فرمانده نیروی انتظامی ناجا از افزایش 95 درصدی کشف جرائم جنایی و کشف سالانه 600 مواد مخدر در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سردار اسماعیل احمدی مقدم در پنجمین نشست ناجا با سفرا و کارداران مستقر در تهران گفت: هفته نیروی انتظامی ظرفیتی است که ما می‌توانیم با افکار عمومی، نخبگان ، سازمانها و کشورهای خارجی ارتباط برقرار کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی ناجا با اشاره به کشف سالانه 600 تن انواع مواد مخدر در ایران گفت: مواد مخدر در مبدا ورودی به کشور تا نقاط مرزی که خروج آن است سه تا چهار برابر افزایش قیمت دارد. البته امروزه اغلب مواد در جوار مرزها کشف می‌شود که این امر نشان دهنده اقدامات ما در بستر مرزها است.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه کشورهای همسایه شرقی احساس مسئولیت ندارند و یا شاید توان کافی ندرند لذا مرزبانی ما حمایت دو جانبه باید داشته باشد و این درحالی است که هیچ خطری از داخل جمهوری اسلامی ایران انان را تهدید نمی‌کند.

احمدی مقدم همچنین در خصوص حوزه جرائم جنایی گفت: جرائم جنایی مانند قتل، آدم ربایی ، تجاوز به عنف در دهه گذشته در کشور ما رو به کاهش بوده است به طوری که در دهه گذشته آمار قتل از 2400 مورد به هزار و هشتصد مورد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کشف 95 درصدی جرائم جنائی بیان داشت: در مجموع جرائم جنایی بیش از 95 درصد این جرائم توسط پلیس کشف می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی عنوان داشت: ارتباط با مردم این امکان را فراهم می‌کند که از مطالبات آنان در حوزه امنیت و قانون استفاده کنیم تا در برنامه‌ریزی‌های خود پاسخ مثبتی به این نیازها دهیم.

وی همچنین یادآور شد: نیروی انتظامی تلاش می‌کندتا با افزایش کارآمدی و بهره وری در حوزه پاسخگویی به نیازها و مطالبات امنیتی مردم، اقتدار خود را افزایش دهد و این امر جز با بهره مندی از پلیس حرفه‌ای و تخصصی، اشراف اطلاعاتی، توسعه امکانات و نرم‌افزارها و توسعۀ همکاری‌های بین المللی ممکن نیست.

*ضریب امنیتی در کشور درحال افزایش است

احمدی مقدم ادامه داد: گرچه از ابتدای انقلاب با چالشهای متعددی در حوزه نظم و امنیت روبرو بوده‌ایم اما باید بگوییم همه ساله ضریب امنیتی در کشورمان درحال افزایش است، دستگاه‌های امنیتی و قانونی و مجموعه حکومت توانسته‌اند در مقابل چالشها و تهدیدها، مردم خود را به صورت نسبی محافظت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد: حوادث تلخی که از سالهای گذشته شاهد آن هستیم و امروز نیز می‌بینیم در منطقه نظیر کشورهای پاکستان ، سوریه و عراق درحال افزایش است و گسترش روز افزون تولید مواد مخدر، گسترش جریان تروریسم از عواملی است که می تواند امنیت ما را با چالش مواجه کند، لذا جمهوری اسلامی تلاش کرده تا با اشراف اطلاعاتی خود در برابر این تهدیدها و آسیبها از مردم محافظت کند.

وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر توانسته‌ایم مرزهای خود را با استقرار یگانهای انتظامی، پایگاه‌ها، تجهیزات مراقبتی و اپتیکی و تقویت یگانهای مرزبانی و همچنین با همکاری با دستگاه‌های دیگر اطلاعاتی ضریب امنیتی مرزهای خود را افزایش دهیم ، بیان داشت: در دهه گذشته 62 درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان وارد ایران می شد و به کشورهای موردنظر هدایت می شد اما امروزه این رقم به 28درصد کاهش یافته است.

*کاهش فوت شدگان تصادفات از 28 هزار نفر به 18هزار نفر

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه درحوزه‌های مختلف تلاش کرده‌ایم بخشهای متفاوت را تقویت کنیم، افزود: به عنوان مثال در حوزه راهنمایی و رانندگی که یک حوزه فرهنگی است، توانسته‌ایم از سال 2005 تا 2013 تعداد کشته شدگان در تصادفات را از 28 هزار نفر به 18هزار نفر کاهش دهیم این درحالی است که وسایل نقلیه، سوخت و سفرها افزایش یافته است.

وی در خصوص فعالیتهای پلیس فتا ابراز کرد: با اینکه پلیس فتا یک حوزۀ جدید التشکیل است اما به خوبی توانسته خطرات این حوزه را برای مردم کاهش دهد چنانچه قدرت کشف بیش از 80 درصد جرائم که به پلیس اعلام می شود از طریق این حوزه صورت می‌گیرد که این بیانگر کارآمدی پلیس است.

احمدی مقدم همچنین ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که در سالهای اخیر اهتمام زیادی نسبت به آن داریم حقوق شهروندی است که تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و سپردن این حوزه به بخش خصوصی امور مربوط به این حوزه مانند صدور گذرنامه ، گواهینامه و پلاک خودرو تسهیل بخشیم.

وی همچنین اظهار داشت: در حوزه رسیدگی به جرائم تلاش کرده‌ایم چه در ارتباط با شاکیان و چه در ارتباط با متهمان رفتاری درخور شأن آنان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 2010تاکنون تلاش کرده‌ایم 85 درصد از استانداردهای مطلوب را در این مراکز فراهم کنیم، اظهار داشت: ممانعت از ضرب و شتم و نظارت اپتیکی و تصویری در بازداشتگاه‌ها باعث شده تا در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم. در واقع پیشگیری از رفتارهای ناصحیح در کشف جرم با متهمین نه تنها باعث کاهش کشف جرم نشده است بلکه باعث افزایش کشف جرم نیز شده است.

*تمام ابزار‌های پلیسی در کشور ساخته می شود

فرمانده نیروی انتظامی گفت: طبیعتاً جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردمی حافظ حقوق مردم است و خود را متعهد به برقراری امنیت آنان می‌داند. از این روز واحد‌های حرفه‌آی مثل پلیس فتا، آزمایشگاه‌های کشف جرم، یگان سگهای موادیاب و یگان ویژه و هوایی باید از ابزارها و آموزشها و دانش لازم در حوزه خود بهره مند شوند.

درحال حاضر ابزارهای ما قابل رقابت با سطح دنیا است و لازم به ذکر است که تمام ابزار‌های پلیسی به دست متخصصین ایرانی در کشور ساخته می شود و هیچ تجهیزات وارداتی در کشور نداریم.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه در حوزه منطقه‌ای و بین المللی همکاری‌های بسیار خوبی با سایر کشورها داریم، یادآور شد: کمیسیونهای مشترک به طور منظم برگزار می‌شود و همسایگان جنوبی کشور اعتراف کرده‌اند جرائمی که از سوی کشورمان به سوی آنان سرازیر می‌شد به شدت کاهش یافته و قابل کنترل است که این امر نتیجه همکاری ما با یکدیگر است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه همواره تلاش کرده‌ایم مرزهای خود را تقویت کنیم،‌ بیان داشت: حضور پلیس ما در کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاهی از اقدامات خوبی است که می‌توان از آن به عنوان دیپلماسی نام برد.

*هیچ کشوری به تنهایی  قادر به تأمین امنیت خود نیست

سردار احمدی مقدم خاطر نشان کرد: چاره‌ای در دنیا وجود ندارد تا همه کشورها در جهت ارتقای امنیت جهانی بسیج شوند و تلاش کنند. در واقع حمایت از تروریسم برای بعضی از کشورها در کوتاه مدت منافع دارد اما در بلند مدت این کشورها باید هزینه‌های گزافی را بابت حمایت از تروریسم بپردازند چراکه آزاد کردن این موجود درنده و وحشی به دست آنان است اما هضم آن از عهده آنان خارج است لذا باید صادقانه در این زمینه کار کنیم و از شهروندان و مردم حمایت کنیم چرا که امروزه هیچ کشوری به تنهایی قادر به تأمین امنیت خود نخواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ناجا ، فرمانده ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار