هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور سفرا و میهمانان خارجی،از امروز 16 مهر ماه آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گرگان،این جشنواره پس از 7دوره برگزاری موفق، امسال نیز در هشتمین دوره برگزاری، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گرد هم می آورد.

قربان عباسی تصريح كرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن این‌که به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و با حضور میهمانان خارجی نیز ارزش این جشنواره بر جهانیان مشهود و هویدا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان گلستان، اقوام مختلف نظير فارس، ترك، تركمن، سيستاني، بلوچ، قزاق، زندگي مي كنند. اما با وجود تنوع قوميتي، زباني و مذهبي در استان، مردم اين خطه با صلح و صفا به زندگي خود ادامه مي دهند و نقطه اشتراك آن ها دين اسلام و فرهنگ ايراني بوده و حلقه اتصال بين آن ها زبان فارسي و منافع جمعي و مشترك شان در بهره وري از اين سرزمين حاصلخيز است. زبان هاي رايج در گلستان نیز فارسي، ترکمني، مازندراني و سيستاني می باشند.

عباسی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همواره تلاش نموده توانمندی های گردشگری و اکوتوریستی استان را شناسایی کرده و این توانمندی ها را به اقشار و لایه های مختلف استان، کشور و علاقمندان خارجی معرفی کند که امری خطیر و پرمشغله است و امیدمی رود توانسته باشد به قدر مقدورات به چنین مهمی دست یافته باشد. بر همین مبنا این استان، به جز آن که به لحاظ طبیعی گلستان نامیده می شود از جهت حضور اقوام مختلف نیز «گلستان» بشمار می رود. بدین جهت، برگزاری7 دوره موفق جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان بیش از همه مدیون همین زندگی مسالمت آمیز و وحدت بخش است که برآمده از آموزه های قرآن کریم و دین مبین اسلام بوده و می تواند به عنوان نمونه عینی و پایلوت مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.

وی تصریح نمود: در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 1384 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و در هفتمین دوره برگزاری، از ثبت ملی جشنواره رونمایی شد.

عباسی درادامه خاطر نشان کرد:این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی (unwto)نیز به ثبت رسیده و درلیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است .

وی افزود: اکنون در ظل منویات مقام معظم رهبری و در سالی که به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" مزین فرموده اند، برگزاری هشتمین دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان، نویدبخش افق های تازه تری از وحدت و همدلی وعزم ملی است.

وی با اشاره به این که فرهنگ و تاريخ ملت ها نقش بسزايي در شكل گيري هويت ملي آن دارد، افزود: نمادهاي تاريخي را مي توان به عنوان بخشي از ثمره فرهنگ دانست كه پاسداري از آن مي تواند در شكل گيري هويت ملي و منطقه اي هر سرزميني نقش اساسي ايفا نمايد.

این مقام مسوول اذعان داشت: با نگاهي گذرا به پيشينه تاريخي كشورها، در مي يابيم كه توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش هاي فرهنگي و باستاني هر ملتي موجب تعالي و ارتقای فرهنگي آن ملت مي شود چرا كه تاريخ نشان داده است ملت هايي كه داراي سابقه فرهنگي و تاريخي كهـن مي باشند در معرض تهاجم فرهنگي مصون مانده و كمتر دستخوش تطور و دگرگوني شده اند. هرچند در قرن بيست و يكم، قرن تحول عظيم در عرصه ارتباطات، مشاهده مي گردد برخي از بنيان هاي تاريخي- فرهنگي ملت ها دستخوش تغيير و تحول شده اند، وليكن عنايت به اين بنيان ها امري اجتناب ناپذير و از ضروريات ملت هاست.

عباسی خاطرنشان کرد: ايران سرزميني است در برگيرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامي كه در عين تنوع و تفاوت هاي بسيار در چارچوب مرزهاي فرهنگي اين سرزمين آن چنان بهم آميخته اند كه واحد منسجمي به نام هويت ملي ايراني را تشكيل داده اند. استان گلستان نيز، از اين امر مستثني نمي باشد، وجود انبوه جاذبه هاي اكوتوريسم(كه استان را به گنجينه اكوتوريسم ايران مشهور نموده است) يادمان هايي چون گنبدقابوس که به ثبت جهانی رسیده و خرابه‌هاي شهر تاريخي جرجان و تميشه و صدها اثر ارزشمند ديگر در استان گواهي از اين مدعاست. به همين منظور، نگهداري و صيانت از اين آثار گرانبها كه پيشينه تاريخي بيش از 7000 ساله استان را نمايان مي نمايد به ویژه «میراث قومی» گلستان و ایران عزیز از اهميت خاصي برخوردار است.

عباسی در ادامه گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین يك موقعيت ترويجي است، كه در آن همه ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد تا ضمن معرفي فرهنگ هاي قومي و منطقه اي، به ويژگي هاي خاص مناطق نيز توجه گردد.

وی ماهيت اصلي جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرايط براي بسط و گسترش فرهنگ هاي مختلف ايراني جهت تحقق اهداف ترويجي براي رشد و توسعه صنعت گردشگري دانست و افزود: برگزاری هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش مثبت دولت محترم می تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم گرا به استجابت اهداف فوق‌الذکر باشد که هم اینک با گستردگی هرچه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست. بی شک در این راه نمی توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که بر نهاد جامعه می نشیند نادیده گرفته شود و این خود نشان از آگاهی مردم و توجه مسوولین به این امر دارد.

او ادامه داد: از طرفی خیل عظیم بازدید کنندگان و بازدید شوندگان سرمایه انسانی عظیمی را فراهم آورده اند تا این مساله مهم به اثبات برسد که سرمایه های انسانی می تواند نقطه اتکای عزیمت و حرکت گلستان به توسعه های بعدی و عمیق باشد. آن چه در این دوره از جشنواره و براساس باورداشت های عمیق و اصیل فرهنگی و اسلامی در حال وقوع است ایجاد زیست شادمانه و اتحاد بیشتر و تاثیر بازخوردهای فرهنگی برای مردم است و تلاش شده تا با هدایت به سمت اهمیت بر کرامت انسانی در حفظ میراث کهن و باورداشت‌های بومی مناطق مختلف کشور تاکید داشته باشد.

عباسی افزود: هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در محورهای: نمایشگاه صنایع دستی ، نمایشگاه جاذبه های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری، مراسم آیینی و موسیقی اقوام، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام و نمایشگاه سوغات استانهاو برنامه تور گردانی برگزار می شود.

وی درمقایسه هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با دوره ی پیشین افزود: کشورهای خارجی حاضر در هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در بخش صنایع دستی از 2 کشور به 12 کشور افزایش یافته و برگزاری غرفه های صنایع دستی در قالب تولید زنده ( ورک شاپ ) و دعوت از هنرمندانی که محصولاتشان موفق به دریافت مهر اصالت می باشد را ازبرنامه های این جشنواره عنوان کرد.

عباسی خاطر نشان کرد: افزایش تنوع گروههای موسیقی و آئینی از 19 گروه به 27گروه در دوره هشتم و افزایش تعداد غرفه های سوغات و غذاهای سنتی نیز از 20 غرفه به 30 غرفه از دیگر تفاوت های این جشنواره با دوره های قبل می باشد.

وی همچنین به دعوت از 15 روستای هدف گردشگری جهت معرفی آداب و رسوم و سنن روستا و دعوت از کشور آلمان و عراق در حوزه مدیران گردشگری را ذکر کرد و ادامه داد: از هنرمندان صنایع دستی 30 استان در قالب 80 غرفه صنایع دستی و 45 غرفه صنایع دستی هنرمندان استان گلستان دعوت به عمل آمده و حضور 11 کشور در قالب 15 غرفه صنایع دستی هنرمندان خارجی اعم از ( ژاپن ، غنا ، کوبا ، سیرالئون ، قزاقستان ، ارمنستان ، عراق ، مصر ، لبنان ، اقلیم کردستان عراق (سلیمانیه اردبیل) ، افغانستان ،آلمان (معرفی جاذبه های آلمان) ) نیز در این جشنواره مشخص شده است.

عباسی به اجرای 27 گروه موسیقی و آئینی از سراسر کشور در این جشنواره اشاره داشت و افزود: برپایی 13 دستگاه سیاه چادر و آلاچیق اقوام ، برپایی 10 غرفه سوغات ( گرگان ، قم ، کرمانشاه ، تبریز ، یزد ، ارومیه ، همدان ، شیراز ، اردبیل ، کاشان )،10 غرفه آش محلی و 15 غرفه جوامع گردشگری استان ها نیز دراین جشنواره نهایی شده است.

وی تصریح نمود: در مجموع 165 غرفه فضای بسته نمایشگاهی و 20 غرفه در فضای باز اجرا می شود.

عباسی همچنین از حضور 20 کشور در قالب 40 نفر سفیر ، کاردار و میهمان خارجی شامل : فرانسه ، اتریش ، کرواسی ، برزیل ، اسپانیا ، اندونزی و... یاد کرد و حضور 6 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی منطقه ( اکو ) در جشنواره شامل ( افغانستان پاکستان تاجیکستان ، ترکمنستان ترکیهقزاقستان ، جمهوری آذربایجان ) یادکرد و در پایان بر اطلاع رسانی گسترده شبکه های استانی، سراسری و ملی در این جشنواره تاکید نمود و نقش صدا و سیما را درپوشش برنامه های این جشنواره و معرفی هرچه بهتر استان گلستان به عنوان مقصد گردشگری موثر دانست و گفت: در این دوره از جشنواره نیز 7 گروه از شبکه های خبری بین المللی شامل (شبکه خبری تی ار تی ترکیه ، شبکه خبری دو آموزش ایران ، شبکه خبری المنار لبنان ، شبکه خبری ان بی سی آمریکا ، شبکه خبری جهانی جام جم ، خبرنگار المیادین لبنان و خبرگزاری جوان ) حضور خواهند داشت.

هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین ساعت 4 بعدازظهر 16 مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان آغاز به کار خواهد کرد و تا19 مهر ماه برای علاقمندان قابل بازدید است./ش/ن


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.