رييس کميسيون جهانی آبياری و زهکشی (ICID) گفت: ارزش واقعی آب و انرژی در بخش کشاورزی ايران ناديده گرفته می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پاون، سعيد ني‌ريزي با بيان اينکه در ايران آب و انرژي به‌صورت بي‌رويه براي توليد هر نوع محصول کشاورزي مصرف مي‌شود، گفت: هر مترمکعب آب با صرف انرژي فراواني از چاه يا پشت سدها به زمين کشاورزي مي‌رسد؛ اما در نهايت محصولي که از اين نهاده‌ها توليد مي‌شود، در مقابل اين حجم مصرف انرژي و آب ارزش اقتصادي زيادي ندارد.

وي ارزش واقعي آب در ايران را 10 هزار تومان براي هرمترمکعب دانست و گفت: همين محصول به‌دست آمده از آب فراوان و انرژي يارانه‌اي را با قيمت بسيار اندکي به ديگر کشورها صادر مي‌کنيم و بايد در صادرات مجازي آب به اين روش، تجديدنظر اساسي کنيم.

ني‌ريزي با تشريح دو مفهوم بازده و بهره‌وري، تصريح کرد: تعبير غلطي در ايران تحت عنوان پايين بودن بازده آبياري رايج شده که غلط است و به داده‌هاي اشتباه نيز منجر مي‌شود؛ چراکه بازده آبياري در ايران با کشورهاي ديگر تفاوت معني‌داري ندارد بلکه تفاوت در "بهره‌وري کشاورزي" است؛ چراکه در کشور ما از آب مصرف‌شده محصول متناسبي به‌دست نمي‌آيد.

وي با بيان اينکه براي بحث بازده نبايد انرژي زيادي بگذاريم، ادامه داد: بحث در اين‌باره نتيجه‌بخش نيست و آب قابل‌توجهي از تغيير روش آبياري به‌وجود نخواهد آمد؛ بلکه توجه ما بايد به سمت توليد بيشتر از آب مصرف‌شده باشد و اين شاخص در کشورهاي ديگر بالاتر از ايران است.

ني‌ريزي افزود: براي نمونه، هم‌اکنون در دشت مشهد 100 هزار هکتار زمين کشاورزي آبياري مي‌شود که در روند آبياري، بخشي از آب در زمين جذب شده و در اصطلاح تلف مي‌شود، اما در واقعيت اين آب با نفوذ در سفره‌هاي زيرزميني از مسير ديگري به چرخه مصرف باز مي‌گردد.

رييس کميسيون جهاني آبياري و زهکشي (ICID) با اشاره به وضع مناسب کشور در شبکه‌هاي آبياري و زهکشي، گفت: در ايران مشکلي براي طراحي يا ساخت اين شبکه‌ها وجود ندارد، اما سرمايه‌گذاري لازم و کافي در اين بخش انجام نشده و در اين زمينه بستر سرمايه‌گذاري مهياست.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، انرژی ، کشاورزی ، زهکشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار