مربی تیم ملی شنا کشورمان گفت: سطح شنای آسیا در حال رشد و پیشرفت است و در اینچئون بسیاری از رکوردهای بازی‌های آسیایی دوره قبل زده شد.

خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سطح کیفی این دوره از مسابقات شنا بازی‌های آسیایی نسبت به دوره های گذشته با رشد قابل توجه و محسوسی همراه بود به طوری که رد بسیاری ماده ها رکوردهای بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا جا به جا شد و رکوردهایی نزدیک به رکود جهانی و المپیک به ثبت رسید.
 
وی یادآور شد: به طور کلی شنا در قاره آشنا در حال رشد است، با سرمایه گذاری که مسئولان فدراسیون‌های کشورهای آسیایی به خصوص شرق آسیا روی شنا کرده اند اگر ما بخواهیم در ثبت رکوردهای مختلف به آن‌ها برسیم باید برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم با این وضعیت ( تشکیل اردوی 2 هفته‌ای در مجارستان و کمبود مسابقات تدارکاتی) خیلی سخت است که مقابل قدرت‌های مطرحی چون چین،‌ ژاپن ، کره و حتی سنگاپور،‌هنگ کنگ،‌هند و ... حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی گفت: رسیدن به فینال مسابقات در اینچئون به مرتب سخت‌تر از فینالیست شدن در گوانژو در سال 2010 و بازی‌های آسیایی 2006 دوحه قطر بود ما در بازی‌های آسیایی دوره قبل در ماده مختلط تیمی با رکورد 3 دقیقه و 48 ثانیه فینالیست شده و جایگاه پنجم را کسب کردیم ولی امسال هفت تیم بالای جدول رده‌بندی این ماده رکوردی پایین‌تر از سه دقیقه و 40ثانیه را ثبت کردند.

مربی تیم ملی در خصوص وضعیت شناگران ایرانی حاضر در این دوره از مسابقات اظهار داشت: جمال چاووشی بهترین شناگر تیم ملی در این بازی‌ها بود وی علیرغم مشکلاتی که داشت و مطبوعات و برخی دوستان پیش از اعزام تیم به اینچئون نسبت به وی کم لطفی کردند توانست با روحیه بالا در ماده‌های تخصصی خود شنا کند و شایستگی خود را به اثبات رساند و رکورد خود را به میزان زیادی کاهش داد.

حضرتی تصریح کرد: چاووشی در حالی توانست رکورد خود را جا به جا کند که هنوز از نظر تاکتیکی ایراداتی دارد که باید رفع شود و برای رسیدن به این هدف باید در مسابقات بیشتری شرکت کند چون هر چه که یک شناگر تمرین کند ولی تا زمانی که در شرایط مسابقه قرار نگرفته نمی‌تواند نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی شناسایی کند.

چاووشی در ماده 50 متر کرال پشت رکورد زیر 27 ثانیه را زد و چهاردهم ثانیه تا راهیابی به فینال فاصله داشت که اگر تجارب بیشتری کسب کرده بود به طور حتم راهی فینال می شد. وی در ماده تیمی آزاد هم بهترین شنا خود را انجام داد و در کرال سینه رکورد 51 ثانیه و 66 صدم ثانیه را زد. که رکورد بسیار خوب و قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: "مهدی انصاری" دیگر شناگر ایران در ماده کرال سینه به دلیل کم تجربگی رکورد خوبی را نزد و ما به فینال راه پیدا نکردیم،‌ به نظرم استرس رفتن به فینال ما را از صعود به این مرحله باز نگه داشت. آریا نسیمی شاد با داشتن 14 سال و 10 ماه سن توانست رکورد بزرگسالات کشور را در ماده 200متر قورباغه جا به جا کند. رکورد 100متر جوانان راهم بهبود بخشید، اگر سرماخوردگی نداشت به طور حتم بهتر از این ظاهر می شد.

وی با وجود سن و تجربه کم توانست خیلی خوب شنا کند. این در حالی است که "آریا" هنوز
بدنسازی را به خوبی آغاز نکرده و در یک ماه اخیر فقط در حدی تمرین کرد که با وزنه‌ها بازی کرده باشد.

مربی تیم ملی شنا در ادامه خاطرنشان کرد: دیگر شناگران اعزامی به اینچئون توانستند رکوردهای شخصی خود را به خوبی جا به جا کنند انصاری در 200 متر پروانه به دلیل استرس زیاد در حین شنا عینک خود را از دست داد این در حالی بود که وی در اردوی مجارستان موفق به رکورد زنی شده بود در ماده 50 متر پروانه بسیار خوب شنا کرد اما پس از طی مسافت 25 متر دچار مصدومیت از ناحیه کتف شد و نتوانست رکورد خوبی از خود برجای بگذارد.

حضرتی ضمن اشاره به نگاه مثبت و حمایتی مسئولان کلان ورزشی کشور اظهار داشت: خوشبختانه مسئولان نسبت به شنا و دیگر رشته ها نگاه حرفه‌ای دارند اما معتقدم باید نگاه حمایتی خود را روی شنا بیشتر کنند و چون این رشته به تنهای نمی‌تواند جذب اسپانسر داشته باشد این مساله شامل حال تمام شناگران جهان می‌شود و اندک شناگران هستند که مثل مایکل فلپس دارای حامی مالی خصوصی و شخصی هستند در حال حاضر هستند استخرهایی که در دست بخش خصوصی است و تمایلی به تیمداری ندارند.

چون در این صورت بخشی از درآمدهای انها کاسته می‌شود ما پتانسیلهای بسیار خوبی در سراسر کشور داریم ولی به دلیل نبود حامی مالی سرمایه‌گذاری مناسب هنوز کشف شده‌اند.

حضرتی از تغییر نگاههای ملی‌پوشان خبر داد و افزود: ملی‌پوشان در بالاترین سطح مسابقات قاره کهن شرکت کردند متوجه شدند که برای رکوردزنی در این سطح باید تلاش دو برابر و بیشتری داشته باشند اما لازمه ادامه تلاش آنها حمایت مسئولان مربوطه است چون در غیر این صورت آنها بی‌انگیزه می‌شوند.

وی یادآور شد: برای مسابقات آسیایی اینچئون شناگران ملی‌پوش فقط شش ماه تمرین متمرکز و مستمر داشتند در صورتی که برای شرکت در بازیهای آسیایی 2010 گوانگژو و 2006 دوحه قطر اردوهای تمرینی و تدارکاتی بیشترین را دنبال کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: حضرتی ، اینچئون ، شنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار