راسموسن در ایندیپندنت نوشت:

به دولت جدید عراق کمک می‌کنم/ ائتلاف ضدداعش گسترش یابد/ پوتین بزرگترین عامل تاسف من بوده است

روزنامه ایندیپندنت در یادداشتی به قلم دبیر کل ناتو در خصوص داعش، روسیه و سوریه به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "آندرس فوگ راسموسن" نوشت: جهان با پنج سال پیش زمانی که من دبیر کل ناتو شدم فرق کرده است. از پایان جنگ سرد تا کنون، چالش هایی که با آن مواجه هستیم بزرگتر و پیچیده تر از هر زمان دیگری شده است. این مشکلات را نیروهایی ایجاد می‌کنند که آزادی ما را به چالش می کشند و دموکراسی ما را رد می کنند. ناتو با بحران های زیادی احاطه شده است و برای تقویت نظم جهانی بر پایه قانون که ما بر اساس آن صلح و آرامش را برقرار کرده‌اید، باید به شرکای هم فکر خود در سراسر جهان نزدیک‌تر شود.

وی در مقاله ای که به صورت اختصاصی برای این روزنامه نوشته است افزود در همسایگی جنوبی ما داعش نوعی افراط گری وحشیانه ای را در سراسر مرزهای عراق، سوریه و فراتر از آن ترویج داده است. ما شاهد اقدامات وحشتناکی بر ضد زنانی و کودکان، اقوام و مذاهب و غربی های بی گناه بوده ایم. برخی از شهروندان خود ما نیز به این گروه تروریستی پیوسته اند و برخی نیز ممکن است بازگردند و تهدیدی برای ما در کشورمان ایجاد کنند. با چنین گروه هایی، نمی توان گفتگو کرد. آنها باید تجزیه شوند و شکست بخورند. بنابراین من از اقدام قاطع آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی متشکل از انگلیس و متحدان دیگر در اروپا و شرکایی در منطقه استقبال می کنم. من انتظار دارم که در روزهای آینده شاهد گسترش این ائتلاف باشیم.

دبیر کل ناتو که در چند روز آینده دوران خدمتش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به پایان می رسد، نوشت: همه متحدان ناتو در مقابل تروریسم ایستاده اند. به همین دلیل ما در اجلاس اخیر خود در ولز موافقت کردیم برای حمایت از عراق در جنگ با داعش و تبادل اطلاعات برای بازگرداندن جنگجویان خارجی با یکدیگر همکار نزدیکی داشته باشیم. ما همچنین متعهد شدیم اگر دولت جدید عراق به کمک ما نیاز داشت، به این کشور در ایجاد نیروهای امنیتی موثرتر کمک کنیم. 

وی در ادامه نوشت در همسایگی شرقی ما، روسیه به قوانین بین المللی به طور کامل بی اعتنایی می کند و مصمم است به زور (!) مرزهای جدیدی ترسیم کند. روسیه از مولداوی گرفته تا گرجستان و اکنون در اوکراین، از فشار اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و نظامی برای ایجاد بی ثباتی و درگیری استفاده می کند. طرح جامع مسکو این است که مانع شود همسایگانش راه خود را انتخاب کنند و بتواند حوزه نفوذ خود را بازسازی کند.

وی افزود رفتار روسیه عمیق ترین ناامیدی من در پنج سال گذشته بوده است. اولین سخنرانی من به عنوان دبیر کل ناتو در سپتامبر 2009، بر شراکت راهبردی با روسیه متمرکز بود. از نظر من این شراکت یک فرصت تاریخی بود که نسل من نباید از دست می داد.  اما در حالی که ما همکاری عملی خود را در جنگ با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و دزدی دریایی گسترش دادیم، هرگز در مورد دفاع موشکی به توافق نرسیدیم. با وجود تلاش های ما از زمان نابودی کمونیسم، روسیه ناتو را نه به عنوان یک شریک که به عنوان یک دشمن می نگرد.

وی افزود احتمالا تعامل با روسیه همچنان چالشی در آینده خواهد ماند مگر آن که این کشور رویکرد خود را تغییر دهد. بنابراین ما در ولز برای اطمینان از این که ناتو برای اقدام سریع و قاطعانه به منظور دفاع از همه متحدانش در مقابل همه خطرات آماده باشد گام های لازم را برداشتیم.

راسموسن در خاتمه این مقاله مدعی شد: در حالی دوران دبیر کلی خود را به پایان می رسانم که ناتو قوی تر از گذشته شده است.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار