خانم‌های باردار در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی و وجود جنین نیاز به مراقبت‌های خاص از جمله کنترل پوسیدگی دندان‌ و بیماری‌های لثه دارند.

محمد مهدی فانی متخصص بیماری‌‌های دهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مادران به هنگام بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و وجود جنین به مراقبت‌های خاص نیاز دارند که شامل کنترل پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. 

وی در ادامه افزود: بسیاری از زنان اعتقاد دارند که بارداری سبب از دست دادن دندان‌ها یک دندان به ازای تولد هر کودک می‌شود و همچنین اعتقاد دارند که جهت تامین نیاز‌های جنین، کلسیم مورد نیاز توسط دندان‌ها تامین می‌شود در نتیجه دندان‌ها نرم می‌شوند. 

لازم به ذکر است: که هر دوی عقاید فوق درست نبوده چرا که کلسیم موجود در ساختمان دندان در دوران بارداری قابل جدا شدن نیست. 

وی تصریح کرد: شرایطی که در دوران حاملگی ایجاد می‌شود منجر به تخریب دندان‌ها می‌شوند که از جمله این شرایط بیماری صبحگاهی است در سه ماهه اول بارداری فرد به هنگام صبح دچار کسالت، تهوع و استفراغ می‌شود. استفراغ مکرر سطح دندان را در معرض اسید معده قرار داده که این اسید می‌تواند بافت سخت دندان را حل کند و منجر به پوسیدگی شود. 

فانی اظهار داشت: مصرف مکرر مواد شیرین یا ترش به مقدار زیاد توسط خانم‌های باردار به علت علاقه فراوان در این دوران دندان‌ها را دچار پوسیدگی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر زنان باردار در این دوران کم حوصله هستند و کمتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه دارند به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری اغلب التهاب لثه در ماه دوم یا سوم بروز کرده و تا ماه هشتم شدت آن افزایش می‌یابد اما پس از زایمان روند کاهشی دارد. 

فانی گفت: حساسیت لثه ممکن است در دوران بارداری سبب شود تا خانم باردار به خوبی از مسواک و نخ دندان استفاده نکند، در نتیجه پلاک میکروبی‌ای که بر روی دندان‌ها به صورت مستمر تشکیل می‌شود به خوبی تمیز نشده التهاب لثه و پیشرفت بیماری را بد‌تر می‌کند که بهداشت تا زمان تولد نوزاد درمان را به تعویق نیندازیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار