مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند قایق‌های گشتی بدون سرنشین خود هدایت شونده‌ ظرف یک سال به ناوگان نیروی دریایی خواهند پیوست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  اسوشیتدپرس، مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند قایق‌های گشتی بدون سرنشین خود هدایت شونده‌ای که می‌توانند از ناوهای جنگی تحت حفاظت خود خارج شوند و به تهدیدهای احتمالی حمله کنند، احتمالا ظرف یک سال به ناوگان نیروی دریایی خواهند پیوست.

فناوری جدید می‌تواند یک روز به جلوگیری از حملات همچون انفجار مرگبار سال 2000 در کشتی یو اس اس کول در سواحل یمن کمک کند.

اداره تحقیقات نیروی دریایی مستقر در آرلینگتون در ماه اوت به مدت دو هفته فناوری این قایق را در رودخانه جیمز نزدیک فورت یوستیس در ویرجینیا - نزدیک یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های تمرکز ناوگان نیروی دریایی آمریکا به نمایش گذاشت.

این نهاد اعلام کرد نیروی دریایی، عبور از یک تنگه درست همانند عبور همیشگی ناوهای جنگی آمریکایی از تنگه هرمز در خلیج فارس را شبیه‌سازی کرد.

در این مانور، 13 قایق گشتی بدون سرنشین کوچک از یک کشتی با ارزش بالای نیروی دریایی محافظت می‌کردند. سپس زمانی‌که یک کشتی که نقش شناور دشمن را ایفا می‌کرد، شناسایی شد، هشت قایق خود-هدایت شونده از این قایق‌ها جدا شدند و این تهدید را احاطه کردند.

اداره تحقیقات نیروی دریایی با اعلام این مطلب، این مانور را یک موفقیت توصیف کرد.

"رابرت بریزولارا" مدیر برنامه اداره تحقیقات نیروی دریایی اعلام کرد قایق‌ها زمانی‌که از یک تهدید مطلع می‌شوند، خود می‌توانند تصمیم بگیرند چه حرکتی انجام دهند و بسته به حرکات شناور دشمن و حرکات دیگر شناورهای همجوار، برای محاصره یا مسدود کردن مسیر آن کشتی، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گفته مقامات، این قایق‌های گشتی بادی همچنین در صورتی‌که از آنها خواسته شود، می‌توانند مسلسل‌های کالیبر 50 شلیک کنند ولی یک انسان همیشه برای توسل به نیروی مرگبار، تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

یک ملوان در یک کشتی فرماندهی، مسئول هر یک از این قایق‌های بدون سرنشین خواهد بود و می‌تواند در هر زمانی کنترل هر یک از قایق‌ها را در دست بگیرد. اگر ارتباط بین قایق‌های بدون سرنشین و ملوان ناظر بر آنها قطع شود، قایق به‌طور خودکار خاموش خواهد شد.

دریادار متیو کلاندر رئیس اداره تحقیقات نیروی دریایی با اشاره به حمله یک قایق کوچک مملو از مواد منفجره به یک ناو آمریکایی که به کشته شدن 17 ملوان و زخمی شدن 39 تن دیگر منجر شد، اعلام کرد: "من هیچ‌وقت نمی‌خواهم که شاهد این باشم که یو اس اس کول مجددا اتفاق بیافتد".

وی افزود: "من می‌توانم به شما بگویم که سامانه‌هایی که ما مدتی قبل در آب مستقر کردیم، از (حادثه) کول جلوگیری می‌کرد".

مقامات می‌گویند به رغم این‌که حمله به یو اس اس کول، تنها عامل الهام‌بخش برای این برنامه نبود ولی عامل مهمی بود. حدود یک دهه است محققان روی این فناوری کار می‌کنند. می‌توان این تجهیزات را که شامل حسگرها و راداری است که به قایق می‌گوید چه اتفاقی در منطقه می‌افتد، روی هر شناور کوچکی نصب کرد. الگوریتم‌های پیشرفته به قایق کمک می‌کند مسیر خود را برنامه‌ریزی کند و نحوه اقدام و سرعت خود را مشخص کند.

کلاندر اعلام کرد این فناوری احتمالا ظرف یک سال در اختیار فرماندهان ناوگان نیروی دریایی قرار خواهد گرفت.

وی گفت قطعات این تجهیزات کوچک قابل حمل حدود دو هزار دلار هزینه دارد و می‌توان آنها را بر روی قایق‌های گشتی موجود در تاسیسات نیروی دریایی و در قایق‌های گشتی روی بسیاری از ناوهای جنگی بزرگ نصب کرد.

کلاندر خاطر نشان شد آن‌چه که نمایش ماه اوت را اینقدر مهم کرد، اینست که آن نشان داد قایق‌های متعددی می‌توانند اقدامات خود را با یکدیگر هماهنگ کنند.
وی همچنین از مصارف گسترده‌تر احتمالی این فناوری خارج از کاربرد نظامی در آینده خبر داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قایق ، بدون ، سرنشین ، ناو ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار