پنج اثر تاریخی شاخص در استان زنجان وجود دارد که از نظر طبقه بندی آثار تاریخی در جهان جزو "ترین" ها می باشند و در جهان به عنوان نخستین و یا تنهاترین شناخته می شوند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه؛ در جهان، آثار تاریخي را بر اساس نخستین‌ها، برترین‌ها، بزرگترین‌ها - قدیمی ترین‌ها و برجسته ترین‌ها رده بنده می‌کنند گفت: گنبد تاریخ و عظیم سلطانیه، مومیائیهای طبیعی مردان نمکی، بنای عام المنفعه رختشویخانه، غار شگفت انگیز کتله خور و بازار تاریخي و سنتی زنجان نخستین ها و برترین ها، بزرگترین ها و قدیمی ترین‌ها و برجسته ترین‌ها هستند.

رحمتی با اشاره به اینکه: گنبد عظیم وتاریخي سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان و سومین گنبد بزرگ جهان محسوب می‌شود، افزود : گنبد کلیسای سانتاماریا در کشور ایتالیا و مسجد ایاصوفیا در کشور ترکیه بر اساس الگو گیری از گنبد سلطانیه ساخته شده اند.

وی با بیان اینکه غار شگفت انگیز کتله خور جزو غارهای بی نظیر در جهان محسوب می‌شود ادامه داد : تاکنون فقط 10 درصد از فضای این غار آماده بازدید گردشگران شده و 90 درصد آن آماده بازدید عموم نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، هچنین با اشاره به اینکه بنای رختشویخانه زنجان تنها بنا در جهان با کاربری مخصوص برای رختشویی بانوان است تصریح کرد :در هیچ جای دنیا، بنایی با کاربری رختشویی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی که منحصر به گروه خاصی باشد، به غیر از بنای رختشویخانه زنجان احداث نشده است.

رحمتی با بیان اینکه بازار تاریخی و سنتی شهر زنجان طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان است افزود: عمده آثار تاریخی شهر زنجان مربوط به دوره پس از قاجاریه است

وی یادآور شد: زنجان در دو برهه تاریخی به کلی ویران شده که یک بار در زمان حمله مغولها بوده و یک بار هم در زمان رواج "بابیت" در زنجان بوده و زنجان به کلی با خاک یکسان شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان خاطر نشان کرد :قبل از کشف مردان نمکی چهره آباد هیچ گونه اطلاعات دقیقی از نوع پوشش مردم عادی در دوره هخامنشان وجود نداشت و به واسطه کشف مردان نمکی اطلاعات گران قیمتی از نحوه پوشش مردم عادی در دوره حکومت هخامنشیان به دست آمده که قدمت 2500 ساله صنعت نساجی ایران را نشان داد.

انتهای پیام/ش/ن

 
برچسب ها: تاریخی ، شاخص ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.