تشکر ازباشگاه خبرنگاران به دلیل افشای زمین خواری درشمیرانات / بیشترین تصرفات غیرقانونی در استان تهران

مدیر کل حفاظت محیط استان تهران گفت: پیرو پدیده زمین‌خواری در مناطق چهارگانه محیط زیست گونه‌های جانوری دچار تهدید شده است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،محمد هادی حیدر‌زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست خبری کشف زمین‌خواران بزرگ در مناطق حفاظت شده محیط زیست گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم و به طبع آن محیط زیست تحت تأثیر قرار گرفته است پدیده زمین‌خواری و تصرفات غیر قانونی است.

وی در ادامه درباره علل پدیده زمین‌خواری اظهار داشت: چون در این زمینه اصول اداری و حقوقی لازم رعایت نشده یا تصرفات بدون هماهنگی صورت گرفته پدیده زمین‌خواری گسترش یافته است.

حیدرزاده در ادامه به شهرهایی که پدیده زمین‌خواری در آن رواج گسترده یافته است، اشاره کرد و افزود: استان‌های فارس، تهران و استان‌های شمالی کشور به دلیل اینکه نرخ زمین‌ها با ارزش افزوده محاسبه می‌شود تصرفات بیشتری در این استان‌ها صورت گرفته اما استان تهران بیشترین سهم را در این تصرفات غیرقانونی داشته است.

وی در ادامه درباره تصرفات صورت گرفته افزود: اشخاص حقوقی و تعاونی‌ها کمترین میزان تصرفات اما با متراژ بالا و اشخاص حقیقی تعداد زیاد تصرفات ولی با متراژ کم را داشته‌اند.

حیدرزاده در ادامه درباره مناطق حفاظت شده استان تهران تصریح کرد: 400 هزار هکتار از مجموعه حفاظت شده تحت نظر سازمان محیط زیست قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به پارک ملی، اثرهای ملی و طبیعی که تحت مناطق چهارگانه حفاظت شده هستند اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: در استان تهران بیش از 40 درصد از مناطق جزو مناطق چهارگانه محسوب می‌شوند که میزان استاندارد آن 17 درصد می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه درباره پیگیری‌های صورت گرفته برای مقابله با پدیده زمین‌خواری اظهار داشت: در این راستا کمیته ساماندهی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز به همراه شورای حفظ بیت المال در قوه قضائیه و سازمان محیط زیست پیگیر این موضوع هستند.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد: سازمان محیط زیست نسبت به مناطق دیگر از تصرفات غیر قانونی کمتری رنج می‌برد.

حیدرزاده درباره افزایش میزان تصرفات در سال‌های اخیر افزود: از سال 88 تا 92 حجم تصرفات صورت گرفته در حوزه محیط زیست به شدت افزایش پیدا کرده است که متاسفانه این موضوع تبعات مختلفی به همراه داشته است.

وی در ادامه درباره تبعات زمین‌خواری در حوزه محیط زیست گفت: پدیده زمین‌خواری در مناطق چهار گانه محیط زیست گونه‌های جانوری را دچار تهدید کرده و به تبع آن زیستگاه‌ها دچار تخریب شده است اما سازمان محیط زیست متولی برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز نیست.

حیدرزاده در ادامه افزود: مالکیت مناطق چهارگانه با سازمان مراتع و جنگل‌ها است و آن‌ها باید به طور مستقیم در این موضوع دخالت کنند ولی چون این زیستگا‌ه‌ها برای سازمان محیط زیست دارای اهمیت ویژه است ما مجبور به دخالت هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست استان تهران در ادامه درباره اسفناک بودن پدیده زمین‌خواری در برخی از نقاط تهران اظهار داشت: متاسفانه در شمیرانات این وضع اسفناکتر است با توجه به اینکه از زمان قاجار داشتن زمین در شمیرانات مورد توجه بوده است طی دو دهه گذشته تمام کسانی که در این منطقه دارای نسق بوده‌اند تمایل پیدا کرده‌اند تا اراضی خود را به دیگران واگذار کنند.

وی در ادامه به مهمترین مشکل سازمان محیط زیست در مقابله با پدیده زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل سازمان محیط زیست این است که مالکیت مناطق چهارگانه را ندارد و قوه قضائیه هرگونه طرح شکایت از سوی سازمان محیط زیست را پذیرا نیست.

حیدرزاده در ادامه بیان داشت: در بحث اراضی ملی دو راهکار وجود دارد اول اینکه سازمان محیط زیست هیچ نقشی در برخورد با تخلفات صورت گرفته در حوزه زمین خواری نداشته و آن را عیناً  به سازمان مراتع و جنگل‌ها واگذار کند و یا اینکه به عنوان راه حل دوم مناطق چهارگانه استان تحت مالکیت سازمان محیط زیست درآید.

وی در ادامه درباره میزان تخلفات صورت گرفته اظهار داشت: بیش از 30 مورد دخل و تصرف غیر قانونی را در شش ماهه اول سال پیگیری کرده‌ایم که پیش بینی می‌شود این میزان به 100 مورد افزایش پیدا کند.

وی در ادامه درباره دستور ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جهت پیگیری مبارزه با پدیده زمین‌خواری گفت: در ماه مبارک رمضان امسال شخص رهبر این نکته را متذکر شدند که باید مقابله با زمین خواری به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت قرار گیرد.

وی در پایان گفت: دولت تدبیر و امید در نظر دارد با حداکثر توان به مقابله با پدیده زمین‌خواری و متخلفان بپردازد و همه ارگان‌های ذیربط این موضوع را با دقت پیگیری می‌کنند.

حیدرزاده در پایان مراسم از خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران به دلیل پیگیری‌های صورت گرفته در این راستا تشکر ویژه به عمل آورد.

انتهای پیام/
برچسب ها: طبع ، لازم ، رعایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قره داغ
۱۳:۱۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۳
سلام لطفا از زمین خواری های انجام شده در اذربایجان شرقی علی الخصوص شهرستان کلیبر هم گزارش تهیه کنید ابگرم متعلق زبانزد عام و خاص در زمین خواری است متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
لطفا حذف نکنید :
از نظر من این قصه سر دراز داره و همیشه پشت چندین نفر هستند که بخورند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
ولشان کنید این زمینخواران عزیز را که میخواهند باغ پرندگان بسازند !!!!!!!!!!!!!!! فعلا هر زمانی زمین خواری های قانونی مد میشود !1 یکروز شخصی که مثلا 5000 متر زمین برای کارگاهش نیاز دارد و میرود 200000 میگیرد با سند و مدرک و دیگری برای دام و طیور و فردی هم برای شهر بازی و عده ای هم برای مسجد سازی و حسینیه ها گرفتند و از 5000 متر زمین برای مسجد و مرکز فرهنگی یک مسجد 900 متری انهم با پول خیرین و مردم ساختند و بقیه اش را هم مغازه و سالن و باشگاه بدنسازی و شیرینی فروشی و اپارتمان کردند بنام خود ثبت با سند برابر !!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۱۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
با سلام
تجربه ثابت کرده هر خلافی رسانه ای شده پیگیری شده و حق به حق دار رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
تو شهرستانهای دور هم این اتفاقات توسط کارمندان ثبت و شهرداری و شوراهای شهر صورت میگیره اما کو عدالت؟وشرف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
در شکایت حیف و میل بیت المال هیچ لزومی به مالکیت یا ذینفع بودن نیست ، حتی یه رهگذر هم میتونه شکایت کنه،، اما مرجع رسیدگی که دادستانی کل کشور یا بازرسی کل کشور هست ، چرا چشم میبنده و تصامح میکنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
باز هم فرمایش کنن سازمان قضا با مفسده جدأ مبارزه میکنه!!!!؟بعدش هم به عنوان شهر وند عادی هم قانونأ میتوانید شکایت کنید ،دادستانی هم موظف به پیگیری است، البته محیط زیست بعنوان طرف ثالث ذینفع میتواند مدعی خصوصی باشد ، حالا چرا پیگیری نمیکنن؟!؟ فکر کنم دیگه همه میدانند چرا؟!.
آخرین اخبار