بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 37. صافات آيه 103-106
فَلَمَّآ أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ
وَنَادَيْنَاهُ أَن يَآ إِبْرَاهِيمُ‏
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّءْيَآ إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُحْسِنِينَ‏
إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلاَؤُاْ الْمُبِينُ‏

پس چون هر دو تسلیم (فرمان ما) شدند و ابراهیم، گونه‏ى فرزند را بر خاك نهاد (تا ذبحش كند)، او را ندا دادیم كه اى ابراهیم!
حقّاً كه رؤیایت را تحقق بخشیدى (و امر ما را اطاعت كردى).
همانا ما نیكوكاران را این گونه پاداش مى‏دهیم (و نیّت عمل خیر آنان را به جاى عمل قبول مى‏كنیم).
 همانا این همان آزمایش آشكار بود.


«تلّه» یعنى او را بر خاك خواباند. «جبین» به معناى یك طرف صورت و پیشانى است.

پس از آنكه پدر و پسر، (ابراهیم و اسماعیل) هر دو آمادگى خود را براى انجام فرمان الهى اعلام كردند و ابراهیم فرزندش را به صورت خواباند، ندا آمد كه ما سربریدن اسماعیل را نمى‏خواستیم، ولى بریدن تو را از فرزند در راه خدا مى‏خواستیم كه نشان دادى.
اهمیّت انگیزه و نیّت‏
در فرهنگ قرآن ومكتب اهل‏بیت علیهم السلام به انگیزه ونیّت عمل بهاى اصلى داده شده است. تا آنجا كه نیّت مؤمن براى انجام كار خیر با ارزش‏تر از عمل او شمرده شده است. «نیّة المؤمن خیر من عمله»(24) از بسیارى كارهاى انجام نشده، به خاطر انگیزه‏هاى مثبت ستایش شده و از بسیارى كارهاى انجام گرفته، به خاطر انگیزه‏هاى منفى انتقاد شده است.
اكنون چند نمونه از كارهایى كه انجام نگرفته امّا مورد ستایش و پاداش واقع شده است را ذكر مى‏كنیم:
* از اقدام حضرت ابراهیم براى قربانى كردن فرزند. «قد صدقت الرؤیا»
* افرادى كه خدا بدى‏هاى آنان را به خوبى تبدیل مى‏كند. «یبدّل اللّه سیّئاتهم حسنات»( فرقان، 70)
* كسانى كه چون با محبّت اهل بیت علیهم السلام از دنیا رفتند پاداش شهید دریافت مى‏كنند. «من مات على حبّ آل محمّد مات شهیدا»( بحار، ج‏23، ص‏233)

* گروهى كه پاداش چند برابر به آنان عطا مى‏شود. «اضعافا مضاعفة»
امّا كارهاى نیكى كه مورد انتقاد واقع شده است:
* كارهایى كه با نیّت فاسد و همراه با ریا و عجب باشد. «الّذینهم یُراؤن... ویل للمصلّین»( ماعون، 4)
* كارى خیرى كه در كنارش یك عمل فاسد انجام گرفته، مانند صدقه‏اى كه در كنارش منّت باشد. «لا تبطلوا صدقاتكم بالمنّ والاذى»( بقره، 264)
* كارهاى كسانى كه قرآن در مورد آنان مى‏فرماید: آنان خیال مى‏كنند ارزشى دارند و كارشان خوب است. «یحسبون انهم یحسنون صنعا»( كهف، 104)
*كارى مورد ستایش است كه همراه با تسلیم و رضایت باشد. «اسلما و تلّه»
* در رسیدن به كمالات معنوى، یك نوجوان هم مى‏تواند خود را به مرز اولیاى پیر كاركشته برساند. «اسلما»
* نشانه‏ى تسلیم بودن واقعى عمل فورى است. «فلمّا اسلما و تلّه...»
* صبر بر طاعت، انسان را تسلیم فرمان خدا مى‏سازد. «من الصابرین... اسلما و تلّه»
* دستورات الهى گاهى براى آزمایش است. (ما مى‏خواستیم تو دل بكنى نه آن كه خون اسماعیل ریخته شود). «قد صدقت الرؤیا»
* مهم‏تر از عمل، تصمیم بر عمل و تسلیم بودن است. «قد صدقت الرؤیا»
* الطاف الهى، قانونمند است نه گزافه و بى‏حساب. «كذلك نجزى المحسنین» (هر كس مثل ابراهیم و اسماعیل تسلیم خدا باشد، پاداش‏ها و الطاف الهى را دریافت خواهد كرد).
* دست كشیدن از فرزند، از سخت‏ترین آزمایش‏هاى الهى است. (درجه ایمان و اخلاص ابراهیم و اسماعیل در این امتحان، روشن شد.) «البلاء المبین»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار