شهردار تهران با اشاره به موضوع اشتغال معلولان و ناشنوایان گفت: موضوع اشتغال یک مساله عمومی در جامعه است اما طبیعتا مشکل اشتغال برای قشر كم توان مضاعف است، در این زمینه باید امکانات آموزشی، سرمایه ای، مهارت آموزی و بازار کار را فراهم کنیم که این موضوعات در مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برنامه ریزی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمد باقر قالیباف  با حضور در مراسم هفته جهانی ناشنوایان که در محل سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: با همه وجودم تلاش خواهم کرد به گونه ای مدیریت کنیم تا وضعیت خاص تمام عزیزانی که با محدودیت های جسمی، حرکتی و ذهنی در شهر زندگی می کنند، باعث عقب ماندگی یا بی توجهی به آن ها نشود و شهروند درجه یک و درجه دو در شهر ما درست نشود.

شهردار تهران خطاب به جامعه معلولان و ناشنوایان تصریح کرد: عدالت حکم می کند که حتما توجه بیشتری به شما عزیزان داشته باشیم؛ همچنانکه در آغاز سال تحصیلی جدید توفیق حضور در یک مدرسه استثنایی را داشتم. شما از این جهت استثنایی هستید که وقتی به درستی دیده شوید و حداقل امکانات و شرایط برای شما فراهم شود به صورت استثنایی نشان می دهید قابلیت های زیادی دارید و این توجه باعث می شود تا جامعه از توان های شما استفاده کند و محروم نشود.

 قالیباف افزود: امروز شخصیت ها و افراد زیادی در میان خودمان داریم که چنین محدودیت هایی دارند اما آن ها در عرصه های علمی، مدیریتی، فعالیت های کار و مهارت آموزی و عرصه های فرهنگی و سیاسی از چهره های تاثیرگذار در شهر و کشور ما هستند. همینطور که در مجموعه بستگان درجه یک خودم شاهد این موضوع هستم که اگر برای فردی محدودیت های جسمی پیدا شده است، خداوند نیز ظرفیت های دیگری در او قرار داده که با شکوفا شدن آن ها شاهد هستیم در سطح تحصیلی از بسیاری از افراد جامعه توانمند تر است.

وی گفت: بسیاری از این افراد با رتبه های یک رقمی و دو رقمی در کنکور قبول شده و در بهترین دانشگاه های کشور و در بهترین رشته ها تحصیل می کنند؛ این حاکی از ظرفیت های نهفته، توانایی و استعدادی است که این عزیزان دارند.

شهردار تهران با بیان اینکه توجه به این اقشار از جامعه به صورت مستقیم بر دوش حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است، عنوان کرد: البته تا کنون اقدامات صورت گرفته در مقابل وظیفه ای که در قبال این اقشار داریم، قابل مقایسه نیست، اما با این وجود در حوزه حمل و نقل تصمیم گرفته شد تا بخشی از امکانات حمل و نقل عمومی در اختیار این افراد قرار گیرد. به نحوی که سرویس های مستقیم اعم از ماشین های تاکسی، ون و اتوبوس برای کلیه معلولان، جانبازان، نابینایان و همه عزیزانی که به این موضوع نیازمند هستند خدمات رسانی کرده و یا مجموعه ها و مراکزی که این سرویس را به این اقشار می دهند را پشتیبانی می کنیم.

 قالیباف در ادامه استفاده از امکان اوقات فراغت، توجه به مسایل آموزشی و کمک آموزشی و توجه به حرکت افراد معلول در محیط های عمومی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان کرد و گفت: بعضا در زمینه توجه به تردد افراد معلول در خانه های خودشان نیز اقداماتی صورت گرفته است.
 چرا که در چهار سال قبل با این موضوع مواجه شدم که در بعضی مناطق برخی معلولان ذهنی و جسمی بودند که شرایط مادی مناسبی هم نداشتند و امکان تردد آن ها وجود نداشت؛ به عنوان نمونه یکی از این افراد درطبقه چهارم یک ساختمان زندگی می کرد، اما به دلیل نبود آسانسور در ساختمان و همچنین عدم امکان جا به جای این فرد از سوی همراهان بیمار، فرزند آن ها بیش از 4 سال به خاطر این محدودیت نتوانسته بود از منزل بیرون بیاید و برای یک بار در محیط و جامعه حضور پیدا کند. از این جهت بسیار متاثر شدم و بیش از همه خودم را مورد سرزنش قرار دادم که چرا نباید به این موضوعات در شهر توجه کنیم.

وی تصریح کرد: از سه سال گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته بیش از 100 خانواده با مشکلاتی اینگونه در شهر تهران شناسایی شدند و نسبت به رفع مشکل آن ها اقدام شد. این افراد در واقع خانواده هایی بودند که امکان احداث بالابر و آسانسور در خانه آن ها وجود نداشت اما شهرداری با هزینه خودش این کار را انجام داد و امکانی را فراهم کرد تا افراد معلول این خانواده ها بتوانند از منزل خود بیرون بیایند. از دیگر سو بسیاری از خانواده ها از امکان مالی نیز برخوردار بودند اما از بعد معماری و شهرسازی به آن ها اجازه نصب بالابر و آسانسور داده نمی شد که در این مورد نیز در زمینه ضوابط و مقررات موضوع را حل و فصل کردیم.

 قالیباف در ادامه به موضوع اشتغال معلولان و ناشنوایان اشاره کرد و گفت: البته موضوع اشتغال یک مسئله عمومی در جامعه است اما طبیعتا مشکل اشتغال برای این قشر مضاعف است و حتما در این بخش باید توجه جدی در حوزه اشتغال و کار مهارت آموزی داشته باشیم؛ البته اشتغال این نیست که فردی را در حوزه اداری استخدام کنیم بلکه باید امکانات آموزشی، سرمایه ای، مهارت آموزی و بازار کار را فراهم کنیم که این موضوعات در مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برنامه ریزی شده است.

شهردار پایتخت در پایان تصریح کرد: شهرداری تهران در کنار همه برنامه هایی اجرا می کند، توجه به عزیزانی که محدودیت های جسمی، حرکتی و ذهنی دارند را در کنار برنامه های اولویت دار خود قرار داده است تا این افراد به طور ویژه دیده شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: شهردار ، ناشنوایان ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار