رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری گفت: شرایط طبیعی و محیط زیست کشور و همچنین وضعیت آب در ایران در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در مراسم هم اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست در تجلیل از آثار و هنر محمود فرشچیان، مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری گفت: شرایط طبیعی و محیط زیست کشور وهمچنین وضعیت آب در ایران در شرایط بحرانی به سر می‌برد و تنها با صرفه‌جویی و تلاش می‌توان به پویا ماندن طبیعت در آینده امیدوار بود.

وی در ادام اظهار داشت: مناسبات ایرانی و محیط زیست ایران از سه منظر در خور بررسی است نخست آن که فلات ایران به خاطر قرار گرفتن در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا ناخواسته تبدیل به یک پول وسیع شده است که زمینه آمیزش طیف متنوعی از ویژگیهای طبیعی است.

ایران سرشار از تنوع زیستی است به گونه‌ای که در آن هم جنگلهای هیرکانی قاره اروپا دیده می‌شود و هم می‌توان پلنگ آسیایی را دید.
وی در ادامه اظهار داشت: دوم اینکه فلات ایران از دیر باز به محلی برای سکونت انسان مبدل شده است سرزمین ایران به دلیل تنوع و غنایش و تلفیق کوهستان و بیابان همیشه محلی برای سکنی گزینه بوده است.

سلطانی‌فر در ادامه افزود: از هزاره‌های دیرین انسان و محیط زیستش در ایران با هم تعامل تنگاتنگ داشته‌اند به همین اعتبار است که باید گفت: میراث میراث فرهنگی ما تنیده در میراث طبیعی ما می‌باشد و قدمت هر دو به اندازه قدمت نشر بشر به روی زمین است.

وی در ادامه تصریح کرد: سوم آنکه هنر ایرانیان در طول دوران سکونتشان در این سرزمین این بوده است که پرده از استعدادهای محیط زیستشان کنار زده‌اند و ظرفیت‌های بالقوه آن را با تلاش و حوصله بالفعل کرده‌اند.

*اهمیت محیط زیست بر همگان آشکار نشده است

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: محیط زیست و اهمیت آن از اموری است که در قرن اخیر و طی چند دهه گذشته به عنوان یک دانش و یک خطر مطرح شده است.

وی درباره اهمیت محیط زیست اظهار داشت: در گذشته آن طور که باید به اندازه امروز از محیط زیست صحبت نمی‌شد شاید به این علت که محیط زیست در خطر قرار نگرفته بود اما در حال حاضر که بشر با محیط زیست خود نامهربان شده، توجه به آن نیز زیاد شده است.

عادل در ادامه افزود: همچنان به اهمیت حفاری که از ناحیه محیط زیست متوجه کل جهان و به خصوص ایران است آگاه نشده‌ایم و نمی‌دانیم که چه اتفاقات بدی در انتظار ماست.

وی در خصوص فرهنگ‌سازی در راستای حفظ محیط زیست گفت: همه باید تلاش کنند تا حفظ محیط زیست به صورت یک فرهنگ عمومی نهادینه شود پس در این راه باید از همه امکانات بهره گرفت که هنر نیز در این زمینه راهگشاست.

عادل در خصوص آثار فرشچیان گفت: مهربانی با طبیعت در آثار استاد فرشچیان بر همگان نمایان است و نشان دهنده این موضوع که وی با دل و جان حافظ طبیعت است.

وی در پایان گفت: متاسفانه انسان به فکر استیلای بر طبیعت است و به این ترتیب است که تیشه به ریشه خود می‌زند اما انسان پیام درستی با طبیعت از راه هنر خصوصا با نسل جوان که دل هنرشناسی دارند می‌تواند راه گشای این امر باشد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: میراث ، طبیعی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار