اصفهان؛

کشف سنتز نانوساختارها با شکل و اندازه‌ی کنترل شده در دانشگاه کاشان

پژوهشگران دانشگاه کاشان با همکاری محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، موفق به سنتز نانوساختارها به روشی جدید و در عین حال بسیار ساده شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان گفت: در این روش، شکل و اندازه‌ی نانوساختارهای سنتز شده به راحتی قابل کنترل است.

مسعود صلواتی نیاسری گفت : صرفه‌جویی در انرژی و زمان از جمله مزایای این روش به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: هیدروکسی آپاتیت یک ماده‌ی زیست‌فعال، زیست‌سازگار و پرمصرف برای تهیه‌ی انواع ایمپلنت‌ها (مواد مصنوعی کاشتنی در بدن) است. همچنین کامپوزیت‌های پلیمری این ماده برای تهیه‌ی داربست‌های زیستی در مهندسی بافت کاربرد چشمگیری دارند.

وی گفت : در سیستم‌های حمل ژن‌ها و داروها، از هیدروکسی آپاتیت به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی فعال، بسیار استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این ماده زیست‌تخریب‌پذیر بوده و هیچ گونه سمیتی برای بدن ندارد. از موارد مصرف دیگر آن می‌توان به تهیه‌ی کاتالیست‌های هتروژن با عملکرد و بازده بالا اشاره کرد.

وی افزود: در کنار این کاربردها، این ماده به دلیل دیرگداز بودن در تهیه ادوات دیرسوز، مانند لباس‌های ضد حریق نیز استفاده می‌شود.

صلواتی خاطر نشان کرد: با توجه به کاربردهای گسترده، تاکنون روش‌های متعددی برای تهیه‌ی این ماده گزارش شده است، ولی در این تحقیق سعی شده است تا با کمک یک روش ساده، بتوان شکل و اندازه‌ی ذرات هیدروکسی آپاتیت را در ابعاد نانومتری کنترل کرد. همچنین دما و زمان واکنش در این روش نسبت به روش‌های دیگر پایین است.

نتایج این کار تحقیقاتی که با تلاش دکتر فاطمه مهندس و همکاران وی صورت گرفته است، در مجله Ceramics International (جلد 40، شماره 8، بخش A، سال 2014، صفحات 12227 تا 12233) منتشر شده است.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: اصفهان ، کشف ، سنتز ، نانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.