‌شود و چنین توافق هایی چه ارزشی دارد وقتی هرازگاهی خون‌های‌ بیگناه در ایران برزمین می‌ریزد آن هم توسط تروریست هایی که از پاکستان می‌آیند؟

 ظهور و بروز گروه‌های‌ تروریستی مانند «جیش العدل» که چندماهی است در این منطقه ایجاد ناامنی می‌کند مسئله جدیدی برای ما نیست. لااقل طی 36 سال گذشته از این دست گروهک‌ها بسیار به وجود آمده و با اقتدار ما در مرزها نیز از بین رفته اند یا دیگر توان اقدام علیه ما را نداشته اند. سوال این است که آیا روش هایی که در سایر مناطق، مثلا مرزهای شمال غربی و اصولا غرب کشور برای مقابله با گروهک‌های‌ تروریستی و مسلح استفاده کرده ایم نمی‌تواند در این نقطه موثر باشد؟ شاید در این نقطه نیز لازم باشد تا پس از فعال تر شدن دیپلماسی، یک بار برای همیشه کانون‌های‌ چنین اقداماتی با عملیات هایی مانند آنچه در خرداد سال 1390 توسط نیروی زمینی سپاه در شمال غرب انجام شد از بین برود و طعم پاکسازی منطقه از تروریست‌ها در کام مردم شیرین شود. بالاخره توان ایران در استفاده از ابزارهای تامین امنیت و رصد تحرکات تروریست‌ها باید در این منطقه نیز به کار ما بیاید. به عنوان مثال آیا تاکنون از نقش مهم پهپادها دراین زمینه استفاده شده است؟

نکته بعدی در این حوزه، دغدغه‌ای‌ است که شهید شوشتری داشت. او طی سال‌های‌ خدمت خود در جنوب شرق، تا روزی که به شهادت رسید ۳ موضوع مهم را دنبال می‌کرد. نخست بحث وحدت میان شیعه و سنی و دوم تامین امنیت منطقه توسط خود مردم و گروه‌های‌ بومی. در کنار این موضوع خدمات رسانی به مردم نیز دغدغه دیگر وی بود. این اقدامات آنقدر موثر بود که یک مرکز ضد تروریسم در لندن از آن به عنوان نمونه‌ای‌ برای مقابله با تروریست‌ها یاد کرده بود.
 دولت دکتر روحانی در این منطقه سرمایه مهمی دارد و آن هم اعتماد 80 درصدی مردم به دولت یازدهم (در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم )است. همین اعتماد مردم برای دولت مهم ترین سرمایه است که در فرصت باقی‌ که برای خدمت به این منطقه دارد، گام‌های‌ نرفته دولت‌های‌ قبل را بردارد. این اعتماد 80 درصدی، هم بستری برای ارتقای امنیت منطقه از طریق مبارزه هدفمند با تروریست‌ها و کانون‌های‌ شکل گیری آن هاست و هم باری بر دوش دولتمردان که به وعده هایی که به مردم این نقطه محروم داده اند وفادار باشند. از این منظر بروز اتفاقاتی مانند آن چه شاهد هستیم و خدای ناکرده تکرار آن، ممکن است فرصت را برای پیشرفت و توسعه منطقه بسوزاند.

روزنامه های مختلف از زوایای گوناگون به ارائه آمار از نرخ بیکاری در کشور پرداختند .


 «براساس گزارش مركز آمار نرخ بيكاري پس از 6 سال ، تك رقمي شد»


روزنامه اعتماد در این باره نوشت : نرخ بيكاري بعد از گذشت شش سال مجددا تك رقمي شده و به سطح 5/9 درصد در تابستان سال جار ي رسيده است، اين آمار را مركز آمارايران ديروز اعلام كرد. آخرين باري كه نرخ بيكاري درهمين سطح ثبت شده است، پاييز سال 1387 بود كه آن روز هم منتقدان فراواني داشت.در حالي كه برخي منتقدان اقتصادي دولت بعد از انتشار گزارش رشد اقتصادي 6/4 درصدي براين باورند كه به همان نسبت كه رشد اقتصادي افزايش يافته، بايد نرخ بيكاري هم كاهش مي يافت، مركز آمار ايران در تازه ترين گزارش خود، نرخ بيكاري تابستان امسال را تك رقمي و 5/9 درصد اعلام كرده است. اين آمار نشان از كاهش 2/1 درصدي نرخ بيكاري نسبت به بهار 93 دارد. البته نرخ بيكاري 5/9 درصدي تا حدي مي تواند تاييدكننده گزارش بانك مركزي از افزايش نرخ رشد اقتصادي 6/4 درصدي بهار امسال تحليل شود. بانك مركزي در اين گزارش كه اوايل مهرماه منتشر كرد، اعلام كرده بود كه «اقتصاد ايران از ركود خارج شده و بهبود اقتصادي معناداري مشاهده مي شود. » اما با اين حال، صاحبنظران و كارشناسان منتقد در مواجهه با اين آمار، آن را بيشتر شبيه به يك شوخي در مقابل واقعيت هاي اقتصاد كشور مي دانند.

افزون براين، مركز آمار ايران در گزارش روز پنجشنبه خود و در شرايطي كه همه در انتظار اعلام نرخ رشد اقتصادي دو فصل اول امسال توسط اين نهاد رسمي آماري هستند، اعلام كرد: «بررسي نرخ بيكاري جمعيت 10 ساله و بيشتر نشان مي دهد كه 5/9 درصد از جمعيت فعال، بيكار بوده اند.» بر اين اساس، نگاهي به جداول مركز آمار نشان مي دهد كه «در حال حاضر بالغ بر 23 ميليون و 756 هزار نفر از نظر اقتصادي فعال بوده اند و نرخ مشاركت اقتصادي جمعيت 10 ساله و بيشتر، 2/37 درصد است. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي كل كشور نيز حاكي از كاهش 9/1 درصدي اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل و افزايش 1/0 درصدي آن نسبت به بهار 93 است.»مركز آمار ايران در شرايطي نرخ بيكاري جمعيت 10 ساله و بيشتر را در تابستان امسال 5/9 درصد اعلام كرده كه در بخش ديگري از اين گزارش، نرخ بيكاري جمعيت 15 ساله و بيشتر را نيز 5/9 درصد دانسته است. اين شاخص در تابستان سال گذشته 4/10 درصد بود كه نشان از كاهش 9/0 درصدي نرخ بيكاري نسبت به تابستان 92 دارد.

نرخ بيكاري جوانان همچنان در بحران: اگرچه در گزارش روز پنجشنبه مركز آمار ايران نرخ بيكاري كاهش يافته است، اما نرخ بيكاري جوانان بيش از دو برابر نرخ عمومي است و همچنان در بحران قرار دارد: موضوعي كه مقامات ارشد اقتصادي دولت بارها و بارها نسبت به آن ابراز نگراني كرده اند. چندي پيش علي طيب نيا، وزير اقتصاد تاكيد كرده بود كه «حدود 5 ميليون جوان شاغل به تحصيل يا در حال فارغ التحصيل شدن از دانشگاه ها منتظر شغل هستند، بنابراين در آينده يي نزديك بايد حدود 5/8 ميليون شغل در كشور ايجاد كنيم. » در همين حال، وزير كشور به تازگي متذكر شده است: «در صورت ادامه شرايط فعلي، اقتصاد ايران در هفت سال آينده و در آستانه سال 1400 با 11 ميليون نيروي فارغ التحصيل دانشگاهي متقاضي كار روبه رو خواهد بود.»

مسوولان وزارت كار نيز اعلام كرده اند «تعداد جمعيت فعال كشور در سال 1400 به 35 ميليون نفر بالغ خواهند شد كه اين موضوع به صورت بالقوه 13 ميليون تقاضا براي شغل را به همراه خواهد داشت، بنابراين در يك دوره چند ساله اقتصاد كشور بايد براي ورود ميليون ها نيروي جديد به بازار كار مهيا شود.»بررسي نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله در گزارش مركز آمار ايران، حاكي از آن است كه «9/22 درصد و بالغ بر 708 هزار نفر از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده اند. همچنين روند تغييرات نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله كل كشور نشان مي دهد كه اين شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته يك درصد و نسبت به فصل قبل 9/1 درصد كاهش يافته است، اما با اين حال، براساس اين آمار، 2/20 درصد و بيش از يك ميليون و 449 هزار از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار هستند.

 « پاي دولت روي پوست خربزه آمارها!»


اما سرمقاله ابتکار در این باره نوشت : هفته گذشته نماگرهاي اقتصادي، توجه کارشناسان را به خود جلب کرد. از زمان روي کار آمدن دولت دکتر حسن روحاني وعده کاهش تورم همواره توسط دولت مردان مختلف تکرار شده است.

روزي که دولت تحويل حسن روحاني شد نرخ رشد اقتصادي به حدود منفي 6 درصد و نرخ تورم به بالاي 30 درصد رسيده بود. دکتر حسن روحاني و تيم اقتصادي اش وعده دادند نرخ تورم را در سال 93 به زير 25 درصد و نرخ رشد منفي اقتصادي را به صفر درصد کاهش مي‌دهند. در هفته گذشته بانک مرکزي آماري در خصوص مقايسه نرخ رشد اقتصادي در سه ماهه بهار 93 با مدت مشابه در 92 نرخ رشد 6/4 را منتشر کرد. اين نماگر اقتصادي تيتر يک بسياري از روزنامه ها و موضوع تحليل کارشناسان و بهانه موضع گيري موافقان و مخالفان دولت گرديد. در اين يک هفته در باب راستي آزمايي اين آمارحرف هاي بسيار گفته شده و هر کس از منظر خود، درتاييد و تکذيب آن، سخن ها رانده است. در گذشته هم اينچنين بود. آمارهايي که نقش نماگرهاي اقتصاد را ايفا مي‌کردند و از مجاري رسمي همچون مرکز آمار و بانک مرکزي منتشر مي‌شدند، در جامعه با واکنش هاي متفاوت و متناقضي روبرو مي‌شد. از يک سو کارشناسانِ مربوطه با تشکيک در مباني آمارها ترديد در صحت آمارها را القاء مي‌کنند و دولتمردان هم با تکيه بر همان آمارها ميزانِ موفقيت دولت و تحقق وعده ها را به رخ مي‌کشيدند. البته همان آمارها را به صورت پتک بر سر مخالفين فرود مي‌آورند و آنان را به سياه نمايي متهم مي‌نمودند. در سوي ديگر اين دعوا مردم بودند که هيچگاه آمارها با مشاهدات آنان سازگار نبود. در مقاطعي، مطابق آمارها نرخ تورم تک رقمي و نيز نرخ رشد اقتصادي نزديک به 7 درصد اعلام مي‌شد، ولي واقعيت صحنه و سفره مردم دقيقاً عکس آن را نشان مي‌داد. در همان زمان گفته مي‌شد اگر منظور از اين آمارها، جامعه ايران مي‌باشد واقعيت زندگي مردم با آن متفاوت است. اگر هم آمار مربوط به سرزمين ديگر است که خوب بايد در آن سرزمين راستي آزمايي شود. حالا با انتشار نماگر اقتصادي مربوط به فصل بهار 93 در دوره دولت يازدهم يک بار ديگر روش دولتمردان در ارائه آمار و داوري مردم به چالش گرفته شده است. دولتمردان مدعي اند که نرخ رشد 6/4 نقطه به نقطه است و برخي از کارشناسان اين مبنا را علمي نمي‌دانند و نرخ رشد را سالانه و به صورت سرانه معتبر مي‌شمارند. در اين مورد ذکر چند نکته ضروري است:

1- از مقطع روي کار آمدن دولت دکتر حسن روحاني آرامش نسبي بر فضاي عمومي حاکم شده است. اين آرامش خاص محيط هاي سياسي نيست، بلکه مجموعه رفتار مردم را شامل مي‌شود. يکي از جلوه هاي اصلي آن، رفتار اقتصادي مردم مي‌باشد. تنش هاي گذشته و شتاب روز افزون نرخ تورم در سالهاي گذشته فرونشسته است و بازار ارز از ثبات نسبي برخوردار شده است. اين وضعيت نشانگر مهار سرعت بيماري مهلک تورم و رشد منفي اقتصاد مي‌باشد. پس تا اينجا دولت بر عهد خويش پايبند بوده است.

2- آمارها تا در مشاهدات و سفره مردم خود را نشان ندهند، با هر منطق و هر پشتوانه علمي، محکوم به دروغ و غيرواقعي مي‌باشند. بنابراين ملاک آمار نقطه به نقطه يا سرانه و سالانه نيست، بلکه با مقياس زندگي مردم عيار بندي و راستي آزمايي مي‌شود. نمي‌توان با تکيه بر آمارها جامعه اي ساختگي و غير واقعي، مرفه و پُردرآمد ساخت، ولي در متن واقعيت، وضع جامعه از نظر رشد اقتصادي و تورم در نقطه بحران باشد. جامعه آماري خوب با جامعه واقعي بد نشانه شکاف دولت - ملت است.

3- جار زدن آمارهايي که در متن زندگي مردم هنوز لمس و باورپذير نشده اند، باعث فروريختن اعتماد مردم و سست شدن اعتبار دولت مي‌باشد. برخي از آمارها مناسب محيط هاي تصميم گيري هستند و نبايست آن را به تريبون ها کشاند.

4- نقل است که مشاوران رضا خان از ترس، واقعيت ها را کتمان مي‌کردند و به عرض شاه نمي‌رساندند و مشاورين محمد رضا شاه براي تملق، آمار دروغ مي‌ساختند و اسباب انبساط خاطر شاه را فراهم مي‌آوردند. اين ويژگيها همواره در رفتار برخي مشاوران و اطرافيان دولتمردان در جمهوري اسلامي نيز وجود دارد. انتظار اين است که دکتر روحاني با عينک ملاک زندگي مردم به آمار هايي که در اختيارشان قرار مي‌گيرد نگاهي دگر باره داشته باشند. برخي از آمارها براي رفع مسئوليت و بيلان کار برخي مسئولان ميانه ساخته مي‌شود. برخي ديگر نيزبراي به بيراهه بردن کليت دولت ساخته و پرداخته مي‌شوند. به عبارتي آمارها با هدفِ پوست خربزه زير پاي دولت ساخته و پرداخته شده اند. بر اين اساس هوشياري و احتياط دولت در باور پذيري آمارهاي ارايه شده حداقل انتظار است.

5- مردم صداقت دولت ها را در ارائه آمارهايي مي‌بينند که واقعي و با زندگي آنان منطبق باشد. آنان اين را بيشتر مي‌پذيرند تا آمارهايي که با زندگي شان فاصله زياد دارد.

6-عملکرد دولت پيشين مردم را نسبت به آمارهاي رسمي بسيار بدگمان و بي باور ساخته است. وقتي معلوم شد که آمارهاي ميليوني در اشتغال به چند ده هزار بيشتر نمي‌رسد و با واقعيت فاصله اي چند صد هزار نفري دارد، چطور بايد انتظار داشت که مردم چشم بسته به آمارها دل خوش کنند و بر واقعيت زندگي چشم بپوشانند. پس لطفاً از گذشه عبرت بگيريد و در دالان تاريک آمارسازي کاذب قدم نگذاريد.

 «9.5 درصد بیکاری با 9.5 میلیون بیکار»

روزنامه جوان  هم  آمار اعلام شده بیکاری را  با توجه به تعداد افراد بی کار زیر سوال برده و نوشته است :  اعلام این آمار در حالی است که محمدرضا سپهری رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی اخیرا از آمار 9.5 میلیونی بیکاری خبر داده است.



































برچسب ها: رسانه ، احمدی مقدم ، سخنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۰۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
نرخ بیکاری کمتر 30 نیست
آخرین اخبار