افخمی راد با اشاره به پرداخت معوقات جوایز صادراتی گفت: پیگیری‌های لازم انجام شده است و مادامی که بودجه‌ای برای این امر اختصاص پیدا نکند در رابطه با پرداخت آن نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و پرداخت آن منوط به تصمیم و تصویب در دولت است.

ولی الله افخمی راد در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه پرداخت معوقات جوایز صادراتی مربوط به سال 89 چه شد؟ گفت: در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع هستیم و مادامی که بودجه ای برای این امر اختصاص پیدا نکند نمی توانیم پرداخت کنیم و پرداخت آن منوط به تصمیم و تصویب دولت است که هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

وی در ادامه در رابطه با ارائه تسهیلات به صادرکنندگان گفت: هدف ما این است که هزینه‌ی تماش شده کالاها کاهش بیابد و زمینه‌ای برای رقابت پذیر تر شدن کالاها فراهم شود.

افخمی راد تاکید کرد به عنوان مثال پرداخت یارانه برای حمل و نقل دریایی و یا فعال کردن خطوط منظم کشتی رانی و یا پروازهای مستقیم خارجی در اولویت‌های ما است به طوری که در حال حاضر ما در رابطه با پرواز مستقیم به سایر کشورها با مشکل مواجه هستیم.

صادرات مشمول مالیات نیست

رئیس سازمان توسعه و تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره بر اینکه صادرات مشمول مالیات نیست گفت: هیچ صادر کننده‌ای نباید بابت صادرات مالیاتی بپردازد و صادرات از مالیات معاف است.

وی افزود: البته در بحث مالیات بر ارزش افزوده که بعد از صادرات باید به صادر کنندگان برگشت داده شود گفت: در حال پیگیری این مساله هستیم و امیدواریم با پیگیریهای وزیر صنعت معدن و تجارت سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن شود.

رئیس سازمان توسعه و تجارت همچنین در رابطه با پرداخت حقوق ورودی کالاهایی که صادر می‌شود گفت: برخی کالاهای صادراتی برای واردات مواد اولیه خود حقوق ورودی پرداخت کرده‌اند که این امر درگمرک با سازو کار مناسبی در حال پیگیری است که بعد از صادرات حقوق ورودی کالاهایی که صادر شده بازپرداخت شود.

افزایش 20 درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماهه نخست سال

رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به افزایش 20 درصدی صادرات در نیمه نخست سال گفت: در مدت یاد شده 23.2 میلیارد دلار کالا با احتساب میعانات صادر شده است.

وی گفت: مقاصد صادرات ایران چین، با 4.6 میلیارد دلار کالا،‌ عراق، 2.8 میلیارد دلار، امارات 1.9 میلیارد دلار، افغانستان 1.2 میلیارد دلار و هند 1.1 میلیارد دلار است.

افخمی راد تاکید کرد: 70 درصدصادرات کشور به این 5 کشور انجام شده است که البته محدود بودن کشورهای مقصد صادرات یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و باید در جهت افزایش مقاصد صادراتی تلاش شودکه امیدواریم با حذف تحریم‌ها زمینه‌ای برای این امر فراهم شود.

واردات 26 میلیارد دلار کالا

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار واردات 26 میلیارد دلار کالا در شش ماهه نخست سال گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

وی افزود: امارات با 6.5 میلیارد دلار و همچنین چین با 6 میلیارد دلار،‌هند 2 میلیارد دلار و کره و ترکیه هر کدام با 1.9 میلیارد دلار 5 کشور عمده صادر کننده کالا به ایران درمدت یاد شده هستند که 70 درصد واردات از این 5کشور انجام شده است.

صادرات 3 میلیارد دلار خدمات

افخمی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی،‌توریسم، ترانزیت گفت: رقم صادرات خدمات به 3 میلیارد دلار می‌رسد که با احتساب آن حجم تجارت خارجی بالغ بر 50 میلیارد دلار است.

وی تاکید کرد: البته تراز منفی وجود دارد که با تلاش صنعتگران امیدواریم در پایان سال شاهد تراز مثبت و مبادلات تجاری باشیم.

3 پارامتر موثر در انتخاب صادر کننده نمونه در سال 93

رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه انتخاب صادر کننده نمونه در کشور از سال 76 تا کنون وجود  داشته گفت: دولت در سنوات مختلف متناسب با معیارهای مختلف به انتخاب صادر کننده نمونه پرداخته است.

وی افزود: در سال جاری بر اساس آنچه که در شورای عالی صادرات تصویب شده سه پارامتر برای انتخاب صادر کنندگان نمونه در اولویت قرارگرفته است که یکی از آنها این است که برای صادرات خدمات فنی و مهندسی جایگاه بالاتری قائل شده‌ایم چرا که ارزش افزوده بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: همچنین در بخش کالا، کالاهایی که ارزش افزوده بالاتری را به خود اختصاص داده در اولویت قرار دارد و همچنین هرچه کالای صادر شده از فناوری بیشتری برخوردار باشد جایگاه بالاتری قرار دارد.

افخمی راد در ادامه با اشاره بر اینکه بیش از 180 متقاضی در فراخوان انتخاب صادر کننده نمونه شرکت‌ کرده‌اندگفت: هم اکنون 54 مورد به مراحل نهایی رسیده‌اند و درحال تکمیل مدارک خود هستند.

وی افزود: هیئت 10 نفره‌ای از دستگاه‌های مختلف برای انتخاب صادر کننده نمونه همراهی می‌کنند.

انتقاد از عدم ماندگاری کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی

رئیس سازمان توسعه و تجارت در ادامه صحبتهای خود با اشاره بر اینکه ماندگاری کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی زیاد نیست گفت: این یک مشکل بزرگی است و معیارها و ضوابط به گونه ای باید باشد که کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی حضور دائمی و مستمر داشته‌ باشند.

وی تاکید کرد: هم اکنون بیشتر تجار حضورشان در بازارهای خارجی منوط به منافع است و به محض برخورد با مشکلی از آن بازارها حذف می‌شوند و البته حضور مستمر صادر کنندگان مستلزم برنامه ریزی دراز مدت است که هم تجار و هم دولت باید به آن توجه کنند.

صادرات طلا نیازمند سرمایه در گردش بالایی است

افخمی راد در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیت صادرات طلا و سنگ های قیمتی در کشور گفت: اگر یک وارد کننده شمش طلا را وارد کند و به مصنوعات تبدیل کند و بعد آن را صادر کند برای آن محدودیتی نیست.

وی افزود: البته وارد کننده باید تضمین جهت واردات به بانک بسپارد و همچنین به میزان مالیات بر ارزش افزوده نیز سپرده یا تضمین بسپارد که بعد از صادرات این تضمین آزاد می‌شود،البته جلساتی با بانک مرکزی برگزار کردیم که واردات شمش طلا نیاز به مجوز از بانک نداشته باشد.

رئیس سازمان توسعه صادرات در ادامه افزود: البته باید این را هم در نظر گرفت که واردات طلا سرمایه درگردش بالایی لازم دارد و همین امر موجب شده که رقبت کمتری به این امر باشد.

وی ادامه داد: البته باید ساخت مصنوعات طلا در کشور گسترش پیدا کند که هم اشتغال زایی خوب و مناسبی دارد و همچنین نقش موثری در صادرات می‌تواند ایفا کند.

افزایش صادرات در گرو افزایش تولید

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: آمار و ارقام دریافتی از بخش تولید حاکی از این است که نسبت به سال گذشته شاهد رشد در تولید هستیم و طبیعی است که اگر بخواهیم صادرات را در اولویت قرار دهیم باید توان تولید درکشور در بخش صنعت و معدن و کشاورزی و خدمات افزایش پیدا کند.

وی افزود: بدون توانمند سازی صحبت از صادرات بی‌مورد و بایدموانع سرراه تولید کشور برداشته شود و با دستیابی به خدمات بیشتر درصحنه صادرات حضور پررنگ تری پیدا کنیم.

وی افزود: با افزایش تولید صادرات نیز افزایش پیدا می‌کند.

 واردات خودروهای 2500 سی‌سی متوقف شد

رئیس سازمان توسعه و تجارت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات خودروهای لوکس به کشور گفت: از سال 91 حتی در دولت گذشته نیز خودرو به صورت تجاری هم سفارش نمی‌شد و در حال حاضر ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی‌سی به کشور ممنوع است و به طور کلی از ورود خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی به کشور جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: افخمی ، دولت ، تصویب ، کشور ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار