معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گله کرد

عدم تخصیص 2.5 درصد درآمد نا‌خالص ملی به حوزه پژوهش

دکتر ملک زاده گفت: طبق برنامه پنجم قرار بود که 2.5 درصد از درآمد نا‌خالص ملی به حوزه پژوهش اختصاص یابد که ایمن تحقق پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز 9 مهر در کنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی گفت: یکی از بحث‌های مهم در حوزه پژوهش بودجه است با وجود اینکه تمام مسئولین کشور پر توسعه و پیشرفت علم تاکید می کنند اما بودجه این حوزه ناچیز است و جوابگوی پژوهش نیست. 
 
وی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید2.5 درصد از درآمد ناخالص ملی به حوزه پژوهش تخصیص پیدا کند و سال آینده به 3 درصد برسد اما امسال تنها 0.4 درصد بودجه به این حوزه اختصاص داده شده است در واقع به جای اختصاص 11 هزار میلیارد تومان در بخش توسعه علم، دو هزار و 300 میلیارد تومان اختصاص داده شده که در کل 300 میلیارد تومان به ما پرداخت کرده‌اند. 
 
ملک‌ زاده اظهار داشت: ما برای حمایت از پژوهش و تحقیقات نیازمند منابع هستیم چرا که نیروی متخصص را داریم. 
 
وی در پایان به انجمن اندویورولوژی توصیه کرد که محققان شما بهتر است در مورد سنگ کلیه، نارسایی کلیه و سرطان مثانه و پروستات به تحقیق بپردازند و تاکید کرد: سنگ کلیه در کشور مسئله جدی است و شایعترین علت مراجعه به اورژانس‌های بیمارستانی محسوب می شود طبق آمار 3 درصد مردم ایران مبتلا به سنگ  کلیه هستند بنابراین باید راهکارهای کاهش آن مورد بررسی قرار می گیرد. 
همچنین 20 میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون هستند که از این تعداد 10 میلیون نفر از ابتلای خود آگاه نیستند، بنابراین باید برای کاهش این موارد تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام شود تا بتوانیم این آمار را کاهش دهیم. 



 
انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار