نوید گوهری در نشست خبری اورکستر نیلپر گفت: به دلیل برنامه‌های تئاتری که در سی شب اجرا می‌شود، ما هیچ فضایی در این 30 شب برای برگزاری کنسرت نداریم.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران ،صبح امروز نشست خبری ارکستر نیلپر با حضور احسان تارخ و نوید گوهری در تالار وحدت برگزار شد.

احسان تارخ در ابتدای نشست گفت: گروه نلیپر 7 و  8 مهر ماه در تالار رودکی کنسرت برگزار می کند.
 حدود 11 سال است که این ارکستر فعالیت خود را در ژانر موسیقی کلاسیک، موسیقی فیلم و الان هم یک سال و نیم است که به آهنگ ساز‌های معاصر که در بین ما حضور دارند و یا از زمان فوت آن ها چند سالی است که می گذرد، می‌پردازد.

وی ادامه داد:ما در اردیبهشت 93 سه شب اجرا کردیم که از مجموع این اجرا‌ها استقبال خوبی شد به همین خاطر دوشب نیز به عنوان تمدید کنسرت در این شب‌ها اجرا می‌کنیم.
 
نوید گوهری در ادامه نشست گفت: در ابتدا بهتر است که به رابطه‌ی موسیقی معاصر و پست مدرن  اشاره کنیم. ما از شهریور 92 به آهنگ سازان پرداختیم که معاصر اند و جزء محدود ارکستر‌هایی هستند که کار جدی در این باره انجام دهند. در جشنواره و اجرا‌ها معمولا گروه‌ها کارهایی در این باره انجام می‌دهند که بسیار کوچک است، به همین خاطر ما سعی می‌کنیم این خلاء را در موسیقی پر کنیم.

وی ادامه داد: در شهریور 92 ارکستر نیلپر اجرایی را با عنوان شبی با نیلپر وسک اجرا کردیم که تمامی حقوق کپی رایت آن توسط گروه رعایت شد و تمامی حقوق آن پرداخت شد و در حال حاضر ارکستر نیلپر به عنوان تنها گروه ایرانی است که در سایت رسمی ایشان نامش ثبت شده است.
 
وی در ادامه افزود: در این اجرا آثاری از آهنگساز لهستانی به نام "ویتسی تیلا" پرداختیم. که خیلی به آن پرداخته  نشده که اکثر کارهای وی به عنوان موسیقی فیلم بوده و تنها قطعه‌ی وی با نام "آرا"  برای این اجرا آماده شده تا بیشتر از این شنیده شود.

گوهری تصریح کرد: در آینده در مقوله ما پرداختن آهنگسازان ایرانی نیز مد نظر است. عدم حمایت های مالی و جدی در برخی موارد و عدم حمایت برای برگزاری کنسرت موجب بوجود آمدن مشکلات عدیده‌ای برای گروه ما و دیگرگروهای موسیقی شده است.

ارکستر "نیلپر" سعی دارد پروسه اجرایی خود را در کوچک ترین زمان تمرین جمع‌آوری کند به همین خاطر این کنسرت در 10 جلسه تمرین بسته شد.

وی افزود: ما ارکستری نیستیم که 6 ماهه تمرین کنیم و هزینه های هنگفتی را بوجود آوریم و سعی می کنیم که اجراهای فصلی خود را داشته باشیم و اجرای بعدی ما در دی ماه است. ما از اردیبهشت ماه برای وحدت اقدام کردیم که متاسفانه اصلا زمان خالی برای برگزاری کنسرت وجود نداشت.
 
وی عنوان کرد: چرا سالن مخصوص کنسرت معمولا به دلیل برنامه‌های تئاتری پر است. چون معمولا تئاتر سی شب اجرا می رود و به همین خاطر ما هیچ فضایی در این 30 شب برای برگزاری کنسرت نداریم ما سعی می کنیم قیمت بلیت ها را پایین بگذاریم ولی بالاخره بخشی از دستمزد نوازنده ها از این طریق تامین شود. بخشی از این حمایت معنوی بازمی‌گردد به اصحاب رسانه در هر صورت ارکستر گروه "نیلپر" دارد، یک حرکت فرهنگی انجام می دهد اما معمولا به دلیل نداشتن فروش‌های میلیونی و به دلیل اینکه نمی‌توانیم در برج میلاد اجرا کنیم تا به حال از پوشش رسانه‌ای برخوردار نبوده‌ایم.

گوهری افزود: یکی از دغدغه‌های همیشگی من این است که رسانه می تواند به تنهایی یکی از حامیان معنوی ما باشد.

وی عنوان کرد: قاعدتا مسئله آب و بحران آب خیلی جدی است و مدت‌های زیادی است که از مساله صرفه‌جویی آب صحبت می شود که جدیدا یک کمپین مردمی به نام یک قطره آب تشکیل شده که ارکستر "نیلپر" سعی دارد که کمپین را در این شب‌های کنسرت معرفی کند.واقعا مساله‌ای است که فکر می کنم جمعی و اجتماعی و به یک توجه فرهنگی نیازمند است.  

وی در انتها اظهار داشت: برگزاری این کنسرت کاملا خصوصی است با همه این داستان در ارکستر "نیلپر" نوازندگانی با استعداد و جوان وجود دارد که بخشی از آنها آنقدر حرفه‌ای هستند که در ارکسترهای دیگر ساز می‌زنند، اما نکته قابل توجه اینکه ارکستر "نیلپر" بدون هیچ حاشیه‌ای و فقط با همدلی و همکاری قلبی در حال فعالیت است و اگر این بچه‌های دور هم جمع نباشند مسلما اینگونه موسیقی اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کنسرت ، تئاتر ، ارکستر ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار