نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: افراد مورد اعتمادی متولی موقوفات کشور هستند و مردم نیز باید به آن‌ها اعتماد کرده تا بیش از پیش نیازمندان جامعه از این سنت حسنه الهی و معنوی بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، حجت ‌الاسلام هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر چند با دور شدن از صدر اسلام و روی کار آمدن غاصبان حکومت اسلامی، ضربات جبران ناپذیری بر ارزش‌های مکتبی وارد شد، اما در عین حال، سنت وقف گسترش یافت ، اظهارداشت : امروزه وقف به معنای داشتن سرمایه مازاد بر نیاز خود و خانواده است که برای رضای خدا، وقف عام یا خاص می شود، اما واقعیت وقف چیز دیگری است که حتی با کمترین هزینه هم می‌توانیم وقفی را به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد:‌‌ همان گونه که مساجد و تکایا و هیئت‌های عزاداری مردمی اداره می‌شوند ، هر کس به هراندازه می‌تواند در موقوفات سهیم باشد و می‌توانیم مراکز علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی را با مسأله وقف توان مند‌تر کنیم.

حجت الاسلام هاشم‌زاده هریسی با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف در دین اسلام تصریح کرد : مسأله وقف در اسلام یکی از موضوعاتی است که از جنبه‌های گوناگون همچون اخلاقی، معنوی، دینی، اجتماعی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد : اقدام به ثبت موقوفات در گذشته بین مردم رواج بسیاری داشت و آنان که تمکن مالی بیشتر و امکانات بهتر داشتند، وارد عرصه وقف شده بودند که تاکنون نیز آثار آن باقی است اما متأسفانه در عصر حاضر این سنت حسنه کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه یکی از ثمرات ترویج فرهنگ وقف، بهره‌مندی نیازمندان از این ثروت‌های معنوی است همچنین مشارکت در امور خیر و برافراشتن پرچم عزاداری امام حسین (ع) و رونق بخشیدن به این مجالس نمونه‌های دیگری از توسعه این میراث ماندگار است ، گفت : متأسفانه درکنار پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی آحاد جامعه کمتر از این گنجینه معنوی یعنی وقف اموال، آگاه هستند و ما نسبت به گذشته شاهد کاهش موقوفات در کشور هستیم که به نظر می‌رسد با فعالیت گسترده و جامع باید فرهنگ وقف در کشور را توسعه دهیم.

حجت الاسلام هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه وقف بهترین راهکار برای جلوگیری از ضایع شدن، هرز رفتن و سوء استفاده از اموال انسان است؛ افزود : وقف نوعی حبس مالکیت است یعنی بدون آنکه کسی در این اموال دخل و تصرف کند، آن را در راه خیر صرف می‌کنند. وقف مالی است که برای همیشه به عنوان امانت الهی ثابت می‌ماند تا دیگران از منفعت‌های آن برای امور خیر بهره‌مند شوند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از ابزار وقف اموال مشکلات اقتصادی، اجتماعی و همچنین کاستی‌های موجود فرهنگی جامعه را مرتفع ساخت ، گفت : وقف دارای جنبه‌های و جلوه‌های گوناگونی است که به آن پویایی می‌بخشد؛ وقف در حوزه قرآن، علوم مختلف، کمک به نشر علوم اسلامی و معارفی به خصوص در حوزه‌های علمیه قم و... نمونه‌هایی از آن است.

وی ادامه داد : حتی نوع دیگری به نام وقف مطلق وجود دارد که واقف نیت خود را در کلیه امور خیرصرف می‌کند و متولی موقوفات آزاد است تا از این موقوفات برای کارهای خیر و ضروری استفاده کند. به طور کلی وقف یک پدیده تأثیر گذار، معنوی و زیبا ونجات دهنده در اسلام است و متولیان امر باید ضمن ترویج فرهنگ وقف برای تبیین ارزش‌ها و اهمیت آن در بین آحاد جامعه اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه جالب است بدانید که وقف منحصر به اسلام نبوده و در بسیاری از جوامع بین المللی به شکل دیگر اتفاق می‌افتد ، تصریح کرد :  به عنوان مثال در کشورهای ثروتمند و پیشرفته جهان افرادی که از نظر مالی متمکن هستند بخشی از ثروت خود در راه سازندگی علم و دانش و عمران و آبادی دانشگاه‌ها صرف می‌کنند اما  ما مسلمانان که در آیین خود از سنت حسنه وقف برخوردار هستیم باید به طریق اولی برای توسعه و ترویج این اقدام خداپسندانه مشارکت کنیم.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطر نشان کرد : به نظر من اکنون با اهتمام مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات خوبی در زمینه توسعه موقوفات به خصوص طی چند سال اخیر صورت گرفته که افراد مورد اعتمادی متولی این امور هستند و مردم نیز باید به آن‌ها اعتماد کرده تا بیش از پیش نیازمندان و جامعه از این سنت حسنه الهی و معنوی بهره‌مند شوند.




انتهای پیام /

برچسب ها: اوقاف ، موقوفه ، حسنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار