نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به دخالت واشنگتن در سوریه نوشت تصمیم اخیر آمریکا برای حمله به سوریه، این کشور را به ویتنامی جدید تبدیل خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی درباره تحولات اخیر خاورمیانه نوشت: 50 سال قبل لیندون بی. جانسون رئیس جمهور آمریکا مجوز بمباران استراتژیک علیه اهداف در ویتنام شمالی را صادر کرد. این مجوز عاملی برای تشدید درگیری ها در جنوب شرق آسیا بود که به سرعت با استقرار نیروهای زمینی آمریکا نیز همراه شد. ماه گذشته نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا لشکرکشی استراتژیک علیه داعش در خاورمیانه به راه انداخت، که حملات را در عراق و سوریه تشدید کرد. 

این روزنامه در ادامه و با مطرح کردن این سوال که آیا تاریخ دوباره تکرار خواهد شد و اوباما نیز از نیروهای زمینی استفاده خواهد کرد؟ نوشت: بسیاری از تحلیلگران و مقامات ارشد معتقدند اوباما نیز از نیروی زمینی استفاده خواهد کرد و همچنین با این موضوع موافق هستند. البته اوباما درباره میزان توانمندی و موفقیت نیروهای آمریکایی در این نبرد تردید دارد و تا کنون در برابر خواسته های داخل و خارج از دولتش- آنها خواستار اقدامات بیشتر اوباما در سوریه و عراق هستند- مقاومت کرده است.

اوباما که حامیانش می گویند واقع گرایی مایوس کننده است، به خوبی از تاریخ درس گرفته است که هرچند در شرایط نسبی، ارتش آمریکا قدرت بزرگی دارد اما در درگیری های بزرگ محدودیت دارد.

این موضع گیری اوباما با توجه به تاریخ مداخله آمریکا در ویتنام معقولانه است. اما تاریخ نشان داده است نگرش و ارزیابی تحلیلی رئیس جمهور لزوما نمی تواند مانع اقدام نظامی نسنجیده شود. در سیاست آمریکا مداخله خارجی همیشه منطقی است.

امروز فکر می کنیم لیندون جانسون مردی بود که قاطعانه برای تسخیر ویتنام اقدام کرد. اما دست کم در ابتدا وی نیز همانند اوباما در این باره بدبین بود. وی و مشاورانش به خوبی می دانستند به زودی با چالشی بزرگ در سرکوب شورش های جنوب ویتنام مواجه خواهند شد. 
این روزنامه در ادامه با اشاره به اوضاع سیاسی آمریکا در دوران جانسون و مقایسه آن با اوضاع کنونی آمریکا نوشت: تصور این که اوباما بتواند همانند جانسون برای پیروزی در جنگ عراق و سوریه عمل کند، بسیار دشوار است. اکنون اوضاع کاملا تغییر کرده است و اوباما به خوبی می داند نقش دنیا و آمریکا با دوران جانسون کاملا تفاوت دارد. با همه این محاسبات وی تمایل ندارد شخصا سیاست های خارجی را امتحان کند و نمی خواهد با مخالفت با دیدگاه مشاورانش خود را به خطر بیاندازد.

با توجه به اوضاع کنونی به نظر می رسد اوباما در حال نزدیک شدن به دوره رئیس جمهور کندی است. کندی نیز همواره پیشنهادهای مشاوران مدنی و رهبران نظامی را برای اعزام نیروهای رزمی به ویتنام رد می کرد اما وی نیز به طور قابل ملاحظه ای در دوره ریاست جمهوری اش میزان مداخله آمریکا را در درگیری ها افزایش داد. تفاوت این دو دوره در میزان توانمندی رئیس جمهور در اقدام نظامی، کنترل حوادث و اوضاع است.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار