یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با تاکید بر نقش بازی‌های رایانه‌ای در یادگیری زبان، ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: بازی‌های ایرانی به دلیل محتوای مناسب، برای خانواده‌ها مطمئن هستند.

بهروز رضایی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران ضمن مقایسه محتوایی و نرم افزاری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و خارجی گفت: بازی‌های ایرانی از نظر محتوایی بر نمونه‌های خارجی برتری دارند، چون هیچ نوع خشونتی در این بازی‌ها دیده نمی‌شود، همچنین تعارضی با فرهنگ ایرانی ندارد.
 
وی افزود: فضا و کاراکترهای برخی از بازی‌های خارجی تبعات زیانباری برای نسل نوجوان ایرانی دارد، اما چطور است که این فضای غیر فرهنگی مورد پسند نوجوانان ماست؟ به این دلیل که آنها حتی این فضای ناسازگار با فرهنگ‌های دیگر را با رنگ های شاد، طراحی جذاب و مراحل مهیج تولید و عرضه کرده‌اند.
 
رضایی با تاکید بر نقش اساسی تصویرگری در مخاطب پسندی گیم ایرانی، یادآور شد: در سال‌های اخیر بازی‌های خوبی تولید شده است اما تعداد این بازی‌های جذاب کم است، در مقابل بازی‌هایی نیز تولید شده است که هم از نظر تصویرگری هم از نظر تبلیغ و گستره توزیع باید تقویت شوند.
 
وی افزود: افزایش تقاضا برای گیم‌های خارجی در کشور در مقایسه با گیم داخلی، نشانه بی‌توجهی به فرآورده های فرهنگی ایرانی نیست، اگر بازی‌های ایرانی فضای جذاب و مخاطب پسندی داشته باشند این رابطه برعکس خواهد شد، چون نوجوان ایرانی طرفدار فضای فرهنگی دلخواه ایرانی است و فضای بیگانه با این فرهنگ برایش نامانوس است.
 
سردبیر سابق مجله‌های رشد دانش آموز و امید آینده و شهردار مدرسه، با بیان اینکه روانشناسی رنگ و طراحی در گیم بویژه گیم هایی که درباره دفاع مقدس تولید می‌شود، اهمیت فوق العاده ای دارد، اظهار کرد: با رنگ‌های شاد و جذاب می‌توان مخاطب را به فرهنگ ایرانی سوق داد.
 
رضایی در ادامه با بیان اینکه متخصصان آموزش و پرورش و کسانی که به نحوی کارشان و تخصصان با نوجوانان مرتبط است باید با بازی‌های مختلف آشنایی داشته باشند، تصریح کرد: من نه تنها برای همراهی با فرزندانم بازی‌ یارانه‌‌ای بازی می‌کنم، بلکه به دلیل حرفه ام که نویسندگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و برای آشنایی با علایق این سنین، گیم بازی می‌کنم.
 
وی در پایان با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای در یادگیری زبان و تفکر درست، گفت: بازی‌های فکری و آموزشی مثل بازی واژه‌سازی و بازی با واژه، نوجوانان را در یادگیری زبان و ارزش‌های فرهنگی اجتماعی یاری می‌کنند.
 
گفتنی است؛ اختتامیه چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، شناخت و حمایت از استعدادهای موجود در این صنعت صنعت، 21 مهرماه در برج میلاد برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ادبیات ، زبان ، فارسی ، رایانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار