تست روانشناسی؛

هویت خودتان را محک بزنید

به اعتقاد روان‌شناسان، هویت ما روی یکی از چهار ستون مرکزی و اصلی قرار گرفته است. کمی فکر کنید. چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌سازد؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ روان‌شناسان دریافته‌اند که افراد به چهار طبقهٔ شخصیتی تقسیم می‌شوند. 

عده‌ای، توجه خاص خود را عمدتاً به روابط خود با دیگران معطوف می‌کنند. بنابراین نظرِ دوستان، همکاران و اقوام آن‌ها نسبت به خود،‌‌ همان هویت واقعی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. 

هویت برخی از افراد محرمانه‌تر است، زیرا بر اساس احساسات و افکار شخصی شکل گرفته و کمتر در برابر دنیای پیرامونشان آشکار می‌گردد. 

می‌توانیم هویت واقعی خود را در زمینه‌هایی مانند ملیت، فرهنگ یا جنسیت خود نیز پیدا کنیم. علاوه بر آن، ممکن است هویت واقعی ما با هویت واقعی اطرافیانمان ادغام شده باشد به این معنا که زمانی از خود احساس رضایت کامی پیدا می‌کنیم که ارتباطی صمیمانه و محبت آمیز با دیگران برقرار می‌سازیم. با این حال، هویت واقعی ما عمدتاً بر روی طرز تربیت خانوادگیمان، فرهنگی که در آن بار آمده‌ایم و تجربیات خردسالیمان قرار می‌گیرد. 

ممکن است هویت شما عمدتاً روی یک یا دو یا هر چهار ناحیه استوار باشد. مهم این است که آیا از این جنبه‌ها رضایت دارید یا نه و آیا در انتخاب‌های زندگیتان از طریق کار، عشق و دوستی به خوبی نمایان می‌شوند یا خیر. پس از آنکه تصویری واضح‌تر از هویت خود پیدا کنید، 
می‌توانید دریابید که آیا از خویشتن واقعی خود رضایت دارید یا نه. 

همچنین باید دریابید که آیا هویتتان، انتخابی است یا بر شما تحمیل شده است. 

مثلاً آیا احساس می‌کنید در حالی که عملاً از صرف وقت به تنهایی بیشتر لذت می‌برید، دائماً به شما گوشزد می‌شود که باید اجتماعی‌تر عمل کنید؟ 

بدون در نظر گرفتن نوع هویتتان، خودآگاهی‌ها عاملی مهم در همهٔ تغییرات محسوب می‌شود و از طریق آن می‌توانید آرایش و ترتیب فردی فرهنگی و ژنتیکی خود را تغییر دهید. 

برای هر یک از پاسخ‌های خود به این شکل، امتیاز محسوب کنید: 
از نظر من، اهمیتی ندارد (۱) 
از نظر من، کمی اهمیت دارد (۲) 
از نظر من، تا حدی اهمیت دارد (۳) 
از نظر من، خیلی اهمیت دارد (۴) 
از نظر من، به شدت اهمیت دارد (۵) 

+- روابط من با عزیزانم... 

*- حرکات، رفتار و اثری که از خود بر روی دیگران می‌گذارم... 

•- ارزش‌ها و معیارهای فردی و ملاک‌های اخلاقی‌ام... 

O- فرهنگم... 

+- برقراری ارتباطی صمیمانه با دیگران... 

*- محبوبیت من در نزد دیگران... 

O- زبان من، مانند لهجه و لحن و آهنگ کلامم... 

+- در میان گذاشتن تجربیات مهم و ارزشمند زندگی‌ام با دوستان صمیمی‌ام... 

•- احساسات و عواطفم... 

*- تمام چیزهایی که دارا هستم... 

O-پیشینه و تاریخچهٔ خانوادگی‌ام... 

*- تمایلم نسبت به منحصر به فرد بودن و داشتن وجه تمایز از دیگران... 

+- تمایلم به درک احساسات و افکار صمیمی‌ترین دوست یا یکی از عزیزانم... 

•- تخیلات، آرزو‌ها و رویا‌هایم... 

*- ویژگی‌های ظاهری‌ام، مانند قد، وزن و شکل چهره‌ام... 

+- دوست خوب بودن برای افرادی که واقعاً دوستشان دارم... 

O- تشکیل دادن بخشی از نسل‌های متعدد خانوادگی‌ام... 
 
•- افکار، اندیشه‌ها، نظرات، عقاید و ایده‌هایم... 

*- سابقه و آبرویم و طرز تفکر دیگران در مورد من... 

O- احساس غرورم نسبت به ملیت و وطنم... 

نتیجه تست 
 
امتیازات خود را با در نظر گرفتن سمبل سؤالات با هم جمع کنید و نتایج را در زیر مشاهده فرمایید: 

امتیاز O 

امتیاز * 

امتیاز + 

امتیاز • 

اگر بیشترین امتیازتان در گروه + قرار می‌گیرد
 
شما از هویتی ارتباطی برخوردار هستید. به این معنا که هویت شما مبتنی بر روابط نزدیکتان است و از صمیم قلب مایلید با دیگران یکی شوید. شما خواهان دستیابی به صمیمیتی عمیق و اصیل هستید تا آرزو‌ها و افکار و احساسات عزیزانتان را درک کنید. 

نقطه قوت شما در این است که از نزدیک بودن و همراهی با دیگران لذت می‌برید و می‌خواهید روابطی عمیق و حمایتگرانه با دیگران برقرار سازید. برای شما داشتن روابطی صمیمانه و واقعی لذت بخش‌تر از ارتباطهای سطحی و مقطعی با دیگران است و از این رو برای حفظ روابط نزدیک و صمیمانهٔ خود ‌‌نهایت تلاش خود را به کار می‌بندید. 

 نقطه ضعف شما در این است که اگر زیادی در روابط خود با دیگران غرق شوید، ممکن است هویت واقعی خود را در آن‌ها گم کنید. رمز یافتن تعادل در این زمینه، رضایت و توافق دو جانبه است. پس بهتر است همانقدر از خود در ارتباط‌هایتان مایه بگذارید که در عوض محبت می‌بینید. 

اگر کمترین امتیاز را از گروه + کسب کرده‌اید

یعنی از هویت ارتباطی ضعیفی برخوردارید و خود را به شکل یک جزیره در نظر می‌گیرید. به این معنا که با دیگران احساس همدردی نمی‌کنید و از اینکه روابطتان با دیگران، اثری روی ابعاد زندگیتان نمی‌گذارند، به خود می‌بالید. بهتر است بدانید که روابط نزدیک انسانی با حس خوشبختی و شادمانی ارتباط مستقیمی دارند. بنابراین توصیه می‌شود که کمی بیشتر به اطرافیانتان توجه کنید. افرادی که آن‌ها را به خود نزدیک می‌دانید عبارتند از: همسر، دوستان و خانواده‌تان و آن‌ها در شکل دادن به شخصیت شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند. جملهٔ مورد علاقه‌تان این است: «من صمیمی‌ترین دوست... هستم.» 
 
اگر بیشترین امتیازتان در گروه * قرار می‌گیرد: 
 
شما از هویتی اجتماعی برخوردار هستید. به این معنا که به شدت تحت تأثیر روابطتان با دیگران قرار می‌گیرد و هویت شما مبتنی است بر آنچه از طرز تفکر دیگران نسبت به خود در ذهن دارید. شما به خوبی با دیگران کنار می‌آیید و روابط دوستانهٔ بسیار عمیقی برقرار می‌کنید و از مشاغلی لذت می‌برید که لازمه‌شان روابط مسالمت آمیز و دوستانه با همکاران است. 

 نقطه قوت شما در این است که بسیار فداکار، نوع دوست و از خود گذشته هستید و از جان و دل برای دیگران مایه می‌گذارید. شما برای حفظ روابط خود با دیگران سخت تلاش می‌کنید. از این رو، از تنها شدن در امان باقی می‌مانید و دوستانتان در غم‌ها و شادی‌ها کنارتان باقی می‌مانند. 

نقطه ضعف شما در این است که در معرض خطر نگرانی بیش از حد و وسواس گونه نسبت به آبرو و حیثیت خود قرار دارید. ممکن است به وفور دچار احساس خجالت و شرم زدگی نیز بشوید و حتی این نگرانی بیش از حد و غیرعادی شما طوری انعکاس پیدا کند که در اجتماع دچار ترس و احساسات منفی شوید. 

اگر کمترین امتیاز را در گروه * کسب کرده‌اید

 یعنی با وجود آنکه شناخت کامل از خود و خشنود ساختن خویش برایتان مهم است، طرز تفکر دیگران در جمع برای شما بی‌‌‌نهایت حائز اهمیت است. بهتر است بیشتر از این نسبت به دیگران از خود علاقه و احترام نشان دهید و از پوسته خودساختهٔ سخت خود خارج شوید. 

پیشینه و نقش‌های اجتماعیتان، نقش بسیار مهمی را در شکل دادن به شخصیت شما ایفا می‌کنند. جملهٔ مورد علاقهٔ شما این است: «من در محل کارم، فردی محبوب هستم.» یا «من در خانواده‌ام، رکن اصلی محسوب می‌شوم.» 

اگر بیشترین امتیازتان در گروه • قرار می‌گیرد
 
شما از هویتی فردی برخوردار هستید. به این معنا که بیشتر بر روی ایده‌ها، عقاید، نقطه نظرات، ذکاوت، آرزو‌ها و اهداف فردی خود متمرکز هستید. هویت واقعی شما از طریق افکار و احساساتتان شکل می‌گیرد و واکنش‌های عاطفی و حس منحصر به فرد بودن شما برایتان بسیار اهمیت دارند. شما خویشتن باطنی و محرمانهٔ خود را به عنوان نسخهٔ واقعی خود تلقی می‌کنید. هویت فردی ارتباط مستقیمی با درون نگری دارد. شما فردی اندیشه ورز و فکور هستید و برای ارزش‌ها اهمیت زیادی قائلید. 

نقطه قوت شما در این است که از انسجام شخصیتی بالایی برخوردارید و در قضاوت‌های خود نسبت به دیگران، با عدل و انصاف کامل رفتار می‌کنید. شما برای بروز رفتار اجتماعی بر ارزش‌ها و معیارهای درونی تثبیت شده خود تکیه می‌کنید. 

نقطه ضعف شما در این است که چون بیش از حد به ارزش‌های فردیتان متکی هستید، خود را از دیگران به صورت تافتهٔ جدا بافته می‌دانید و نمی‌توانید با آن‌ها احساس نزدیکی و صمیمیت پیدا کنید. پس لازم است که برای یافتن احساس راحتی با دیگران و بهتر عمل کردن در روابط خود، تلاش بیشتری صورت دهید. 

اگر کمترین امتیاز را در گروه • کسب کرده‌اید

 یعنی از توانایی گذران وقت به تنهایی و احتمالاً اندیشیدن به خود و معیارهای فردیتان برخوردار نیستید. بنابراین، بهتر است از طریق صرف اوقاتی در تنهایی و تعمق در افکار و احساسات درونی، شناخت بیشتری از خود پیدا کنید. 

 ویژگی‌ها، ارزش‌ها، معیار‌ها، قابلیت‌ها، توانایی‌های فردیتان، نقش بسیار مهمی را در شکل دادن به شخصیت شما ایفا می‌کنند. جملهٔ مورد علاقه‌تان این است: «من فردی متفکر هستم.» 

اگر بیشترین امتیازتان در گروه O قرار می‌گیرد
 
شما از هویتی اکتسابی برخوردارید. به این معنا که بیشتر بر روی پیشینهٔ خانوادگی، ملیت، میراث‌های خانوادگی و اعتقادات مذهبیتان متمرکز هستید. قویاً احساس می‌کنید که‌نژاد، جنسیت یا ملیتتان، هویت واقعی شما را شکل می‌دهند. از این رو، بیشتر مواقع احساس امنیت، با ثباتی، تعهد و ثمربخشی را تجربه می‌کنید. 

 نقطهٔ قوت شما در این است که کمتر احتمال دارد از راه زندگی خود منحرف شوید و به خاطر باورهای مذهبی ریشه دارتان از بسیاری از خطرات و گمراهی‌ها در امان باقی می‌مانید. در گروه، فردی متعهد و با وجدان هستید که با تمام وجود مایل به همکاری و تشریک مساعی هستید. 

 نقطه ضعف شما در این است که به سختی می‌توانید باور کنید که قادر به تغییر دادن و بهبود اوضاع هستید، چون آن چنان به برخی مسائل پایبند هستید که حتی اندیشهٔ تغییر شما را به وحشت می‌اندازد و احساس امنیت را از وجودتان دور می‌سازد. 

اگر کمترین امتیاز را از گروه O کسب کرده‌اید

 یعنی در خطر گمراه شدن از راه درست زندگیتان قرار دارید و گاهی دچار احساس ناخوشایند خلاء و پوچی شده و فکر می‌کنید که به هیچ چیز و هیچ کجا تعلق ندارید. در این صورت، بهتر است در فعالیت‌های گروهی مانند ورزش‌های دسته جمعی شرکت کنید. با همسایگان خود مراوده برقرار سازید و در امور نیکوکارانه حضور داشته باشید. طبقات و گروه‌های اجتماعی که به آن‌ها تعلق دارید، نقش بسیار مهمی را در شکل دادن به شخصیت شما ایفا می‌کنند. جملهٔ مورد علاقه شما این است: «من ایرانی هستم.» یا «من زن یا مرد هستم.» 



انتهای پیام/

منبع: نشریه راه زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.