آیین اختتام "عصر سوره" شب گذشته در حوزه‌ی هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین اختتام "عصر سوره" با حضور هنرمندانی از عرصه های مختلف هنر در تالار اندیشه حوزه ی هنری برگزار شد.

در ابتدا ضمن قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران مجری برنامه به روی صحنه آمده و ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران در سالن از "محسن مومنی شریف" ریاست حوزه هنری دعوت کرد تا اولین مطالب را حاضران از زبان وی بشنوند.

مومنی شریف در ابتدا گفت: این مراسم که در آن حضور داریم پنجمین عصر سوره ای است که در حوزه هنری برگزار می شود. هدف از برگزاری این برنامه ها بوجود آوردن زمینه هایی برای برقراری ارتباط بین مخاطبان و هنرمندانی است که در زمینه های مشخص شده کار می کنند.

وی ادامه داد: یکی از موضوع های اصلی حوزه هنری همیشه بحث خانواده و سبک زندگی بوده که خوشبختانه در چهار سال گذشته فعالیت حوزه پیرامون این موضوع اتفاقاتی در این زمینه رخ داده است.

مومنی شریف افزود: سبک زندگی، مجموعه مفاهیم و انتقاداتی است که کلیت ملت را بوجود می آورد که در سال های گذشته مردم دچار سبکی از زندگی شده اند که با سال های پیش از این متفاوت است. آن چه که هدف سبک زندگی و طراحان سبک زندگی بوده بیشتر بدست آوردن هویت در سبک زندگی است که خوشبختانه تا به امروز هنرمندان همیشه حافظ و خواستار هویت ملی و فرهنگی ما در جامعه و عالم هنری شان بوده اند.

وی در انتها خاطر نشان کرد: نوع نگاه ما در حوز هنری همیشه به مسئله ی هویت ملی و فرهنگی بوده که همین نگاه مورد توجه مردم ایران هم قرار گرفته است که تنها در کشور حتی در خارج از کشور هم مورد استقبال مردم دنیا واقع شده است بویژه فیلم های سینمایی ما که چهره ای زیبا از خانواده ایرانی را نشان می دهد.

در ادامه برنامه از "سیداحسان باقری" مدیر خانه عکاسان ایران دعوت شد تا درباره‌ی تابلوی "عصر انتظار" صحبت کند.

باقری گفت:  تابلوی "عصر انتظار" اقتباسی از تابلوی "عصر عاشورای" استاد "محمود فرشچیان" است. اقتباس یعنی اخذ کردن، گرفتن یا آموختن از چیزی، اقتباس با تقلید متفاوت است اقتباس همیشه در ادبیات، شعر و دیگر شاخه های هنری وجود دارد که معنای آن درخشان بودن اثر هنری است.

"سیداحسان باقری" در ادامه خاطره ای را از خلق تابلوی "عصر عاشورا" را از زبان "محمود فرشچیان" برای حاضران تعریف کرد و گفت: این عکس چندین ماه بررسی های دقیق داشته و برای به ثمر رسیدن آن تلاش های بسیاری شده است که جا دارد از طراح نور، صحنه و لباس و بانوانی که در این اثر نقشی را ایفا کردند تشکر کنم. 

وی افزود: برای خلق این اثر با فضای سخت و دشواری روبرو بودیم. همه تشنه و منغلب بودند و همه نیتشان این بود چیزی که در قلبشان بود را به تصویر بکشند.

در ادامه با حضور حجت الاسلام "سیدمهدی خاموشی" از تابلوی "عصر انتظار" اثر "سیداحسان باقری" رونمایی شد.

در ادامه ی مراسم "حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی" گفت: امروزه تقابل دو اندیشه در کنار وجود دارد که یک نگاه به خلق است و انسان را مخلوق خدا می داند که در این مخلوق بودن باید طبق مسیر کمالی حرکت کند و در یک نگاه بحث تصمیم گیری است که می گوید خود بنده نیز حق تصمیم گیری دارد و باید خود مسیر خود را انتخاب نماید.

وی ادامه داد: مهم ترین وجه و جهت جدا کننده ما از جهان معاصر یک سرش به تکفیری ها و داعشی ها بازمی گردد و دیگر سرش به انسان های هرزه ای که در جهان حضور دارند برمی خورد و در جهتی دیگر گروهی که انسان را برده ی خود می داند و با این نگاه داعش را به وجود می آورد و انسان ها را سر می برد و می گوید که دیگران کرده اند.

وی ادامه داد: بنده می گویم باید به اشراف خدا به زندگی خود آگاه باشیم. خداوند بصیر و علیم است و هیچ چیز از اعماق اقیانوس ها تا روی زمین از چشم خداوند پوشیده نیست و در مقابل این بینش این است که شما همه چیز را رها کرده و پشت پا به تمامی این مسائلی که مطرح شد بزنید که با این کار در دستگاه خلقت هیچ جایی نداریم و از بارگاه الهی دور خواهیم شد، این دو بینش را باید در جهان امروزی جدی بگیریم که به دو این دو در حال حاضر حمله می شود.

خاموشی تصریح کرد: با این بینش ما خدا را یاور خود می دانیم و به معاد باور داریم و معتقدیم خداوند برای ما دین آورده است و اگر معصیت کنیم معتقدیم که عقاب می گیریم و به جهنم می رویم.

وی ادامه داد: باید در ادامه بگویم که ایران و ایرانی با خانواده شناخته می شود و افرادی که از تشکیل خانواده سرباز می زنند باید بدانند که این امر در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست.

در ادامه مراسم از "کاظم چلیپا" نقاش، "سیدرضا میرکریمی" کارگردان، "رئوف محسنی" عکاس و "منیژه آرمین" نویسنده که در طول فعالیت های هنری خود باموضوع سبک زندگی آثاری را آفریده اند تجلیل شد.

در انتهای مراسم از کتاب "دختر شینا" که از دیگر محصولات انتشارت سوره ی مهر و درباره ی زندگی مرحوم "قدم خیر محمدی کنعان" همسر شهید "ستار ابراهیمی" بوده تجلیل شد و فرزندان این خانواده به روی سن آمدند تا از این خانواده ی بزرگوار تجلیل شود.

"معصومه ابراهیمی" نیز دختر شهید "ستار ابراهیمی" در انتهای مراسم مطالبی را مطرح کرد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار