رئیس مرکز آمار ایران در گفتگوی ویژه خبری:

در اجرای سرشماری ها در میان 20 کشور برتر دنیا قرار داریم/ بیشترین آمار بیکاری ها در بخش فارغ التحصیلان کشاورزی است + فیلم

عادل آذر گفت: شروع بحث از جایگاه بین المللی سرشماری عمومی میتواند بحث مهم واساسی باشد معمولا در دنیا دو سرشماری مبنای توسعه یافتگی کشورها در حوزه آمار و به نوعی عدالت اطلاعاتی و دستیابی به اطلاعات است

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران که به منظور تشریح چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حضور یافته بود در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی براینکه مبنای پیشرفت و توسعه، دستیابی به آمار و اطلاعات صحیح در هر زمینه است و در کشورهایی که به هر لحاظ پیشرفته هستند و توانستند به موقعیت های دست یابند آمار دقیقی وجود داشته که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست در توضیح سرشماری در مجامع بین المللی اظهار داشت:در ابتدای عرایضم مناسب می دانم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که این فرصت را در اختیار جامعه حرفه ای آمار کشور قرار داده تشکر کنم.
 
وی ادامه داد: شروع بحث از جایگاه بین المللی سرشماری عمومی می تواند بحث مهم و اساسی باشد معمولا در دنیا دو سرشماری مبنای توسعه یافتگی کشورها در حوزه آمار و به نوعی عدالت اطلاعاتی و دستیابی به اطلاعات است.
 
عادل آذر تصریح کرد: یکی از این سرشماری ها سرشماری عمومی نفوس مسکن است که آخرین آن در سال 1390 توسط مرکز آمار ایران انجام شد و خوشبختانه مردم نیز کمک بسیار خوبی با مرکز آمار ایران و مامورین آن داشتند و دیگری نیز سرشماری عمومی کشاورزی است که در کشورها انجام می گیرد.
 
رئیس مرکز آمار ایران اضافه کرد: اجرای سرشماری ها در زمان مناسب که عمدتا در یک فواصل ده ساله اتفاق می افتد نشان می دهد که یک کشور چه قدر به لحاظ اقتصادی و برنامه ریزی های بین المللی و ملی و آینده نگری کشور توسعه یافته ای است و به آمار و اطلاعات توجه ویژه ای دارند.
 
وی ادامه داد: در حدود 90 درصد کشورهای جهان این سرشماری ها انجام می شود ولی از این مقدار تعداد 50 تا از آن ها هستند که این سرشماری ها را به موقع در فواصل زمانی مناسب و استانداردهایی که بخش آماری سازمان ملل و استانداردهای بین المللی مشخص کرده اند اجرا کرده اند که عمدتا این کشورها کشورهای توسعه یافته هستند.
 
عادل آذر اظهار داشت: نشان توسعه یافتگی در یک کشور و نشان توجه به آمار و اطلاعات در برنامه ریزی ها یکی از علایم بسیار جدی اش، اجرای به موقع تصمیم گیری هاست چرا که سرشماری ها رخدادهایی هستند که در یک کشور اجرا می شوند و در گستره بسیار وسیعی نیز صورت می گیرند.
 
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به سرشماری عمومی کشاورزی کشور که از صبح امروز آغاز شده ادامه داد: چیزی حدود 12 هزار نیروی انسانی و 6 هزار مامور آمارگیر به 4 میلیون و 300 هزار بهره بردار کشاورزی مراجعه می کنند تا آمار را دریافت کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: به موقع اجرا شدن سرشماری ها و دریافت اطلاعات مناسب و دقیق از این سرشماری ها نشان می دهد که نظام برنامه ریزی در آن کشور چه قدر توسعه یافته است.  
 
عادل آذر در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که اهمیت این موضوع در کشور ما به چه صورت است پاسخ داد: خوشبختانه در ایران در حوزه اجرای سرشماری ها و دریافت اطلاعات مربوط به سرشماری ها ما جز کشورهای پیشگام هستیم و نشانه آن هم گزارشاتی است که سازمان ملل ارائه می کند و ایران را در ارائه آمار اطلاعات و انجام سرشماری ها و اجرای به موقع آن در فواصل مورد نظر طبق استانداردهای بین المللی در کنار کشورهای پشرفته قرار می دهد.  
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان این که بدون تردید ما جز 20 کشور برتر در اجرای سرشماری ها هستیم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران جز 20 کشور برتر در اجرای سرشماری ها به خصوص در استفاده از نظامات نوین برای اجرای سرشماری ها و استفاده از فناوری های نوینی که در این حوزه به کار گرفته می شود است.
 
وی در ادامه در خصوص توزیع جامعه هدف یعنی بهره برداران کشاورزی و اهمیت سرشماری بخش کشاورزی اظهار داشت: واژه کشاورزی ابعاد مختلفی دارد و زمانی که می گوییم سرشماری عمومی کشاورزی در کشور اجرا می شود صرفا شامل زراعت و باغ نیست بلکه دامداری، دامپروری، پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی، پرورش کرم ابریشم و کار گلخانه ای و فعالیت های این چنینی را نیز در بر می گیرد اما طبیعی است که جامعه هدف ما شامل زراعت، باغداری و دامپروری است به این معنی که پوشش کار عمدتا بر روی این سه حوزه قرار دارد و باقی موارد درصد کمی از این سرشماری را در بر می گیرد.
 
عادل آذر با طرح این سوال که چرا سرشماری عمومی کشاورزی اتفاق می افتد و ضرورت انجام این کار چیست این نیاز را برطرف کنید و این که چرا نزدیک به 140 کشور تلاش دارند سرشماری را انجام دهند اظهار داشت: یک آمار و اطلاعاتی را در کشور برای برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های خود نیاز داریم که این آمار و اطلاعات فوق العاده مورد توجه است یعنی شما در حوزه هایی از تصمیم گیری و برنامه ریزی و سیاست گذاری در کشور چه در سطح ملی و منطقه ای شامل استان، شهرستان و بخش نیاز به آمار و اطلاعات دارید که نمی توانید در آن خطایی داشته باشید.  
 
رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: واژه سرشماری عمومی معینیش این است که همه شماری اتفاق می افتد یعنی زمانی که ما می گوییم به حدود 4 هزار و 300 بهره بردار کشاورزی مراجعه می کنیم برای این است که تمام آمار و اطلاعات را از آن ها دریافت کنیم و در یک جا و در یک برهه ای به اطلاعاتی دست یابیم که خطای بسیار ناچیزی داشته باشد، مسئله دوم به اهمیت خود بخش کشاورزی برمی گردد، در ایران اسلامی همان طور که دکتر نوبخت در گزارش شما اشاره کردند در ایران اسلامی نزدیک به 18 درصد اشتغال کشور به صورت مستقیم در حوزه کشاورزی است و ما اگر بخش غیرمستقیم و جانبی را همانند صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، حوزه صادرات و واردات و خدمات بخش حمل و نقل را نیز در نظر بگیریم این آمار حدود 30 درصد از فعالیت ها را در برمی گیرد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از چالش های بسیار جدی کشور بحث بیکاری است و بیشترین آمار بیکاری ها در بخش فارغ التحصیلان کشاورزی است و ما اگر قرار باشد یک برنامه ریزی برای اشتغال این جوانان داشته باشیم باید اطلاعات صحیحی نیز این که چه قدر باید یک محصول کشاورزی کشت شود و در هر منطقه و استان و هر بخشی چه قدر سطح زیر کشت داشته باشیم و آمایش این محصولات کشاورزی چیست امری لازم و ضروری است.  
 
عادل آذر در ادامه به داستان گرانی سیب زمینی و پیاز طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: گاهی به سمت افزایش سطح زیرکشت محصول سیب زمینی رفتیم که این امر باعث کاهش قیمت این محصول کشاورزی شد که سبب شد کشاورز سال بعد به سمت کشت محصول دیگری برود که این خود سبب افزایش قیمت سیب زمینی شد.
 
رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: این گونه اتفاقات به دلیل این است که یک نظام آمار دقیقی در سطح کشاورزی وجود ندارد و استاندار و فرماندار و جهاد کشاورزی ما نتوانسته آمار دقیقی داشته باشد که چنین خطاهایی اتفاق بیفتد.  
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که علی رغم این که این سرشماری چهارمین دوره سرشماری محصولات کشاورزی است و چرا نباید تاکنون اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود داشتهب اشد پاسخ داد: دلیل آن می تواند به فواصل زمانی انجام سرشماری و کم توجهی هایی که عمدتا در سیکل برنامه ریزی ها اتفاق افتاده برگردد خوشبختانه آمار اطلاعات در دهه اخیر و به خصوص در پنج سال اخیر در نظامات برنامه ریزی کشور فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است.
 
عادل آذر ادامه داد: نکته شما نکته ظریفی است، ما سال 82 نیز سرشماری کشاورزی داشتیم ضمن این که این سرشماری در فواصل ده ساله اتفاق افتاده است و جالب است که بدانید اولین سرشماری عمومی کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1369 انجام شد.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد:  کارگزاران جمهوری اسلامی ایران به ویژه در ده سال اخیر توجه ویژه ای به آمار و اطلاعات می شود به طور مثال همین پوشش خبری در این دوره شاهد آن هستیم که در سال های گذشته از این امکان برخوردار نبودیم.
 
وی افزود: سیستم اجرای سرشماری ما امسال به صورت الکترونیکی شده است و مامور آمار ما بلافاصله اطلاعات را به تبلت وارد می کند این در حالی است که در گذشته یک سال طول می کشید که فرآیند پردازش اطلاعات انجام شود و ما در این دور تلاش داریم این فرآیند را طی شش ماه به انجام برسانیم.
 
عادل آذر تصریح کرد: کشاورزان همیشه از ما گله می کردند که چرا بخش کشاورزی در سیاست های کشور آن طور که باید خودش را نشان نمی دهد در این جا به آن ها می گوییم که ما به یک نقطه عطفی رسیدیم که می توان آن را در قالب برنامه پنج ساله توصیف کرد.
 
رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد: در نظام های بین المللی توصیه می شود فاصله بین سرشماری را کوتاه نکنند و دلیل آن درک روندها و الگوهاست و عمدتا برنامه های استراتژیک را ده ساله در نظر می گیرند و میان مدت را پنج ساله مانند سرشماری مسکن که پنج ساله بود و در حال حاضر در نظر داریم آن را تبدیل به ده ساله کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: هزینه این سرشماری ها بسیار سنگین است در نتیجه در تلاشیم زمان پردازش و تحلیل ها را کوتاه کنیم در کنار این سرشماری ما سالانه یا به صورت فصلی از طریق نمونه گیری ها این اطلاعات را اصلاح می کنیم و در این سرشماری ده ساله برای کهنه نشدن اطلاعات از طریق طرح های نمونه گیری آمارها را به روز خواهیم کرد.  
 
عادل آذر اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم و از بهره برداران و مردم این خواهش را داریم که کمک کنند اخبار مربوط به سرشماری را به مامورین آمار رسانده و اطلاعات درستی را در اختیار آنان قرار دهند.
 
رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: ما مبنا را بر خوداظهاری گذاشتیم به طور مثال هر کس 40 متر مربع به طور حداقل باغ داشته باشد ما او را به عنوان بهره بردار تلقی می کنیم.
 
وی تاکید کرد: قطعا نفع دادن اطلاعات درست از آن کشاورزان خواهد بود و دادن آمارهای درست نه تنها برای برنامه ریزان حیاتی است بلکه برای شهر و روستای خود کشاورزان نیز مفید خواهد بود.
 
عادل آذر با اشاره به سوالها و داده های مورد نیاز آمارگیران گفت: مشخصات بهره بردار و شماره ملی آن فرد از سوالات ابتدایی خواهد بود و خواهشمندیم که این اطلاعات را به ویژه شماره ملی را دقیق بگویند و در نهایت سوالاتی از قبیل اندازه زمین، مشخص کردن دیمی و آبی بودن آن، تعداد درختان پرسیده خواهد شد و خواهشمندیم که فرد بهره بردار و یا نماینده او اطلاعات درستی را در اختیار مامورین آمار ما قرار دهند.  
 
رئیس مرکز آمار ایران در تشریح ظاهر مامورین آمار برای جلوگیری از سواستفاده اظهار داشت: مامور آمارگیر ظاهری با لباس فرم و به همراه کارت شناسایی دارد هم چنین آن ها تبلت هایی را همراه خود دارند که این از نشانه های مهم آنهاست و ما مامورین آمارگیر را غالبا از کسانی تعیین کردیم که عضو همان بخش هستند و بهره برداران در صورت مشکوک شدن می توانند از مامورین آمار کارت شناسایی خواسته و علاوه بر تمامی این ها ما یک مامور ناظر را به همراه آنان قرار داده ایم.


آذر با اشاره به اینکه،وظیفه فرد آمارگیر کسب اطلاعات از فرد مراجعه کننده است گفت: مامورآمارگیر باید به شناس اطلاعاتی بپردازد و در صورت عدم اخذ اطلاعات مجددا به افراد برای کسب اطلاعات مراجعه کند.
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اگر کسی از قلم افتاد می تواند به بخش دار مراجعه کند افزود: ممکن است مامور مراجعه کند و لی کشاورز فرصت پاسخگویی نداشته باشد که دراین صورت هم جای نگرانی نیست زیرا مامور دو سه برای برای کسب اطلاعت مراجعه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر زمانی مامور آمارگیر مراجعه کند و فرد در منزل نباشد یادداشتی مبنی بر مراجعه به جا خواهد گداشت ادامه داد: آمارگیری از 5 مهر شروع شده و تا پایان 18 آبان نیز ادامه خواهد یافت بنابراین 40 روز کاری آمارگیری از کشاورزان انجام خواهد شد.
 
آذربا تاکید براینکه، همه تمهیدات لازم انجام شده است تا کسی از قلم نیفتد اظهار داشت: مامور چند بار مراجعه می کند تا به مرحله آمار گیری برسد.
 
 رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نتیجه آمارگیری چه زمانی اعلام خواهد شد ادامه داد: امیدواریم نتایج کلی 15 روز پس از اجرای سرشماری اعلام شود اما نتایج تفصیلی تا سطح بخش و آبادی و استان 9 ماه زمان نیاز دارد تا اعلام شود.
 
وی با اشاره به اینکه تمهیدات الکترونیکی برای سرشماری اندیشیده شده است تصریح کرد: این نتایج بخش به بخش ، آبادی به آبادی و استان به استان اعلام خواهد شد اما یک سری اطلاعات در سطح ملی ارائه خواهد شد که تا دو ماه بعد از سرشماری نتایج اعلام  می شود.
 
آذر با اشاره به برنامه 6 توسعه پاییز سال 94 به صحن مجلس خواهد رفت خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته نتایج آمار یکی دو سال زمان می برد تا نتایج مطرح شود.
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه، از آمار استفاده صحیح خواهیم کرد افزود: البته باید اذعان داشت که یک سری از اطلاعات را در فرایند لازم ارائه خواهیم کرد.    
        
وی با بیان اینکه، رئیس ستاد سرشماری استاندار است گفت: در شهرستان  رئیس ستاد اجرایی فرماندار است.
 
وی با بیان این که مرکز آمار ایران محرم مردم است گفت: در طول نیم قرن فعالیت مرکز آمار ایران حتی یک مورد شکایت رسمی و غیررسمی از سوی بنگاه ها و یا اشخاص حقیقی نداشته ایم.
 
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که طبق قانون اطلاعات اشخاص نزد مرکز آمار ایران محرمانه خواهد ماند گفت: یک سری از وزارتخانه ها، نهادها خواهان اطلاعات آماری هستند مثلا در حوزه وزارتخانه، وزارت جهاد کشاورزی پیرامون آمایش محصولات خواهان ارائه اطلاعات از سوی مرکز آمار ایران است.
 
عادل آذر با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تامین غذا اطلاعات می خواهد خاطر نشان کرد: این وزارتخانه باید بداند که مثلا چه میزان به واردات نیازمند است به گونه ای که اگر محصولی مازاد داریم این محصول ضایع نشود.
 
وی با بیان این که اطلاعات باید در سطح کلان و استراتژیک مطرح شود گفت: از سوی دیگر مجلس و قانونگذار خواهان اطلاعات لازم از مرکز آمار است به گونه ای که مثلا برخی طرح ها و لوایح در حوزه کشاورزی نیازمند آمار صحیح است.
 
وی گفت: اطلاعات لازم را به کمیسیون برنامه و بودجه یا محاسبات عمومی و یا کمیسیون اقتصادی ارائه می کنیم.  
 
رئیس مرکز آمار ایران با تاکید براینکه مرکز آمار همیشه اطلاعات لازم را پیرامون آمار به کمیسیون ها اعلام می کند افزود: این اطلاعات باید به دست مسئولین مورد نظر برسد.
 
عادل آذر با اشاره به این که اطلاعات لازم را به مجلس به صورت روزانه، ماهانه ارائه می دهیم افزود: برای نتایج تفصیلی دوره زمانی 9 تا 6 ماهه را پیش بینی کردیم.
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان این که اطلاعات هیچ شخصی را به هیچ مقام یا نهادی ارائه نمی دهیم افزود: اما این در حالی است که اطلاعات منطقه ای را به صورت کلی در اختیار مثلا دانشجویان و یا تحلیلگران قرار می دهیم.
 
عادل آذر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه توصیه ای به مردم و یا ستاد اجرایی دارد اظهار داشت: به مردم توصیه می کنم تا مامورین آمارگر را مانند فرزندان خود بدانند و از آن ها همچون فرزندانشان پذیرا باشند.
 
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که مامورین آمارگر به عنوان نماینده رسمی دولت مطرح می شوند اظهار داشت: از مردم خواهش می کنیم تا اطلاعات را درست و صحیح در اختیار مامورین قرار دهند زیرا مدت زمانی برای اطلاعات نیاز نیست به طوری که ممکن است حداکثر 20 دقیقه زمان نیاز باشد.
 
عادل آذر با اشاره به این که مامورین آمارگیر یادش باشد که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به درب افراد مراجعه می کند ادامه داد: مامورسرشماری باید حق آمار و نمایندگی را در کلام احترام و ادب رعایت کند.
 
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که مامور آمارگیر با آرم جمهوری اسلامی به درب افراد مراجعه می کند گفت: تلاش شده تا مامورین آمارگیر از بچه های دانشگاهی و تحصیل کرده باشند بنابراین آن ها را مورد آموزش فنی و رفتاری قرار داده ایم.
 
عادل آذر با بیان این که معاون اجرایی سرشماری در شهرستان رئیس جهاد کشاورزی است ادامه داد: از مردم درخواست می کنیم تا به مامورین آمارگر کمک کنند این رویداد مهم به نتیجه برسد.  
 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان این که مردم به مامورین آمارگیر کمک کنند تا این 40 روز به خوبی سپری شود افزود: تعالی جمهوری اسلامی ایران و سرآمدی آن در این است که سرشماری درستی داشته باشیم.
 
عادل آذر با بیان این که ان شالله با کمک مردم سرشماری خوبی خواهیم داشت افزود: از صدا و سیما و اصحاب رسانه پیرامون این موضوع قدردانی می کنم.
 
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام /
برچسب ها: سرشماری ، مسکن ، نفوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن رحیمی
۰۸:۵۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۳
رئیس مرکز آمار ایران به نظر من لیسانس حقوق از همه بیکاری شون بیشتر اقای رءیس درست سر شمار ی کن
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۷:۴۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۳
روی چه حسابی میگی : بیشترین آمار بیکاری ها در بخش فارغ التحصیلان کشاورزی است؟... اتفاقا بیشترین درصد بیکاری روی گروه علوم انسانی دانشگاه ها... آنجا که رشته های جغرافیا-ادبیات فارسی-ادبیات عرب-علوم اجتماعی و حتی حقوق هست وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۳
حتما هم میتونید بیکاری این بخش کاهش دهید!
آخرین اخبار