گزارش ویژه

توجيه آمريكا براى حمله بدون درخواست مستقيم دولت سوريه چیست؟/ گروه "خراسان" ناگهان از کجا سردرآورد؟

دبیرکل سازمان ملل با آگاهى از اين امر كه حملات هوايى به اهداف تروريست ها در خاك سوريه با درخواست مستقيم دولت اين كشور صورت نگرفته، از همه طرف هاى درگير در كارزار عليه داعش به رهبرى آمريكا خواست تمام جوانب لازم به منظور كاهش تلفات غيرنظاميان را رعايت كنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گفته بان كى مون، دبيركل سازمان ملل متحد، وى واقف است كه حمله هوايى به مواضع داعش به درخواست مستقيم دولت سوريه انجام نگرفته است. وى اين سخنان اين را در جريان كنفرانس خبرى نشست تغييرات آب و هوايى بيان داشت.  


هرچند اشاره كرد كه دمشق پيشتر از حملات آگاه بوده و اينكه حملات هوايى به مناطقى انجام گرفته كه ديگر زير كنترل موثر دولت سوريه نيست.   

بان كى مون افزود: من از مرگ غيرنظاميان بر اثر حملات عليه اهداف داعش در سوريه متاسفم. طرف هاى درگير در اين كارزار بايد طبق قوانين بين المللى بشردوستانه رفتار كرده و جوانب احتياط را براى به حداقل رساندن تلفات غير نظاميان رعايت كنند.    


"سامانتا پاور"، سفير آمريكا در سازمان ملل، در نامه اى به دبيركل سازمان ملل متحد با استفاده از ماده ٥١ منشور سازمان ملل متحد به منظور توجيه حملات هوايى عليه داعش در خاك سوريه استفاده كرده است. وى با استناد به اين ماده ادعا مى كند كه اين حملات به منظور محافظت از جان غيرنظاميان سورى و تامين امنيت مرزهاى اين كشور با عراق ضرورى است. 

ايالات متحد طى نامه اى خطاب به سازمان ملل متحد مى گويد عراق به روشنى با تهديد جدى از سوى داعش در سوريه مواجه است، كشورى كه به گفته واشنگتن به پناهگاهى امن براى داعش بدل شده است.

در اين نامه آمده است: اين پناهگاه هاى امن از جانب داعش به منظور آموزش، برنامه ريزى، تامين مالى، و انجام حملات در سراسر مرزهاى عراق و عليه مردم اين كشور مورد استفاده قرار مى گيرد. 

ادعا می‌شود به خاطر اين تهديد و نيز درخواست دولت عراق بود كه ايالات متحد تصميم گرفت در حمله به مواضع داعش در سوريه رهبرى ائتلافى عليه اين گروه را بر عهده گيرد. به ادعای آمریکا؛ هدف اين حملات محافظت از غيرنظاميان و كمك به بغداد در حفظ امنيت مرزهايش بوده است.  



"پاور" با اشاره به تهديد مستقيمى كه از جانب داعش متوجه منطقه و همينطور امنيت ايالات متحد است، مدعی می‌شود كه ماده ٥١ منشور سازمان ملل متحد حق دفاع از خويش را براى كشورها محفوظ داشته است، از جمله دفاع گروهى عليه يك حمله مسلحانه.   

به همین بهانه، ايالات متحد اقدامات نظامى مناسب و لازم را به منظور رفع تهديد قريب الوقوع داعش در مرزهاى سوريه انجام داده است. 

افزون بر اين، واشنگتن همچنين عليه عناصر القاعده در سوريه دست به  اقدام نظامى خواهد زد. به ادعاى آمريكا گروه موسوم به خراسان احتمالا در طرح ريزى حملات قريب الوقوع تروريستى عليه آمريكا و متحدانش نقش داشته است.    

كارزار هوايى عليه گروه خراسان از حمله به اهداف داعش در سوريه مجزا بوده است. ايالت متحد اعتقاد دارد كه اين گروه در تدارك حملاتى جدى عليه غرب بوده است. 



سپهبد ويليام ميويل، مدير عمليات هاى ستاد مشترك ارتش ايالات متحد، اعلام كرد: گزارش هاى اطلاعاتى مشخص مى كند كه گروه موسوم به خراسان در مراحل نهايى طرح ريزى و اجراى حملاتى جدى عليه اهدافى در غرب و به احتمال فراوان در خاك آمريكا بوده است.   

سپهبد ميويل همچنين با موفقيت آميز خواندن حملات اعلام داشت كه بيش از ٤٠ موشك تاماهاوك از خليج فارس و درياى سرخ شليك شده كه هدف بيشتر آنها مواضع گروه موسوم به خراسان بوده است. 


پيشتر نيز باراك اوباما گفته بود كه وى به جهت مختل كردن دسيسه هاى گروه موسوم به خراسان عليه آمريكا و متحدانش دستور حمله به سوريه را صادر كرده است. به گفته رييس جمهور آمريكا گروه موسوم به خراسان طراح عمليات هاى القاعده در سوريه است.  

درحاليكه گروه داعش كانون توجه جهانيان است، گروه تروريستى ديگرى در سوريه تهديدهاى مستقيم و قريب الوقوع ترى را متوجه ايالات متحد ساخته است. به ادعای مقامات آمريكايى، اين گروه كه از صدها تروريست اهل افغانستان، يمن، سوريه و اروپا تشكيل شده با همكارى با سازندگان بمب  يمنى خطوط هوايى ايالات متحد را هدف گرفته اند.   

در كانون آنها سلولى به نام گروه خراسان وجود دارد، كادرى از تروریست‌های باسابقه القاعده افغانستان و پاكستان كه به منظور برقراى ارتباط ميان زيرشاخه هاى اين گروه در سوريه و جبهه النصره به اين كشور سفر كرده اند. 

روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن در شماره روز دوشنبه خود نوشت مقام هاى اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده‌اند یک گروه تروریستی موسوم به  خراسان که در سوریه فعالیت دارد، ممکن است بیش از داعش آمریکا و اروپا را تهدید کند.

به گفته مقام هاى ایالات متحد، شبکه تروریستی خراسان به رهبری یک عضو ارشد القاعده به نام محسن الفضلی در سوریه رشد کرده که احتمالا بیش از گروه‌های دیگر درصدد حمله به خاك آمریکاست.

الفضلی، ۳۳ ساله، دستیار اسامه بن‌ لادن و یکی از معدود افراد مطلع از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر است. 



اما به گفته مقام هاى آمريكايى، تروریست‌های گروه موسوم به خراسان اصولا براى مبارزه با دولت بشار اسد به سوريه سفر نكرده اند. در عوض آنها از جانب ايمن الظواهرى، رهبر القاعده، به منظور استخدام اروپايى ها و آمريكايى هايى به سوريه رفته اند كه قادرند با گذرنامه هايشان و بدون جلب كمترين سوءظن مقام هاى امنيتى وارد خطوط هوايى داخلى آمريكا شوند.  

افزون بر اين، براساس ارزيابى هاى اطلاعاتى طبقه بندى شده ايالات متحد، پيكارجويان گروه موسوم به خراسان براى آزمايش شيوه هاى تازه عبور دادن مواد منفجره از پست هاى بازرسى امنيتى فرودگاه ها، با سازندگان بمب از شاخه القاعده يمن همكارى داشته اند. بيم آن مى رود كه پيكارجويان گروه موسوم به خراسان اين مواد منفجره را از طريق نيروهاى غربى خود وارد خطوط هوايى ايالات متحد كنند.  

دولت اوباما گفته است كه گروه داعش، هدف بيش از ١٥٠ حمله هوايى آمريكا در هفته هاى اخير، تهديد قريب الوقوعى را عليه قاره آمريكا متوجه نساخته است. بلكه گروه موسوم به خراسان كه اتفاقا در برنامه ارتش آمريكا نيز جايى نداشته، به عنوان تهديدى فورى تر در نظر گرفته مى شود. 

به گفته مقام هاى آمريكايى، به سبب اطلاعات بدست آمده از همكارى گروه موسوم به خراسان، سازندگان بمب يمنى القاعده و افراطیون غربى، دستگاه امنيت حمل ونقل آمريكا از ماه ژوييه ورود لپ تاپ  و تلفن همراه فاقد شارژ باطرى را به پروازهاى با مقصد ايالات متحد ممنوع كرده است.    


طرح ريزى عمليات تروريستى مشترك توسط گروه موسوم به خراسان و شاخه القاعده يمن نشان مى دهد كه با وجود صدمات وارده به القاعده در طول سال ها و توسط هواپيماهاى بدون سرنشين به هسته رهبرى اين گروه در پاكستان، القاعده همچنان قادر به تهديد غرب است. در سال گذشته قدرت و شمار نيروهاى اين گروه به عنوان شاخه تازه جوانه زده القاعده رشد داشته است، و سیل افراط گرایان غربی به پناهگاه امنى كه جنگ داخلى در سوريه براى تروريست ها فراهم آورده، باعث تقويت اين گروه شده است. 

شاخه يمن، موسوم به القاعده شبه جزيره عربستان، تا كنون موفق به جاسازى سه بمب در خطوط هوايى آمريكايى شده كه البته هيچكدام از آنها در رسيدن به هدف خود و سرنگونى هواپيماها موفق نبوده است.

"جميز كلاپر"، مدير امنيت ملى آمريكا، براى نخستين بار در جريان جلسه استماع سناى آمريكا در ژانويه گذشته فاش ساخت كه گروهى از تروریست‌ها هسته اصلى القاعده از افغانستان و پاكستان در سوريه در حال طرح ريزى حملاتى عليه غرب هستند.  

اما نام گروه موسوم به "خراسان" يا ارتباطش با القاعده شاخه يمن، به عنوان خطرناك ترين تهديد عليه آمريكا، تا پيش از اين ادعا نشده بود. 


 به ادعای آسوشيتد پرس، بسيارى از مقام هاى آمريكا به دليل محرمانه بودن اطلاعات در مورد اين گروه از صحبت درباره آن خوددارى كرده اند. سازمان سیا نيز از تاييد نام گروه و جزييات مربوط به آن سرباز زده است.  

مقام هاى اطلاعاتى عميقا نگران صدها تبعه اروپايى و آمريكايى هستند كه براى نبرد به گروه هاى تروریست در سوريه پيوسته اند. هويت برخى از اين غربى ها ناشناخته بوده و بنابراين احتمال اينكه توجه مقام هاى اطلاعاتى را در هنگام خريد بليط و سوار شدن به هواپيماهاى شلوغ با مقصد شهرهايى در اروپا و آمريكا به خود جلب كنند بسيار اندك است.  


اعتقاد بر اين است كه ابراهيم الاسيرى، بمب ساز حرفه اى شاخه شبه جزيره عربستان القاعده، سازنده جليقه انفجارى بوده كه در دسامبر ٢٠٠٩ ميلادى عمر فاروق عبدالمطلب سعى داشت آن را بر فراز ديترويت در آمريكا منفجر كند.  

به گفته سيا الاسيرى و گروهش دائما در تلاشند با تغيير ساختار و طراحى بمب ها، آنها را از پست هاى امنيتى فرودگاه ها عبور دهند.   

اما وراى اين مقاصد، شناخت اندكى از اين گروه وجود دارد. حتى هم اينك نيز شمار اعضاى اين گروه، مدت موجوديت آن، و يا پيام اصلى آن نامشخص است. حركت خاموش گروه موسوم به خراسان در قياس با تبليغات پر سر و صداى داعش داراى تضادى برجسته است، داعشى كه با ميل شديد به كسب توجه دست به انتشار نشريات پر زرق و برق زده و در رسانه هاى اجتماعى با انتشار تصاوير كشتار به هجمه تبليغاتى مى پردازد. شناخته ها از گروه موسوم به خراسان به سختى از حدود رهبر گروه فراتر مى رود، عامل بدنام القاعده كه جرج بوش طى يك سخنرانى در سال ٢٠٠٥ ميلادى به وى اشاره كرد. الفضلى را به مدت يك دهه تحت تعقيب مقام هاى ايالات متحد بوده و از سوى سازمان ملل متحد و وزارت خارجه آمريكا به عنوان يكى از طراحان حملات القاعده نام برده شده است. وزارت خارجه آمريكا الفضلى را برنامه ريز و سرمايه گذار القاعده خوانده  و در سال ٢٠١٢ ميلادى براى كسب اطلاعاتى درباره محل اختفاى وى ٧ ميليون دلار جايزه تعيين كرده است.       


بنابر گزارش منتشره توسط وزارت خارجه آمريكا وى در جابجايى شمارى از عاملان القاعده از پاكستان و از طريق عراق و تركيه به مقاصدى در اروپا، شمال آفريقا و سوريه به اين گروه يارى رسانده است. اعتقاد بر اين است كه الفضلى به منظور تقويت و كسب نفوذ در اين مناطق كماكان به جابجايى اعضاى باتجربه القاعده مشغول است.  


منابع: 
http://bigstory.ap.org/article/ap-enterprise-al-qaidas-syrian-cell-alarms-us?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_term=*Situation%20Report&utm_campaign=SitRep_0923

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/khorasan-muhsin-alfadhli--the-man-leading-a-terror-group-more-feared-by-us-officials-than-isis-9748404.html

http://rt.com/news/190112-syria-strikes-us-un/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2682478/Airports-facing-chaos-US-declares-wont-allow-uncharged-cellphones-laptops-flights-bound-America.html


انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار