"جمیله بوپاشا" مبارز زن الجزایری روز گذشته از پشت صحنه فیلمی با عنوان "آوازهای سرزمین من" که تصویرگر جنایات گروهک‌های تکفیری و تروریستی است بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ آزادی همیشه از دریای خون و جنازه می‌گذرد. این بهایی است که برای دست یابی به بالاترین گوهر انسانی باید پرداخت کرد و چنین مضمونی برای مردم ما خیلی ملموس و آشناست؛ ما از مشروطه تا نهضت اسلامی 57 چه بسیار خوبان سرزمینمان را که در این راه نداده‌ایم و هنوز هم بر پیشانی خیلی از خیابان‌ها و کوچه‌ پس کوچه‌های ایرانی نام آن‌هاست که می درخشد.

وقتی صحبت از کرامت انسانی می‌شود، باید از (راه بی پایان آزادی) صحبت کرد که این به معنای همدلی با تمام جنبش‌های آزادی خواهانه و ستایش از همه‌ی مردم آزاده‌ی جهان است.

انقلاب مردم الجزایر خونین ترین انقلاب استقلال طلبانه در طول تاریخ است.

این جنبش عظیم، یک میلیون کشته داشت اما بالاخره توانست در 1962 به پیروزی برسد و شهدای آن مثل گل‌های سرخی که بر قله‌ی تاریخ این کشور روییده باشند، فضای گفتمان‌های آزادی بخش تمام جهان را معطر کرده‌اند.

امروز یکی از قهرمان‌های آن حماسه تاریخی به ایران آمده و با تاج گل به مزار پیشوای انقلاب ما می‌رود تا ادای احترام کرده باشد، به دانشگاه‌ می‌رود و سخنرانی می‌کند، در برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی تاریخ کشورش را تحلیل می‌کند، با مقامات فرهنگی ایران ملاقات دارد و... اما شاید حضور این فرد از یک جهت خاص، جالب تر از خیلی نمونه‌های انقلابی دیگری باشد که تا به حال و برای چنین برنامه‌هایی به ایران آمده‌اند.

لابد تا به حال توسط اخبار رسانه‌ها از حضور این فرد در ایران اطلاع پیدا کرده‌اید؛ جمیله بوپاشا، یک قهرمان زن.

بوپاشا در نیمه‌های قرن گذشته به عنوان امداد گر و با نام مستعار "خلیدا" به جنبش آزادی بخش الجزایر پیوست اما در 1960 دستگیر و زندانی شد.

شکنجه‌های وحشیانه‌ای که علیه این زن در زندان‌های فرانسه انجام می‌شد، واکنش شدید تعدادی از روشن فکران خود این کشور را بر انگیخت و آن‌ها را علیه دولت مرکزی‌شان بسیج کرد.

"سیمون دوبووار" کمیته‌ای برای حمایت از جمیله بوپاشا تاسیس کرد و الزا تریولت نویسنده ، همکار و همسرش لویی آراگون شاعر معروف سوررئال، امه سه زر، ژان – پل سارتر ، ژنوییه دوگل آنتونیو ، ژرمن تیلون و زنان مبارز جنبش مقاومت فرانسه علیه اشغال نازی‌ها به این کمیته پیوستند.

بعد‌ها "ژیزل حکیم" وکیل مدافع بوپاشا در دادگاه جنجالی او به همراه سیمون دوبووار شرح حال مستندی درباره این زن نوشتند که در سال 1962 تحت نام «جمیله بوپاشا» منتشر شد. پیکاسو تصویری از این زن جوان مبارز کشید، آرشیتکت و هنرمند شیلیایی روبرتو ماتا(Roberto Matta) تصویری را به نام «دردهای جمیله «(Djamilas Qualen) به وی تقدیم کرد، آهنگساز ایتالیایی لویجی نونو (Luigi Nono) آهنگی به نام « آهنگ زندگی و عشق» برای جمیله سرائید.

* چهل سال بعد

غریب به چهل سال از آزادی خانم بوپاشا و پیروزی انقلاب الجزایر می‌گذرد و حالا او به ایران آمده تا درباره تاریخ کشورش صحبت کند و یاد آور روزهای سخت و صعبناک مبارزه در الجزایر باشد.

* دیدار با رئیس رسانه ملی

خانم بوپاشا روز یکشنبه 13 مهر در اولین برنامه سفر خود به ایران با رئیس رسانه ملی دیدار کرد.


در این دیدار که به میزبانی مهندس عزت الله ضرغامی و در دفتر کار وی برگزار شد خانم بوپاشا مقاومت را تنها وسیله پیروزی در برابر استعمارگران و بهترین راه سعادت ملت های آزاده دنیا دانست.

بانوی مبارز الجزایری نسل ها را یکپارچه و ادامه دهنده راه یکدیگر خواند و افزود: همانگونه که نسل ما در برابر استعمارگران مقاومت کرده، نسل امروز نیز راه گذشتگان را ادامه خواهند داد.

وی همچنین
گفت که بعد از 132 سال مقاومت در برابر اشغالگران، الجزایر به استقلال رسید و ملت ایران نیز با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و امریکا به نور و روشنایی می رسد. کشور هایی که مدعی فرهنگ هستند هرگز بویی از مقاومت بی سابقه ملت ایران نبرده اند و ملت ایران با وجود اصالت تاریخی، هوشیارتر از ملت های دیگر است.



بوپاشا در ادامه با تقدیر و پاسداشت یاد شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی در ایران به روح شهدای انقلاب هر دو کشور درود فرستاد :و اضافه کرد استعمارگران فرانسوی گمان نمی‌کردند که زنان الجزایری دوشادوش مردان مبارزه کنند اما زنان با مقاومت دوشادوش مردان، انقلاب الجزایر را به پیروزی رساندند.

این بانوی مبارز الجزایری گفت: فرانسوی ها در زمان مقاومت سعی می کردند با حمله به خانه ها و دستگیری جوان های الجزایری و شکنجه آنها انگیزه مقاومت را در ملت الجزایر ضعیف کنند که هرگز موفق نبودند.

بوپاشا افزود: پس از پیروزی انقلاب الجزایر، استعمارگران فرانسه در نهایت بی شرمی طی نامه ای که از وزارت دادگستری به دستم رسید، هزینه های زندان و شکنجه کردن مرا مطالبه کردند و هرگز به خاطر شکنجه های من عذرخواهی نکردند که این نشانه وحشی گری آنهاست.

رئیس رسانه ملی در این دیدار گفت: خانم بوپاشا و همرزمان او نشان دادند که تنها راه نجات؛ مقاومت و ایستادگی است. کتاب خاطرات ایشان برای جوانان انقلابی در دهه 50 الهام بخش و حرکت آفرین بود.

آقای ضرغامی افزود: جنایات فرانسوی های مدعی دموکراسی در الجزایر بی شمار است و به اعتقاد من کمتر در رسانه ها به آن پرداخته شده است. هولوکاست واقعی شهادت هزار زن و کودکی بود که از ترس حمله نظامیان فرانسه به غار پناه بردند که بر اثر آتش زدن آن بدست دژخیمان فرانسوی زنده زنده در آتش سوختند.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به یک و نیم میلیون شهید الجزایری گفت: تاریخ دویست ساله اخیر نشان می دهد غرب به شدت به حقوق بشر بدهکار است و باید از ملت های ستمدیده عذرخواهی کند و تاوان جنایت های خود را پس دهد.

وی افزود: فرانسوی ها حتی تا چند سال اخیر از ارائه نقشه مین های بکار گذاشته در نقاط مختلف الجزایر برای خنثی کردن آن خودداری کردند.

همچنین خانم دباغ بانوی مبارز انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار شکنجه های استعمارگران انقلاب فرانسه را شبیه شکنجه های رژیم شاهنشاهی در ایران دانست و گفت: رژیم طاغوت پس از تیرباران شهدای انقلاب اسلامی از خانواده های آنها در نهایت بی شرمی پول تیرها را مطالبه می کرد.

* صبح روز بعد؛ مرقد بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران

بوپاشا در دومین روز از حضور خود در ایران صبح دوشنبه چهاردهم مهر ماه به مرقد بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی رفت و با اهدای گل و قرائت فاتحه به روح بلند امام راحل ادای احترام كرد. بوپاشا پس از ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) گفت: این افتخار و شرف است كه امروز توفیق داشتم تا در این جایگاه حضور یابم؛ زیرا نباید آرمان های امام (ره) را كه این نظام را پایه ریزی كرد، فراموش كنیم.


وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) با پایه گذاری این نظام و ایجاد زیرساخت های بزرگ و توسعه دانشگاه ها بستر كسب علم و دانش با عزت را برای همه فراهم كردند.

بوپاشا اضافه كرد: حضرت امام خمینی (ره) الگوی همه ملت‌های مبارز جهان هستند و ما نیز از ایشان الگو گرفتهایم؛ زیرا دو انقلاب ایران و الجزایر بسیار شبیه هم هستند.


* پشت صحنه یک فیلم ایرانی علیه داعش

جمیله بوپاشا بعدازظهر روز گذشته از پشت صحنه یک فیلم ایرانی به نام "آوازهای سرزمین من "بازدید کرد و در آنجا داعش را ساخته و پرداخته استعمارگران یعنی آمریكا و رژیم صهیونیستی دانست که در تلاش است به گونه ای افكار عمومی جهان را بر ضد مسلمانان تهییج كند اما او این رفتار ها محكوم به شكست ارزیابی کرد .

وی با مشاهده صحنه هایی از این فیلم كه جنوب لبنان را به تصویر می كشید گفت : برای لحظاتی یاد اتفاقاتی افتادم كه در انقلاب الجزایر رخ می داد و ما با مبارزه مسلحانه در برابر اشغالگران ایستاده بودیم .

وی در این بازدید كه معاون برونمرزی سازمان صدا و سیما هم وی را همراهی می كرد از عوامل تولید فیلمی كه الاش كرده گوشه هایی از مقاومت مردم در برابر اشغالگران را به تصویر می كشد قدردانی كرد .


براساس این گزارش؛ «آوازهای سرزمین من» داستان جوان مسلمانی به نام ناصر است كه دل در گرو عشق دختری مسیحی به نام سارا دارد . اما با حمله داعش به جنوب لبنان و اتفاقاتی كه پس از جنایات این گروه در این منطقه می افتد مسیر این پیوند دشوار می شود . این داستان به نقش مخرب گروهك داعش و تكفیری ها در خاورمیانه می پردازد و مقاومت مردم منطقه در مقابل آنها را به تصویر می كشد .

بنابراین گزارش؛ امیرحسین شریفی تهیه‌كننده این فیلم است و عباس رافعی آن را كارگردانی می كند .تمام بازیگران این فیلم از هنرمندان شناخته شده سینمای لبنان، مصر و سوریه انتخاب شده اند. فیلمی كه به زبان عربی فیلمبرداری می شود و برای اكران عمومی در ایران قرار است دوبله شود . تولید این فیلم شهریور امسال در لبنان كلید خورده است .

براساس این گزارش؛عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: نویسنده: امین بهروزی (بر اساس قصه‌ای از حسین قاسمی جامی)، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان، طراح چهره پردازی: مهرداد قلی پور، دستیار اول كارگردان و برنامه ریز: بهرام صحیحی، جانشینان تولید: مهدی شریفی، جعفر محمدی، طراح صحنه و لباس: الحاج ایمن جابر، انتخاب بازیگر: شادی زیدان،مشاور رسانه ای:هادی داداشی،بازیگران:تونی عیسی، نادین ویلسن نجیم، مهدی فخرالدین، آن ماری سلامه، عدی رعد، علی طحان، زینب مغنیه، سعید بركات، وفا مشداد، حسن فقیه، حسن فرهات، جمال حمدان و این فیلم محصول آفاق فیلم به سفارش مركز بین الملل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.


* دانشگاه شهید بهشتی و بررسی ادبیات الجزایر

بوپاشا بعد از ظهر همان روز به دانشگاه شهید بهشتی رفت و یکی از سخنرانان مراسمی بود که در این محیط علمی راجع به ادبیات الجزایر برگزار شد.

وی در این همایش گفت: من با مقاومت ملت ایران آشنا هستم که با پایداری از تمامیت ارضی خود دفاع کردند و در برابر ملت‌های زورگو و قدرتمند ایستادند و پایداری جانانه‌ای از خود نشان دادند.


وی گفت:این پایداری بدون وجود امام خمینی (ره) به پیروزی نمی‌رسید و ما این پایداری را گرامی می‌داریم.

جملیه بوپاشا بیان کرد: پایداری الجزایر شبیه ملت ایران است که حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آرزو و آمال ملت‌ها پایداری و آزادگی است و من از این نشست‌ها و همایش‌ها در ترویج این پایداری و آزادگی تشکر می‌کنم.

* حضور در یک برنامه تلویزیونی

بوپاشا دو روز بعد از حضور در دانشگاه شهید بهشتی در یک برنامه تحلیل سیمای ملی حاضر شد تا راجع به مبارزات انقلابی مردم الجزایر صحبت کند.

دیدار‌ها و برنامه‌های فرهنگی خانم بوپاشا در ایران همچنان ادامه دارد و رسانه ملی در پوشش آن‌ها فعال است.









انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.