مدير دفتر محيط زيست سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) از پايش زيست‌محيطي نيروگاه‌هاي کشور به‌صورت لحظه اي (آن‌لاين) خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،رضا صمدي در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، اظهار داشت: عمده برق کشور ازطريق نيروگاه‌هاي حرارتي و مابقي ازطريق نيروگاه‌هاي آبي، انرژي‌هاي نو و نيروگاه اتمي تامين مي‌شود.

وي افزود: از مجموع ظرفيت نامي نيروگاه‌هاي نصب‌شده در کشور 22 درصد به واحدهاي بخاري، 35 درصد به واحدهاي گازي، 25 درصد به واحدهاي سيکل ترکيبي، 15 درصد برق‌آبي و مابقي به واحدهاي ديزلي، اتمي و انرژي‌هاي نو اختصاص دارد.

صمدي ادامه داد: گاز طبيعي، مازوت و گازوييل سوخت‌هاي فسيلي هستند که در نيروگاه‌هاي ما مورداستفاده قرار مي‌گيرد اما بخش عمده سوخت نيروگاه‌ها به گاز طبيعي تعلق دارد.

وي با بيان اينکه سازمان بهره‌وري انرژي ايران از ابتدا درپي راهکارهاي جلوگيري از آلودگي زيست‌محيطي بوده است، گفت: جلوگيري از توليد آلودگي به‌مراتب نسبت به دفع آلودگي هزينه‌هاي کمتري دارد و يکي از اقدام‌هاي سازمان بهره‌وري انرژي ايران براي به حداقل رساندن اثر نيروگاه‌ها بر محيط زيست، توجه به مکان‌يابي آنهاست که کار کم هزينه‌تري درمقايسه با ساير طرح‌هاست.

صمدي اظهار داشت: براساس اين طرح، تمام مکان‌هايي که از نظر اقتصادي، فني و زيست‌محيطي قابليت احداث نيروگاه داشته است، شناسايي و نقاط بهينه انتخاب شد.

وي تصريح کرد: معمولا نيروگاه‌ها با استفاده از گاز طبيعي استانداردهاي زيست محيطي را دريافت مي‌کند اما طبيعي است که در زمستان با در اولويت قرار گرفتن تامين گاز شهري، مصرف سوخت‌هاي مايع در نيروگاه‌ها افزايش و درپي آن ميزان آلايندگي نيروگاه‌ها افزايش مي‌يابد.

صمدي با تاکيد بر اينکه رويکرد وزارت نيرو و تاکيد وزير نيرو بر استفاده از گاز طبيعي در نيروگاه‌هاي حرارتي است، افزود: بيش از 90 درصد نيروگاه‌هاي کشور امکان استفاده از سوخت گاز طبيعي را دارد و تعداد بسيار محدودي نيروگاه که از شبکه گاز دور هستند، امکان استفاده از اين نوع سوخت را ندارد.

وي از پايش و مانيتورينگ زيست‌محيطي نيروگاه‌هاي کشور به‌صورت لحظه اي (آن‌لاين) خبر داد و گفت: اگر اطلاعات درستي از نيروگاه‌ها در اختيار نباشد، امکان برنامه‌ريزي براي کنترل آلودگي آنها امکان‌پذير نيست.

صمدي خاطرنشان کرد: خوشبختانه برخي نيروگاه‌ها تجهيزات پايش لحظه‌اي را نصب کرده و تعدادي ديگر از نيروگاه‌ها در حال نصب هستند تا پايش به‌صورت لحظه‌اي صورت بگيرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نیروگاه ، پایش ، انرژی ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار