یک روانشناس گفت: وسواس یکی از عوامل مهم در عدم انجام فعالیت‌های روزمره افراد است و شامل وسواس‌های فکری و عملی می‌شود.

 حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه در وسواس فکری، یکسری افکار مزاحم و غیرقابل کنترل به ذهن فرد و موجب ناراحتی وی می‌شود، افزود: این افکار، عمومی نیست و فرد هرچه سعی می‌کند تا آنها را از ذهن خود دورکند، موفق نمی‌شود. 

این روانشناس با تأکید بر اینکه محتوای این افکار می‌تواند مختلف باشد تصریح کرد: افکار افراد در طول زمان تغییر می‌کند و حتی می‌تواند مخالف رفتار و ارزش‌هایی که در گذشته به آن باور داشته، نیز باشد.  
 
ابراهیمی مقدم به وسواس عملی اشاره کرد و اظهار داشت: وسواس عملی، وسواسی است که بصورت عینی خود را نشان می‌دهد و در واقع افکار به اعمال تبدیل می‌شوند و در این خصوص شایع‌ترین نوع این وسواس شست و شوی بیش از حد است. 

وی تصریح کرد: بیشتر افراد مبتلا به وسواس، از رفتار وسواس گونه خود مطلع هستند، اما توان کنترل آن را ندارند. 

وی با اشاره به اینکه وسواس می‌تواند زندگی روزمره افراد را به نابودی رساند و افکار آنان را به موضوعات ناچیز مشغول کند، گفت: افرادی که دچار بیماری وسواس هستند، در همه حال استرس و نگرانی را در ذهن خود دارند و نمی‌توانند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهند.
 
وی در ادامه گفت: افرادی که از بیماری وسواس رنج می‌برند، بهتر است در دفعات مختلف انجام این عمل را کاهش دهند.همچنین برای رفع این مشکل دارو درمانی موثرترین راه است. 

وی خاطر نشان کرد: افرادی که دارای بیماری وسواس در زندگی روزمره خود هستند، باید تحمل و رنج را در اولویت خود قرار دهند تا در دوره‌های زمانی مختلف بهبود یابند. 

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که خیلی از افراد مبتلا به وسواس برای درمان مراجعه نمی‌کنند و عده‌ای نمی‌دانند که به این اختلال مبتلا هستند و همچنین برخی فکر می‌کنند که این بیماری قابل درمان نیست و گروهی دیگر به دلیل ترس از انگا و برچست زدن جامعه به آنان مراجعه نمی‌کنند. 

ابراهیمی مقدم خاطر نشان کرد: که هر چه سریعتر مراجعه کننده چرا که هرچه اختلال خفیف‌تر باشد، درمان آن آسانتر است. 

انتهای پیام/    
برچسب ها: وسواس ، مختل ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار