سنایی خبر داد

برگزاری اجلاس سران خزر همراه با پنج همایش همزمان

سفیر ایران در مسکو اعلام کرد: در چهارمین اجلاس روسای جمهور خزر در آستاراخان که به دنبال نشستهای عشق آباد، تهران و باکو برگزار می‌شود یک بیانیه صادر و چهار سند با عناوین اعلامیه، کمک در موقعیتهایی اضطراری، آب و هوا و شیلات امضا خواهد شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مهدی سنایی" سفیر ایران در مسکو در صفحه فیسبوکش نوشت: در حالیکه دوشنبه هفتم مهر ماه شاهد برگزاری نشست سران خزر هستیم طی روزهای گذشته سه نشست در زمینه مبارزه با مواد مخدر، همکاریهای دانشگاهی و همکاریهای بنادر در آستاراخان با حضور هیئت‌های عالیرتبه ایرانی برگزار شد.
 
وی نوشت: همچنین همزمان با اجلاس روسای جمهور فردا همایش جوانان خزر و اجلاس بازرگانان و صنعتگران برگزار خواهد گردید. در همایش جوانان گروهی بیست نفره با سرپرستی وزارت ورزش و جوانان و در همایش بازرگانی بیش از بیست تن از بازرگانان و صنعت گران ایرانی به سرپرستی عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک و به همراه خسرو تاج معاون وزیر صنعت شرکت می کنند.
 
به نوشته سنایی، در همه این همایش ها اسناد همکاری نیز امضا شده و خواهد شد. در چهارمین اجلاس روسای جمهور خزر در آستاراخان که به دنبال نشستهای عشق آباد، تهران و باکو برگزار می شود یک بیانیه صادر و چهار سند با عناوین اعلامیه، کمک در موقعیتهایی اضطراری، آب و هوا و شیلات امضا خواهد شد.
 
آستراخان محل برگزاری اجلاس خزر است در جنوب شرقی روسیه و در منطقه اتصال رود ولگا به دریای خزر واقع شده است. این استان دارای مرز زمینی با قزاقستان و از طریق دریا به ایران، ترکمنستان و آذربایجان متصل است. در طول قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم این روابط چنان رونق یافت که ایرانیان در این شهر دارای کنسولگری، مسجد و کاروانسرای تجاری بودند. قبرستان ایرانیان نیز از جمله آثار به جا مانده از این دوره است.آستراخان هم اکنون نیز نقش ویژه ای در حمل و نقل میان روسیه با ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان و همچنین در مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب ایفا می کند.
 
نفت و گاز، کشتی سازی و تعمیر آن، صنعت ماشین سازی،مواد غذایی، ماهیگیری و شیلات و صنعت شیمیایی از جمله صنایع این استان است. آستاراخان همزمان از مسیر حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده و ریل برخوردار است که آن را به مناطق شمالی و اروپایی روسیه متصل می‌کند. هم اکنون نیز با حضور سر کنسولگری ایران و تجار و بازرگانان ایرانی نقش عمده ای را در روابط اقتصادی ایران و روسیه ایفا می‌کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار