مصباحی‌مقدم در نطق میان‌دستور:

لایحه خروج از رکود دولت نیازمند اصلاحات جدی است/ لزوم اصلاح روش‌های بهره برداری از آب

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نرخ رشد ۴. ۶ درصد ذکر شده در مطبوعات غلط و غلط انداز است، گفت: مگر می‌شود نرخ رشد منفی ۵. ۸ سال گذشته در سه ماهه اول سال ۹۳ به ۴. ۶+ برسد، این به افسانه بیشتر شبیه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه (۹ مهرماه) در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: براساس گزارش وزارت نیرو ما با کمبود آب شرب در تهران و همچنین کمبود‌ آب کشاورزی و به دنبال آن خشکسالی در چندین شهر دیگر مواجه هستیم.  
 
وی افزود: دریاچه‌های ارومیه و زاینده رود با کاهش آب روبروست. در این راستا حتی سخن از بحران آب و افت آبهای زیرزمینی شده است، بنابراین باید هم آب کشور را مدیریت کرد و هم از مردم نیز به طور جدی خواست که در مصرف این مایه حیات صرفه جویی کنند و همچنین روش‌های بهره برداری از آب را اصلاح کنند که موجب برکت و افزونی نعمت‌های الهی است.  
 
مصباحی مقدم ادامه داد: برای نزول رحمت الهی باید استغفار کرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند، زیرا استغفار و توبه براساس دو آیه شریفه رابطه تنگاتنگی با نزول باران دارد.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به لایحه خروج از رکود و مهار تورم دولت، اظهار داشت: اعلام هدف گذاری خروج از رکود و مهار تورم از سوی دولت نشان دهنده تشخیص درست دولت از مشکلات اقتصادی است و نرخ ۲۱ درصد تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار برای یکسال گذشته نیز قابل قبول است. دولت باید جلوی رشد بی‌رویه نقدینگی بگیرد.  
 
وی افزود: نرخ ۳۱ درصد یکساله گذشته رشد نقدینگی نمی‌تواند منتهی به کاهش نرخ تورم شود و دست یافتن به نرخ تورم یک رقمی عملی شود، اما نرخ رشد ۴. ۶ درصد ذکر شده در مطبوعات غلط و غلط انداز است، مگر می‌شود نرخ رشد منفی ۵. ۸ سال گذشته در سه ماهه اول سال ۹۳ به ۴. ۶+ برسد، این به افسانه بیشتر شبیه است.  
 
مصباحی مقدم ادامه داد: احتمال دارد که در مقایسه با سال گذشته این نرخ رشد بدست آمده باشد، کم کردن ۴. ۶ از نرخ ۵. ۸- نتیجه ۱. ۲- می‌شود، یعنی هنوز نرخ رشد زیر صفر است.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بسته لایحه خروج از رکود دولت نیازمند اصلاحات جدی است، اظهار داشت: اولا با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد و مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است و ثانیا ماده ۲۴ لایحه که ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت و بانکهای دولتی را با تسخیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تها‌تر می‌کند، برخلاف قانون اصلاحات پولی و بانکی است که سال گذشته تصویب شد.

وی افزود: چنین کاری برای تسویه بدهی دولت است که مشکلی را حل نمی‌کند و زمینه را برای استقراض مجدد دولت و ایجاد خط اعتباری جدید برای بانک‌ها و اضافه برداشت فراهم می‌سازد و دارای آثار تورمی زیادی است.  
 
مصباحی مقدم ادامه داد: ماده دیگری که کاهش واریزی درآمد ارزی ناشی از نفت ۲۰ درصد را مطرح ساخته با بند ۱۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به حکم افزایش صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت گاز تا قطع وابستگی به بودجه نفت را می‌کند، ناسازگاری کامل دارد و ثانیا با سیاست‌های کلی برنامه پنجم و همچنین سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که به حکم کاهش سهم دولت از اقتصاد ملی می‌دهد، ناسازگاری داردو همچنین با بند ۱۶ اقتصاد مقاومتی به منطقی سازی اندازه دولت را مطرح می‌کند ناسازگاری دارد.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید در نظام بانکداری اصلاحاتی صورت گیرد، تاکید کرد: اکنون ۳۰ سال از آغاز اجرای بانکداری بدون ربا در ایران می‌گذرد، آسیب‌شناسی این آئین نامه‌ها دستورالعمل‌ها، روش‌ها و عملکردهای آن ضرورت غیرقابل انکار دارد.  
 
وی افزود: تجربه جهانی بانکداری بدون ربا و اصلاحات پیاپی آن، پیشرفت‌ها، موفقیت‌ها و طراحی ابزارهای نوین مالی اسلامی و روش‌های جدید ابتکاری در برابر ماست.  
 
مصباحی مقدم اضافه کرد: مطالعات داخلی در سطح دکتری و کار‌شناسی ارشد و مطالعات برخی از استادان اقتصاد در قالب پروژه‌های پژوهشی از عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران نیز ذخیره ارزشمندی است که ظرفیت لازم برای بازنگری، اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را به ما می‌دهد.  
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه امروزه سرمنشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عملکرد نظام بانکی است، تصریح کرد: بحران ارزی سالهای اخیر رشد شدید نقدینگی، رشد معوقات بانکی، رشد بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی، عدم ثبات نرخ سود سپرده‌ها، سوری بودن قالب فاکتور‌ها و حاکمیت سود پول بر بانک‌ها از جمله آسیب‌های نظام بانکی کشور است که نیازی به بازنگری و اصلاح قانون و دستورالعمل‌ها و قراردادهای بانکی را نشان می‌دهد.  
 
وی افزود: خوشبختانه کارگروهی دو نفره از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در حال رسیدگی دقیق به این موضوع هستند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به صورت طرح در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت: این مذاکرات بسیار طولانی و گنگ شده است. از سویی نشان خوشبینی آغاز گفتگوهاست، البته مقام معظم رهبری همواره عدم خوشبینی خود را درباره مذاکرات اعلام کردند و همچنین از مذاکره کنندگان ایرانی حمایت کنند و از سوی دیگر نشان؟؟ و ترفندهای استکبار طرف‌های غربی است.  
 
وی افزود: خوشبختانه مذاکره کنندگان ما هوشمندی نشان دادند و خط قرمزهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری را رعایت کردند و از این جهت تلاش‌های مذاکره کنندگان ایران قابل قدردانی است، چه این مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد.  
 
این نماینده مجلس در پایان توفیق دولت را در حل مشکلات داخلی و خارجی کشور از خداوند متعال خواستار شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: عضو ، کمیسیون ، سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.