سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت آسیاب تاریخی آخرین(عطارها) در این شهرستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ، مهران سرمدیان" با اعلام مطلب فوق افزود: مرمت آسیاب تاریخی آخرین(عطارها) با مبلغی بالغ بر 300 میلیون ريال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی انجام شد.

وی با اشاره به قدمت آسیاب تاریخی آخرین افزود: در جنوب شهر كاشان و در فاصله 3 كيلومتري از جاده كاشان قمصر، در مسير جريان آب جاري از بند قهرود چندين آسياب آبي وجود دارد كه سالمترين و پابرجاترين آنها، آسياب آخرين است. بند قهرود در دوره صفويه، تامين كننده آب اين دشت و اراضي ديگر كشاورزي در اين منطقه بوده است.

وی افزود در ايران در هر شهر و روستايي كه جريان آب به صورت هاي مختلف رودخانه، قنات، چشمه و نهر وجود داشته است مي توان به وجود آسياب هاي آبي پي برد كه هر كدام بر حسب نوع بكارگيري انرژي آب طرحي بخصوص دارند و از جهت مكانيك آسيا و ساخت معماري با هم متفاوتند. در گوشه كنار ايران زمين، با سابقه طولاني اين فن و پيشه، آسياب هاي آبي در نزديكي شهر يا روستا جهت تهیه آرد و خرد كردن غله استفاده مي شده كه هنوز نيز در برخي از مناطق قابل شهود است.

سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان کاشان گفت: آسیاب تاریخی آخرین(عطارها) از آثار زیبای بجا مانده از دوران قاجار می باشد که در جاده گردشگری کاشان - قمصر واقع شده و با توجه به سالم ماندن قسمت های اصلی بنا قابلیت باز زنده سازی این اثر تاریخی وجود دارد و از این بنا می توان به عنوان یک اثر مهم در جذب گردشگر در این منطقه استفاده کرد.

"سرمدیان" با تاکید بر اینکه آسياب‌ها علاوه بر ساختار معماري ويژه ای که در دل زمين دارند از لحاظ تاسيسات هيدروليکي و وسايل مکانيکي روايتگر دانش پيشينيان ما محسوب مي‌شوند ادامه داد: آسياب ها در نقاط مختلف به صورتهاي متفاوتي وجود دارد و براي آرد كردن گندم و غلات ديگر جهت تهيه نان و مصارف مختلف از آن استفاده مي‌شده است.
وی افزود:آوار برداری،پی سازی،دیوار چینی،استحکام بخشی قسمت های مورد نیاز و لایروبی و کول گذاری مسیر قنات خروجی آب ، اصلاح و طوقه گذاری دهانه های چاه مربوط به قنات از اقداماتی است که برای مرمت این اثر انجام شده است.

گفتني است آسياب‌هاي آبي از جمله جاذبه‌هاي تاريخي محسوب مي‌شوند که معمولاً در بر سر راه قنات‌ها ساخته شده‌اند و در شهرستان کاشان ده ها آسیاب آبی وجود دارد که از این تعداد 5 عدد در آثار ملي كشور ثبت شده است.

آسیاب تاریخی آخرین (عطارها) به شماره 6531در تاریخ 7/7/81 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است


انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اصفهان ، آسیاب ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.