امروز در تاریخ؛

از روز دامپزشکی تا آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل

روز دامپزشکی، تأسیس ستاد پشتیبانی و امداد جنگ به فرمان امام خمینی (ره)، افتتاح آخرین دوره مجلس سنا و شورای ملی، آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 مهر 1393 خورشیدی برابر با 11 ذی الحجه 1435 هجری و 6 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

برگزاری اولین جلسه مجلس شورای ملی پس از پیروزی نهضت مشروطه (1285 ش)
به دنبال فراگیر شدن نهضت مشروطه ایران و صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار، انتخابات مجلس شورای ملی انجام گرفت و جمعاً 200 نفر به مدت دو سال به این سمت انتخاب شدند. از نکات قابل توجه در فرمان‌های مظفرالدین شاه که بر اثر فشار مردم و اوج‌گیری نهضت، مجبور به آن گردید، این است که در دستخط اول، وعده تشکیل مجلس شورای ملی داده شده بود ولی در دستخط دوم، به دلیل خواست مردم، مجبور به دستور تشکیل مجلس شورای اسلامی گردید.

این می‌تواند نشانگر تاکید مردم و نمایندگان نهضت و صفوف اول مبارزه بر خواسته‌های اسلامی باشد که با کارشکنی‌های عوامل دربار و فرنگ رفته‌ها، سرانجام در عمل دچار تحریف گردید. این انتخابات بر طبق نظامنامه، صنفی بود و طبقات شاهزادگان، اعیان و اشراف، مالکین، بازرگانان، اصناف و علما و طلاب، برای خود در مجلس نماینده برگزیدند. سرانجام اولین جلسه مجلس شورای ملی، با حضور نمایندگان مجلس، علمای اعلام، شاهزادگان، سفرای کبری و وزرای مختار، سایر بزرگان پایتخت و مقامات حکومتی و اداری در چهاردهم مهر 1285 ش برابر با 18 شعبان 1324 ق در کاخ گلستان تشکیل گردید.

رحلت عالم بزرگوار آیت‌اللَّه "سید محمد فیروز آبادی یزدی" (1305 ش)
آیت‌اللَّه سید محمد فیروز آبادی یزدی نجفی در حدود سال 1237 ش (1275 ق) در فیروز آباد یزد به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی راهی نجف اشرف شد و از محضر حضرات آیات آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی استفاده‌های وافر بُرد. وی از آن پس به تدریس و تألیف روی آورد و در نجف ماندگار گردید. برخی از تألیفات ایشان از این قرارند: حاشیه بر عروةالوثقی، مجموعةُ الاحادیث الاخلاقیه و المواعظ و نیز کتاب الطهارة و الصلوة. سرانجام این عالم ربانی در سال 1305 ش برابر با آخر ربیع الاول 1345 ق در 68 سالگی در سامرا درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

افتتاح آخرین دوره مجلس سنا و شورای ملی (1357 ش)
از زمان وقوع انقلاب مشروطه در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس شورای ملی 24 دوره از عمر خود را سپری نمود. در مراسم افتتاحیه هر دوره شاه ایران به عنوان فرد اول مملکت به نطق افتتاحیه می‌پرداخت و در آن ضمن ترسیم سیاست‌های آینده کشور جهت بهبود رفاه اقتصادی و گسترش آزادی‌های سیاسی وعده‌هایی می‌داد با این حال همه ملت و حتی مسئولان مملکتی می‌دانستند که هم مجلس شورا و مجلس سنا جنبه سمبلیک و صوری دارد و هیچ‌گونه کارایی و توانایی برای رسیدگی به اوضاع مملکت را ندارند و همه سخنان شاه چیزی جز سخنرانی نیست. با این حال، مجلس در آغاز دوره بیست و چهارم همانند سایر دوره‌ها شاهد سخنرانی افتتاحیه محمدرضا پهلوی بود و این همزمان با روند رو به رشد تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه شاه و حکومت شاهنشاهی در سراسر ایران بود. در آخرین اجلاسیه مجلسین که بر خلاف همیشه هیچ کدام از اعضای خاندان سلطنتی حضور نداشتند شاه در نطق خود ضمن اشاره به اجرای سیاست توسعه آزادی‌های دموکراتیک و ایجاد فضای بازتر سیاسی به وقوع اشتباهات و سوء استفاده‌هایی که باعث ایجاد نارضایتی‌ها شده بود، اعتراف نمود. با این حال 4 ماه بعد با درهم پیچیده شدن طومار حکومت پهلوی، نهادهای صوری مشروطه نیز به تاریخ پیوست.

تأسیس ستاد پشتیبانی و امداد جنگ به فرمان امام خمینی (ره) (1359 ش)
حضرت امام طی حکمی به آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، به ایشان مأموریت می دهند که برای کمک رسانی ویژه، به مردم مناطق بمباران شده و آسیب دیدگان از جنگ، ستادی را تشکیل دهند، تا کمک رسانی به نحو احسن انجام گیرد. در این حکم سایر وزارتخانه ها و ارگان ها و... موظف به همکاری می شوند.

واگذاری بندر عقبه در اردن به عراق برای انجام تدارکات جنگ علیه ایران (1359 ش)
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شاه حسین پادشان وقت اردن، طی سفری 24 ساعته به عراق، حمایت کامل خود را از صدام حسین اعلام نمود. وی در این سفر اظهار داشت: کشورهای عربی یکی هستند و یک سرنوشت دارند و بنابراین باید در حمایت از عراق متحد باشند. در پی این سفر، نخست وزیر اردن نیز دستور داد کلیه وسایل نقلیه این کشور جهت حمل غذا و لوازم نظامی و غیرنظامی به عراق بسیج شوند. با آغاز رسمی جنگ عراق علیه ایران در 31 شهریور 1359 ش و ناامنی در منطقه اروندرود، دولت اردن، بندر عقبه این کشور در دریای سرخ را در اختیار عراق قرار داد تا کمک‌های نظامی خارجی از این بندر به عراق منتقل شوند. از سوی دیگر همزمان با آغاز جنگ، شاه حسین طی فرمانی، دستور استقرار چهل هزار نیروی نظامی این کشور در مرز عراق را صادر کرد تا در صورت لزوم به کمک عراق بشتابند.

روز دامپزشکی

در سال 1369 شمسی به دنبال پیگیری و تلاش دامپزشکان برای اختصاص روزی از روزهای سال در تقویم رسمی کشور به نام روز دامپزشکی، جناب آقای دکتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار دامپزشکی و مؤلف کتاب‌های تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران ماه مهر را به عنوان ماهی شایسته به خاطر آغاز سال تحصیلی و روز چهاردهم را به یاد گوش روز که در ایران باستان روز مبارکی بود و در منابع اسلامی هم آمده است پیشنهاد و مطرح نبودند و از طریق مجار ذیربط چهاردهم مهرماه به عنوان روز دامپزشکی معین شد.

وفات فقیه امامی آیت اللَّه "سیدعلی ممتاز العلماء" (1355 ق)
ابوالحسن علی بن شمس العلما سیدابراهیم ملقب به ممتاز العلماء، از بزرگان علمای هند بود. وی پس از تحصیل مقدمات به فراگیری معقول و منقول پرداخت. وی در 1327 ق به نجف اشرف رفت و از محضر درس سیدمحمدکاظم یزدی، آخوند خراسانی، شیخ زین‌العابدین مازندرانی و آقا ضیاءالدین عراقی استفاده برد. ممتاز العلما پس از پنج سال به زادگاه خود، لکهنو برگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت. اثبات النُّبُوَّه، الامامه و تجزی الاجتهاد از تالیفات اوست.

رحلت استاد بزرگ اخلاق و عالم عارف، آیت اللَّه "میرزا جواد ملکی تبریزی" (1344 ق)
میرزا جوادآقا فرزند حاج میرزا شفیع، عارفی کامل، عالمی عامل، سالکی و اصل و فقیهی گرانقدر بود. وی در تبریز متولد شد و پس از تحصیل مقدمات و سطوح به نجف اشرف عزیمت کرد و از محضر اساتید برجسته‌ای چون حاج آقا رضا همدانی، آخوند خراسانی، محدث نوری و آخوند همدانی استفاده نمود. میرزا جواد ملکی در سال 1320 قمری پس از مراجعت به ایران در تبریز سکنی گزید و در اوج مشروطیت به قم مهاجرت کرد. وی به تمام معنی اهل عبادت و تهجد بود. آیت اللَّه بهاءالدینی، شیخ عباس تهرانی و حضرت امام خمینی از شاگردان برجسته‌ی او می‌باشند. از مرحوم ملکی آثار ارزنده‌ای از جمله اسرار الصلاة، المراقبات، اعمال السنة، رساله‌ای در فقه و رساله‌ی لقاءاللَّه به جای مانده است. این عالم ربانی سرانجام پس از یک عمر تلاش در راه تهذیب انسان‌ها در سحرگاه یازدهم ذی‌الحجه ی سال 1344 قمری به دیار باقی شتافت و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل معروف به "جنگ رمضان" (1973 م)
پس از مرگ جمال عبدالناصر و روی کار آمدن انور سادات به ریاست جمهوری مصر، زمینه برای یک رشته تحولات مهم سیاسی در خاورمیانه و جهان عرب فراهم آمد. سادات در آغاز حکومت خود به تدارک نظامی وسیعی برای جبران شکست جنگ سال 1967 م از اسرائیل می‌اندیشید. از این رو در ششم اکتبر 1973 م، حمله غافل‌گیرانه‌ای را به مواضع رژیم اشغال‌گر قدس در صحرای سینا ترتیب داد و جنگ چهارم اعراب و اسرائیل را آغاز کرد. با پیوستن نیروهای نظامی سوریه به مصر در این جنگ، ارتش اسرائیل دچار تلفات و خسارات گسترده‌ای گردید. در حالی که ارتش‌های عرب با به دست آوردن پیروزی‌های پی‌درپی در جبهه‌های شمال و جنوب غربی به سرعت در حال پیشروی بودند، با کمک‌های سریع ایالات متحده امریکا به رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم به تسلیحات پیشرفته‌تر دست یافت و توانست بر اعراب غلبه کند.

در روز چهاردهم اکتبر، به دنبال بمباران سنگین مواضع سوریه در ارتفاعات جولان، نیروهای اسرائیلی تمامی مواضعی را که در هفته اول جنگ از دست داده بود، باز پس گرفتند و در پایان دومین هفته جنگ، تا شصت کیلومتری دمشق، پایتخت سوریه پیش رفتند. هم‌چنین پیشروی نیروهای صهیونیستی تا یک‌صد کیلومتری قاهره، پایتخت مصر ادامه یافت. در این مرحله بود که با مذاکرات محرمانه بین امریکا و شوروی و تحت فشار بین‌المللی، صهیونیست‌ها به نیروهای خود فرمان توقف دادند تا این‌که در روز 24 اکتبر 1973 م، فرمان آتش بس، تحت نظارت سازمان ملل به اجرا درآمد. چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان آن سال، موسوم به جنگ رمضان نیز می‌باشد در نهایت به مذاکرات مستقیم بین مصر و اسرائیل و سفر سادات به بیت المقدس و انعقاد قرارداد خائنانه کمپ دیوید برای به رسمیت شناختن اسرائیل منتهی شد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار