یک روانشناس گفت: میزان افسردگی زنان در جوامع مردسالار به دلیل کمبود حقوق زنان، کمبود استقلال یا خشونت‌های خانگی بیشتر از جوامع دیگر است.

 ربابه غفار تبریزی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با میزان افسردگی در زنان افزود: در زنان به دلیل وجود دل مشغولی‌ها و فکر کردن مداوم در مورد اتفاقات روزمره افسردگی بیشتر از مردان بروز خواهد کرد.مردان خود را با فعالیتهای روزمره سرگرم کرده اما زنان با ابراز ناراحتی خود را با آن ناکامی یا اتفاق درگیر می‌کنند.

وی با اشاره به ریشه‌های افسردگی اظهار داشت: ریشه افسردگی به طور کامل حالت ناکامی است که فرد از رسیدن به هدفها و خواسته‌هایش ناامید شده و احساس ناخوشایندی به عملکرد خود دارد و دچار نگرش منفی نسبت به خود،‌ آ‌ینده، دنیا و افراد می‌شود.

تبریزی با اشاره به اینکه دارو درمانی یکی از راه‌های مقابله با افسردگی است، تصریح کرد: این داروها با تنظیم انتقال دهندۀ عصبی در مغز باعث شادابی و بالارفتن روحیه افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: درمان‌شناختی، رفتاری یکی دیگر از راه‌های درمان بوده که نگرشهای ناکارآمد را در افسردگی تغییر می‌دهد و آنها را بازسازی  می‌کند. به طور مثال، فرد در فعالیتهایی که باعث موفقیت و لذت باشد شرکت می‌کند در این نوع درمان، درمان شناختی بر رفتار فرد و درمان رفتاری بر شناخت و افکار فرد تأثیر می‌گذارد.

وی با تأکید بر اینکه در جوامع مرد سالار زنان به دلیل رعایت نشدن حقوق و عدم استقلال و یا خشونت‌های خانگی از افسردگی بیشتری رنج می‌برند، خاطر نشان کرد: در جوامعی که زنان کارآمدترند و بیشتر در عرصه اجتماعی حضور دارند روحیه بهتری خواهند داشت.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار