در نظرخواهی درباره حضور افراد متخصص در شورای شهر مطرح شد؛

دوستی: با هر گونه محدودیت مخالفم/ قناعتی: ورزشکاران و هنرمندان خارج از حیطه تخصص شورا نیستند

شفاف سازی وظایف شوراها و تغییرات قانونی در خصوص ویژگی افرادی که می توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند، از موضوعاتی است که اخیرا از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. به طوری که بحث بازنگری در قانون شوراها و اختیاراتشان جزو موارد مورد تاکید اعضای کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور قرار گرفته است.

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، یکی از مهمترین موضوعاتی که به تازگی توسط امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح شده است بحث تخصص نیروهای حاضر در شوراهای شهر است. آنچنان که این نماینده مجلس در این باره اظهارکرده است: شوراها باید محل حضور افراد متخصص در امور شهر باشد و نباید قانون به گونه ای باشد که افراد بتوانند صرفا براساس شهرت وارد این عرصه شوند چرا که  مدیریت شهری در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمات دهی به شهروندان است. از این رو حضور افراد متخصص در امور شهر می تواند در پیشبرد امور شهر و به ویژه بحث نظارت تاثیر جدی داشته باشند .

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نخستین کسی بود که  نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد و با اشاره به حضور رسول خادم در دو دوره از شوراهای اسلامی شهر تهران اظهارکرد: حضور این قهرمان در دو کمیسیون فرهنگی و برنامه وبودجه بسیار موثر بود. اگر چه او در عرصه ورزش فعالیت می کرد اما با مدرک تحصیلی دکترا به شورا آمده بود.

چمران از حضور ورزشکاران وهنرمندان در شورای شهر دفاع کرد و گفت: البته باید افرادی به شورا بیایند که شهر را بشناسند نه به صرف ورزشکار بودن و هنرمندبودن  به شورا بیایند.

وی ادامه داد:از طرفی اما مساله این است که اگر نماینده ای صبحت نکند فکر می کنند فعال نیست. در حالی که اگر یک عضو شورای شهر در جلسات بازدید در مناطق حضور پیدا کند و به بررسی شهر بپردازد و فعالیت خود را به انجام برساند کافی است. حتی خود من هم در صحن شورا کم حرف بودم و هرجایی که نیاز بوده صحبت کرده ام چرا که هر فردی که در صحن شورا صحبت نکرد به دلیل کم کاری اش نیست .

دوستی : با محدودیت ها در انتخابات مخالفم

همچنین اسماعیل دوستی  ، با ابراز مخالفت با این طرح گفت: با هرگونه محدودیتی چه از نظر سنی چه از نظر تخصصی برای حضور در شورای شهر مخالف هستم چرا که یک ورزشکار و یا یک هنرمند نیز می توانند در پیشبرد اهداف شهر موثر باشند .

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل با بیان اینکه نباید برای خدمت کردن کسی که توان دارد در هر سنی محدودیت ایجاد کرد و امیدواریم شاهد تغییرات در این رابطه نباشیم، گفت: یکی از مهمترین کمک هایی که امروز مجلس شورای اسلامی می تواند به شوراها انجام دهد، اصلاح قانون ذی حساب در شهرداری است چرا که در حال حاضر شهردار ذی حساب را معرفی می کند و امکان کنترل دقیق از سوی شورا در این رابطه وجود ندارد .

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در رابطه دولت و مجلس ، مجلس رییس دیوان محاسبات را تعیین می کند تا بر هزینه های دولت نظارت دقیق داشته باشد در شورای شهر هم لازم است تا ذی حساب از سوی شورا تعیین شود تا بدین ترتیب امکان نظارت دقیق فراهم باشد .

قناعتی : این تصمیم می تواند به شایسته سالاری بینجامد


ابوالفضل قناعتی که به تازگی بر صندلی هیات رییسه شورای شهرتهران تکیه زده است نیز از افرادی است که معتقد است تصمیم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با توجه به تخصص افرادی که قصد حضور در انتخابات شوراها را دارند ، می تواند به شایسته سالاری بیانجامد.

قناعتی در این باره اظهارکرد: نگاه ما در جامعه، نگاه مردم سالاری است. از این رو به بدنه مجلس شورای اسلامی توصیه می کنیم دراین رابطه از مردم استناد شود چرا که مردم دوست دارند چهره های آشنا به آنها همچون ورزشکاران و هنرمندان در نهادهای تصمیم گیر حضور پیدا کنند .

وی خاطرنشان کرد: حضور ورزشکاران و هنرمندان در شورا خارج ازحیطه تخصص شورای شهر نیست چرا که این گروه ها نیز به مسائل حوزه فرهنگ و ورزش در شهر توجه دارد .

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود به تحقق آن درشهرکمک کند بحث مدیریت یکپارچه شهری است که اگر این اتفاق بزرگ در کلانشهرها به سرانجام برسد بسیاری ازمشکلات شهر حل خواهد شد و هزینه های قابل توجهی صرف جویی می شود. 




انتهای پیام /


برچسب ها: شورا ، متخصص ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار