روزنامه گاردین نوشته است که "معظم بیگ" یک معارض مسلح دولت سوریه، در بازجویی‌های خود افشا کرده است که با سرویس امنیت داخلی انگلیس در ارتباط بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه گاردین نوشت بر اساس اسناد منتشر شده، یکی از زندانیان سابق "گوانتانامو" با سرویس اطلاعاتی انگلیس همکاری می کرد.

این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "ایان کوباین" و "راندیپ رامش "نوشت اتهام تروریستی بر ضد "معظم بیگ"، زندانی سابق زندان گوانتانامو پس از آن که سرویس اطلاعاتی انگلیس موسوم به "ام آی 5" اسنادی را منتشر کرد لغو شد. در اسنادی که سرویس اطلاعاتی انگلیس به پلیس و دادستان ارائه داد جزئیاتی از تماس های گسترده این سرویس با وی پیش و پس از سفرهایش به سوریه ذکر شده است.

این اسناد شامل جزئیات جلسات مقامات و وکلای "ام آی 5" با بیگ است که در آن وی در مورد برنامه های سفر خود صحبت می کند و توضیح می دهد که با جنگجویان مخالف در جنگ با  دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه همکاری می کرده است.

وی در وبلاگ خود نوشت همیشه با سرویس اطلاعاتی انگلیس صادق بوده است و عوامل این سرویس نیز به وی اطمینان داده بودند که اگر وی بخواهد به سوریه بازگردد مانع وی نخواهند شد.

بیگ پس از آغاز جنگ  در سوریه در مارس 2011 چندین مرتبه به این کشور سفر کرد که آخرین مرتبه آن در دسامبر 2012 بود. وی در این سفرها با زندانیان سابق سوریه مصاحبه کرده بود. بیگ گفت در این مدت ارتباط نزدیکی با سرویس های اطلاعاتی انگلیس داشته است و آنها را از برنامه های خود آگاه می کرد.

بیگ افزود در یکی از این دیدار ها عوامل اطلاعاتی انگلیس به وی گفته بودند از احتمال این که انگلیسی هایی که در سوریه هستند تندرو شوند و در بازگشت به کشور برای امنیت ملی خطر ایجاد کنند ابراز نگرانی کرده بودند و وی به آنها گفته بود به علت سیاست خارجی انگلیس در آن زمان که ظاهرا از معارضان حمایت می کرد، جای نگرانی نیست.

اما یک سال بعد که جنگجویان ارتش آزاد سوریه را در جنگ با اسد تحت الشعاع قرار دادند اوضاع در سوریه و موضع انگلیس پیچیده تر شد. دسامبر سال گذشته زمانی که وی از سفر به آفریقای جنوبی باز می گشت در فرودگاه "هیترو" لندن گذرنامه اش توقیف شد. وی در وبلاگ خود نوشت سفرهای قبلی وی به سوریه به عنوان مشارکت در اقدامات تروریستی ارزیابی شد و هیچ توضیح دیگری به وی داده نشد. دو ماه بعد به جرم اقدامات تروریستی بازداشت شد.

وی گفت قصد دارد از سرویس اطلاعاتی انگلیس شکایت کند زیرا به علت سه سال حبس بدون اتهام در زندان "بگرام" و "گوانتانامو" و تحمل شکنجه اکنون دچار اختلالاتی روحی شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار