تولید گندم در فارس نسبت به پارسال 23 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کارشناس مسئول گندم فارس با بیان این خبر گفت: بطور متوسط300 هزار تا 300 و 40 هزار هکتار به زیر کشت گندم آبی و بین 80 هزار تا 100 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص داده شده است ،که شهرستان مرودشت در استان فارس با سطح سالیانه زیرکشت 65000 هکتار و تولید 230000تن مقام نخست استان و کشور را دارد.

نادر محمودی بیان کرد : گندم یکی از گیاهان زراعی است و به دلایل شرایط اقلیمی و خاکی مناسب در کلیه نقاط استان و سردترین نقطه که دمای 35 درجه زیر صفر را تحمل و تا نقاطی که دمای آن به 50 درجه بالای صفر می رسد رشد می کند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل موفقیت در تولید یک محصول ، استفاده از نتایج علمی و تحقیقاتی است که حاصل تلاش و پشتکار اساتید و محققین برجسته می باشد افزود : پارسال اقدام به تولید ارقام مقاوم و سازگار با شرایط نامساعد نمودیم که در شرایط بحرانی هم تولید این محصول ادامه داشته که ارقام گندم شامل: ارقام گندم آبی (چمران ، چمران 2، شیرودی ، پیشتاز ، سیروان ، الوند ، زرین ، پیشگام ، میهن و دوروم ها یا واروس ، بهرنگ و شبرنگ ) واز ارقام گندم دیم ( زاگرس ، کوهدشت، دهدشت ، کریم ، آذر2،سرداری، ریژاو ، کل حیدری) می باشد.

گندم گیاهی زراعی است که خواستگاه ایرانی دارد و در کلیه نقاط استان از سردترین نقطه که دمای آن 35درجه زیر صفر تا نقاطی که دمای آن به 50درجه بالای صفر می رسد رشد میکند.

پیشنه کشت گندم در فارس به سالیان دور ، دوران قبل از میلاد باز می گردد و سابقه زراعی این محصول باعث تحولی شگرف در تجربه کشاورزان شده است.

این گیاه زراعی دارای خاصیت پروتئین (گلوتن) دارای ارزش نانوایی بالا و بعنوان یک محصول استراتزیک ( از ارکان اساسی در سبد غذایی است و از سرازیر شدن آبها و فرسایش خاک در سالهای پر باران و بارانهای سیلابی جلوگیری می کند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: افزایش ، تولید ، گندم ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.