پس از گذشت 4 سال و تغیير 3 رئیس دانشگاه، نه تنها فضایی درخور شأن شهدای گمنام در دانشگاه آزاد شیراز به وجود نیامده است، بلكه همان فضای موقت قبلی هم که به همت خود دانشجویان و خادمین شهدا مهیا شده بود، از بین رفته و مزار این شهدای مظلوم به منطقه‌ای بیابانی تبدیل شده است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، یازدهم مهرماه سال 89، پردیس دانشگاه آزاد شیراز، آرامگاه 2 تن از شهدای گمنام لشکر 19 فجر گردید كه در عملیات قدس 3 و در منطقه دهلران به شهادت رسیده بودند.

یک هفته بعد از مراسم تشییع و تدفین این شهدای گرانقدر، جلسه ای از طرف ستاد دانشجویی یادواره شهدای گمنام با هیات رئیسه دانشگاه برگزار گردید که در آن، پیشنهاد اجرای محوطه سازی و سایبانی موقت جهت امکان برپایی مراسمات در جوار قبور شهدا مطرح شد.

 بنا بر تأکید رئیس وقت دانشگاه بر ساخت بنای اصلی حرم مطهر شهدا، از دانشجویان خواسته شد تا ظرف مدت 2 ماه، طرح دائمی یادمان شهدا را به این دانشگاه ارائه نمایند. با این حال، دانشجویان وخادمین شهدا، همزمان با طراحی یادمان دائم، بصورت خودجوش فضایی موقت را با هزینه اندک تا شروع پروژه اصلی، مهیا کردند.

پس از پی گیری‌های  بسیار، طرح اولیه یادمان توسط یکی از دانشجویان معماری، آماده و به دانشگاه ارائه شد که پس از  انجام اصلاحاتی، طرح نهایی در هیات رئیسه دانشگاه آزاد شیراز به تصویب رسید. سپس طرح حرم مطهر شهدا، جهت تایید نهایی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس کل کشور، خدمت سردار باقر زاده ریاست وقت این سازمان ارسال گردید که با استقبال از جانب ایشان نیز همراه بود.




پس از تأیید طرح، نقشه های سازه و تاسیسات نیز جهت برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار، طی مدت 4ماه آماده و تحویل معاونت عمرانی دانشگاه شد و مورد تایید قرار گرفت. در نهایت نیز مناقصه یادمان شهدا در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ شد.

بعد از تعیین پیمانکار و فراهم شدن همه شرایط برای شروع پروژه وپس ازگذشت یک سال از تدفین شهدا، مسئولین دانشگاه آزاد شیراز اعلام کردند: «سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با هزینه ی این طرح مخالفت نموده است و برای اجرای این پروژه در شرایط کنونی دانشگاه، بودجه کافی وجود ندارد و  مقرر شده است طرحی ارزان تر را اجرا کنیم و قول می دهیم طی 6 ماه آینده آن را به بهره برداری برسانیم!»

این در حالی بود که تا آن زمان برای طراحی، محاسبه، تأیید و مناقصه طرح اصلی یادمان، حدود دو سال زمان صرف شده بود و قبور مطهر شهدا حتی یک سایبان ساده هم نداشت!اکنون، پس از گذشت 4 سال و تغییر 3 رئیس دانشگاه، نه تنها فضایی درخور شأن شهدای گمنام در دانشگاه آزاد شیراز به وجود نیامده است، بلكه همان فضای موقت قبلی هم که به همت خود دانشجویان و خادمین شهدا مهیا شده بود، از بین رفته و مزار این شهدای مظلوم به منطقه ای بیابانی تبدیل شده است.



از مهرماه سال گذشته، پروژه‌ای برای قبور مطهر شهدای گمنام شروع شده است ولی پیشرفتی چشمگیر در آن مشاهده نمی‌شود بطوری که احساس می‌شود اولویت ساخت یادمان شهدای گمنام بعد از گذشت 4 سال از ساخت پارکینگ هم کمتر بوده است!

مسئله ناراحت كننده‌تر این است كه چند هفته‌ای است سنگ قبور مطهر شهدا به بهانه بالا آوردن سطح یادمان از روی قبور جدا شده و اکنون قبور مطهر شهدای گمنام و مظلوم دانشگاه آزاد شیراز حتی سنگ قبر هم ندارند و فضای فعلی انسان را به یاد قبور مطهر ائمه بقیع می‌اندازد!



حال سوال این است که در سالی که به نام فرهنگ، مزین است مسئولین چقدر به این گونه مسائل كه مصداق بارز حفظ و گسترش فرهنگ اسلامی در كشور است، توجه نشان خواهند داد؟ تدفین شهدای گمنام در دانشگا آزاد شیراز در مهرماه 89 وضعیت و نمای کلی مزار شهدای گمنام در سال 90 و 91 نمای کلی المان و ساختمان مزار مطهر شهدای گمنام، وضعیت فعلی مزار مطهر شهدای گمنام، کلیه المان ها و فضاسازی های صورت گرفته به کلی تخریب شده و قبور مطهر شهدا به طور کلی به حال خود رها شده و عملیات عمرانی در این منطقه بسیار کند پیش می رود.     

گزارش از بسیج دانشجویی استان فارس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار