نایب رییس کمیسیون اقتصادی يكی از بهترين ابزارها برای توسعه صادرات غيرنفتی را ايجاد مناطق آزاد صنعتی دانست و گفت: مناطق آزاد نقش بسزایی در زمینه توسعه صادرات کالا و جذب سرمایه‌های خارجی دارند.

روح الله بیگی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: ايجاد مناطق آزاد، نخستين بار در كشورهاي سوسياليستي كه داراي اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت، در واقع هدف پايه گذاران مناطق آزاد، آزمودن تئوري اقتصاد آزاد در بخش هايي از كشور بود كه مايه هاي پيشرفت در آن ها ديده مي شد.   
 
* شکل گیری مناطق آزاد در ایران
 
وی شكل گيري مناطق آزاد تجاري در ایران را به پيشنهاد تئوري پردازان اقتصاد دولتي دانست و تصریح کرد: در ايران شكل گيري مناطق آزاد تجاري به پيشنهاد تئوري پردازان اقتصاد دولتي صورت گرفته تا گريزگاهي براي اقتصاد بسته دولتي باشد، که در سال هاي 1367 و 1368 ضربه پذيري اقتصاد كشور از صادرات نفتي، به طور محسوس مورد توجه قرار گرفت و آمارهای سال 1367 نشان می دهند كه صادرات نفتي ما در آن سال حدود 7 ميليارد دلار شد،در حالي كه همين درآمدهاي ارزي در برخي از سال ها از 20 ميليارد دلار فراتر رفته است،بنابراين در برنامه اول، توسعه صادرات غير نفتي به عنوان يك تصميم قطعي مورد توجه قرار گرفت.   
 
* توسعه صادرات غیرنفتی با بهبود مناطق آزاد  

بیگی يكي از بهترين ابزارها براي توسعه صادرات غير نفتي را ايجاد مناطق آزاد صنعتي دانست و ادامه داد: البته  پس از پيروزي انقلاب اسلامي، لايحه واردات كالا با استفاده از معافيت گمركي به جزيره كيش در تاريخ 18 اسفند 1358 به تصويب شوراي انقلاب رسيد و در نهايت در سال 1368 براساس تبصره 19 قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد كه در سه نقطه مرزي كشور شامل كيش، قشم و چابهار اقدام به تاسيس منطقه آزاد تجاري نمايد.   
 
نایب رییس کمیسیون اقتصادی گفت: چگونگي اداره اين مناطق در 7 شهريور 1372 به تاييد مجلس شوراي اسلامي رسيد و در تاريخ 21 شهريور 1372 مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت.   
 
* اهداف مناطق آزاد
 
وی در رابطه با اهداف ایجاد مناطق آزاد تاکید کرد: هدف از ایجاد مناطق آزاد و چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران مطابق ماده ۱ قانون،تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته شده است که به عبارتی منطقه آزاد، منطقه ای است در یک کشور که برای تسهیل و توسعه صادرات و جذب سرمایه های خارجی به وجود می آید .   
 
* نقش مناطق آزاد در صادرات کالا و جذب سرمایه  
 
 بیگی در خصوص نقش مناطق آزاد در زمینه صادرات کالا و جذب سرمایه های خارجی گفت: منطقه آزاد در زمینه صادرات کالا و جذب سرمایه های خارجی به طور کامل آزاد بوده و دولتها سعی می کنند با راه کارهای بسیار تسهیل کننده ای برای صادرات و جذب سرمایه های خارجی از طریق این مناطق، زمینه های مناسب را برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات ، اشتغال و کسب درآمدهای ارزی فراهم کنند .   
 
نایب رییس کمیسیون اقتصادی اهداف و انگيزه هاي ايجاد مناطق آزاد در ايران گفت: اهداف و انگیزه های ایجاد مناطق آزاد در ایران جالب توجه است اما عملكرد آن ها به دليل نواقص ناشي از تطابق نداشتن ابزارها با راهبرد توسعه موفق نبوده است.   
    
    
وی در ادامه تصریح کرد: اهداف و انگیزه های مناسب و جالبی باعث ایجاد مناطق آزاد شد اما به جهت عدم تطابق مناسب بین ابزارها و راهبردها، این اهداف  بصورت مقبول محقق نشد.    
 
بیگی بیان کرد: مهم‌ترین فلسفه تاسیس مناطق آزاد در ایران در بدو تاسیس، توسعه منطقه‌ای بوده است، به همین دلیل مناطق آزاد بعضا در محروم‌ترین نقاط جغرافیایی كشور جانمایی شده‌اند كه منظور از محرومیت نبود.   
 
* شرایط زیرساخت های مناطق آزاد کشور
 
 نایب رییس کمیسیون اقتصادی در رابطه با زیرساخت های مناطق آزاد گفت: فقدان تاسیسات زیربنایی، زیرساختی و انرژی در منطقه،سطح بسیار پایین استانداردهای زندگی،زیست محیطی و بهداشتی،فقدان نیروهای تحصیل كرده و ماهر در منطقه ،دوری از شهرهای بزرگ ،اقتصاد محلی ضعیف و درون‌گرا و ظهور و بروز پدیده‌هایی همچون قاچاق زیرساخت‌های لازم و ضروری در مناطق آزاد هستند ،که باید بهبود یابند.
 
وی در رابطه با سیاست دولت در این خصوص افزود: سیاست دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق آزاد از محل درآمدهای پس از افتتاح و شروع به كار آنها بوده است، این درحالی است كه تجربه مناطق آزاد موفق جهان نشان می دهد که ایجاد زیر ساختها قبل از ایجاد منطقه آزاد بسیار ضروری است.   

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار