روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به ناراحتی واشنگتن از انفعال و عدم تحرک ترکیه در قبال پیشروی داعش پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به ناراحتی واشنگتن از عدم تحرک ترکیه و انفعال این کشور در قبال پیشروی داعش پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: با پیشروی داعش در شهر کوبانی که در مرزهای سوریه با ترکیه قرار دارد؛ طرح باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با این گروه تروریستی، بدون اینکه سبب واردشدن آمریکا به عمق جنگ داخلی سوریه شود، تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

این روزنامه سپس مینویسد: در حالی که نیروهای ترکیه جنگ کوبانی را از طریق حصار مرزی نظارت می کنند؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که این شهر درآستانه سقوط است و درباره حمام خون قریب الوقوع در صورتی که این شهرمورد حمایت قرار نگیرد هشدار داده است و این همان نگرانی است که آمریکا نیز دارد.

نیویورک تایمز سپس می نویسد: اما اردوغان گفته است که ترکیه وارد درگیری شدید مادامی که آمریکا با ارائه کمک های بیشتر به مخالفان سوری که در تلاش برای سرنگونی رئیس جمهوری سوریه هستند موافقت ننماید، نخواهد شد؛ چیزی که سبب افزایش تنش ها با اوباما که خواهان اقدام شدیدتری علیه داعش است و فعلا جنگ با رئیس جمهوری سوریه را کنار گذاشته، خواهد گردید.

این روزنامه همچنین می نویسد: با وجود افزایش حملات هوایی علیه داعش در روز گذشته، اما دولت اوباما از اقدام نظامی توسط ترکیه نا امید شده است؛ این مسأله ای است که آمریکا آن را عذر و بهانه تراشی ترکیه قلمداد می‌نماید.

این روزنامه می‌گوید: بطور مثال مسئولان امریکایی معتقدند که ائتلاف به رهبری آمریکا، با حملات سنگینی که آن را به انجام رسانده اند بطورمؤثر یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ایجاد کرده اند؛ از این رو درخواست اردوغان برای ایجاد یک چنین منطقه ای پوچ و توخالی است.

این روزنامه سپس از قول مسئولی بلند پایه در دولت آمریکا نقل می‌کند که با ذکرمثالی درباره رفتار ترکیه می‌گوید: درحالی که جهنم درحال پرتاب سنگ از سوی مرزهای خود است؛ این رفتار یک دولت عضو ناتو نمی‌‌تواند باشد.

این روزنامه سپس توضیح می‌دهد که وزیرخارجه آمریکا تماسهای تلفنی متعددی در سه روزگذشته با احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود برای حل بحران مرزی این کشور داشته است.

نیویورک تایمز سپس توضیح می‌دهد که اختلافات اوباما با ترکیه ممکن است سبب تضعیف تلاشهای آمریکا برای ایجاد ائتلافی برای مقابله با داعش شود.

این روزنامه همچنین می‌گوید: در حالی که ترکیه تنها دولتی نیست که خواستار سرنگونی نظام سوریه است؛ اما کاخ سفید تأکید دارد که تهدید کنونی فعلا از سوی داعش است؛ اما در صورتی که ترکیه موضع مخالفتی خود را ادامه دهد، ممکن است که این مسأله سبب شود تا چند دستگی های دیگری در ائتلاف علیه داعش بوجود آید؛ چرا که ترکیه تنها کشور هم پیمان ناتو به شمار نمی‌آید بلکه گذرگاهی اصلی برای خارجی‌هایی که تلاش دارند به صفوف داعش بپیوندند نیز است.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار