وزارت کشور "افغانستان" از کشف 5 کارخانه تولید هروئین در شرق این کشور خبر داد و اعلام کرد بیش از 10 تن مواد مخدر و مواد شیمیایی که برای ساخت هروئین به کار می رود در این کارخانه ها کشف و ضبط شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، وزارت کشور افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی افغانستان با تخریب این 5 کارخانه تولید هروئین در شهرستان 'خوگیانی' در شرق افغانستان، حدود 4 هزار و 800 کیلو تریاک و 4 هزار و 442 کیلو مواد شیمیایی را ضبط کردند.

هفته گذشته نیز نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان در عملیاتی در استان های خوست و کنر، مقادیر زیادی مواد مخدر و مواد شیمیایی را کشف و ضبط کردند.

بر اساس گزارشها در ماه گذشته هم بیش از 30 تن مواد مخدر در استان های فراه، نیمروز و هرات افغانستان توسط نیروهای پلیس این کشور کشف و ضبط شده است.

افغانستان اکنون بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان به شمار می رود.

مبارزه با مواد مخدر یکی از اهداف عمده حضور نظامیان خارجی در افغانستان عنوان شده بود، اما بر اساس گزارش ها حضور این نیروها نه تنها دست آوردی نداشته بلکه افغانستان را به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان تبدیل کرده است.

بر اساس آخرین گزارشها، بیش از یک میلیون معتاد نیز هم اکنون در افغانستان وجود دارند.

مشکل مواد مخدر در افغانستان به اندازه ای جدی شده است که حتی نهادهای امریکایی از برنامه‏ های این کشور در قبال مبارزه با مواد مخدر شکایت دارند و برنامه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را شکست خورده می‎دانند.

بر اساس گفته‎های نهادهای مبارزه با مواد مخدر امریکا، هروئین ساخت افغانستان در بازارهای آمریکا و کانادا مشتری‎های زیادی دارند و از رونق خوبی در این بازارها برخوردارند.

طبق آخرین برآورد سازمان ملل متحد، تجارت خشخاش در افغانستان سالانه 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

'جان ساپکو' بازرس ویژه امریکا در افغانستان در اوایل سال 2014 میلادی در افغانستان با صراحت گفت که مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شکست خورده است.

وی تأکید کرد، اگر هدف از آمدن به افغانستان کاهش کشت و زراعت خشخاش و قطع استفاده پول حاصله از آن توسط شبه نظامیان طالبان بوده باشد، باید گفت که قطعا شکست خورده‎ایم.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار