معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون بیش از ٣٠ هزار واحد تولیدی در کشور به تولیدات پتروشیمی وابسته هستند که مواد اولیه آنها را صنایع پتروشیمی کشور به ویژه واحدهای موجود در عسلویه و ماهشهر تامین می کند. این نشان می دهد که برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ، باید توسعه و سرمایه گذاری در صنایع بالادستی هم بی وقفه ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس شعری مقدم  معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی صبح امروز (پنجشنبه سوم مهر) در آیین آغاز بکار نهمین نمایشگاه بین المللی ایران ایران پلاست اظهار داشت: برپایی نمایشگاههای تخصصی یکی از مهمترین ابزارها برای معرفی توانمندیهای صاحبان صنایع و برقراری ارتباط بین آنان و متخصصان و خریداران محصولات محسوب می شود.

وی با بیان این که تا سال ١٣٨١ صنعت پلاستیک کشور از چنین نمایشگاهی بی بهره بود، گفت: گرچه تا قبل از این زمان، تعدادی نمایشگاه با عنوان نمایشگاه پلاستیک به صورت پراکنده و بیشتر در زیر مجموعه سایر نمایشگاههای داخلی در ایران برگزار می شد اما در سال ١٣٨٠ موضوع برگزاری نمایشگاهی در گستره جهانی و متناسب با جایگاه و میزان رشد صنایع پلاستیک کشور، با ابتکار مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی نعمت زاده ، در دستور کار قرار گرفت و "ایران پلاست " ، نامی بود که برای این نمایشگاه انتخاب شد اکنون نهمین دوره آن در شرایطی که نسیم امید و خردورزی در کشور در حال وزیدن است برگزار می شود .
شعری مقدم تصریح کرد: صنایع پتروشیمی در ایران تاکنون سالانه فقط پنج درصد کل هیدروکربورهای تولیدی کشور اعم از مایع و گاز را مصرف کرده و در مقابل بیش از ٤٠ میلیون تن محصول تولید کرده است. محصولاتی که بعضاً بیش از ٤٠ درصد از صادرات غیر نفتی کشور را در بر می گرفته که این بالاترین ارزش افزوده است.
وی افزود: اکنون بیش از ٣٠ هزار واحد تولیدی در کشور به تولیدات پتروشیمی وابسته هستند که مواد اولیه آنها را صنایع پتروشیمی کشور به ویژه واحدهای موجود در عسلویه و ماهشهر تامین می کند. این نشان می دهد که برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ، باید توسعه و سرمایه گذاری در صنایع بالادستی هم بی وقفه ادامه  یابد .
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امروز صنعت خودرو، صنایع هوافضا، صنایع بهداشتی ، غذائی و پزشکی ، صنایع بسته بندی، لوازم خانگی و لاستیک و پلاستیک همه وابسته به صنعت پتروشیمی هستند.

وی با بیان این که صنایع نساجی، فرش ماشینی ، موکت و گونیهای آرد نیز از محصولات راهبردی هستند که به طور مستقیم به صنعت پتروشیمی وابسته هستند، اظهار کرد: امروز شرایط بین المللی در سایه مذاکرات مدبرانه گروه مذاکره کننده کشور با اعضاء ٥+١ امیدوارکننده تر از گذشته شده است و بسیاری از شرکتهای خارجی برای مذاکره و سرمایه گذاری در ایران اظهار تمایل کرده اند اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب ، فاصله زیادی وجود دارد.
شعری مقدم ادامه داد: برخی از دانش آموختگان علم اقتصاد و توسعه به دلیل عدم شناخت کافی از صنعت پتروشیمی این صنعت ارزش آفرین را غیر اقتصادی تلقی می کنند که بنده نیز چند ملاحظه را برای روشنگری افکار عمومی به ویژه برای متخصصان بیان می کنم .
وی گفت: خوراک عمده واحد های پتروشیمی گاز طبیعی است که قیمت فروش بین المللی ندارد و قیمت ١٣ سنت اعلام شده برای آن هم کاملاً با قیمت هایی که در منطقه خلیج فارس به تولیدکنندگان فروخته می شود مطابقت دارد و اگر بیشتر نباشد کمتر نیست و این قیمت را نبایستی با قیمت معادل یک لیتر گازوئیل که ٧٠ سنت است مقایسه کرد.
شعری مقدم تصریح کرد: نبایستی محصولات صادراتی مبنای مقایسه قرار گیرند بلکه ارزش محصولات فروخته شده به صنایع داخلی نیز باید برآن افزوده گردد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی کشور در حال حاضر ٦٠ میلیون تن است و نه ٤٠ میلیون تن که انشاءالله با رفع تحریم ها و تامین خوراک به آن خواهیم رسید.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ارزش افزوده حاصل از تولیدات ٣٠ هزار واحد پایین دستی و اشتغالزایی حاصله را نیز باید برآن افزود آنوقت به این نتیجه خواهیم رسید که توسعه صنعت پتروشیمی در ایران بدون تردید از صنایع پیشران در توسعه اقتصادی - اجتماعی که خوشبختانه در بسته تحول اقتصادی دولت محترم نیز به آن توجه جدی شده است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: ایران پلاست نهم در سایه این شرایط امیدوار کننده برگزار می شود. به همین علت حضور شرکت کنندگان خارجی پررنگ تر شده است . شرکت های ایرانی هم پرشورتر در نمایشگاه حضور یافته اند و همه امیدواریم زمینه شکوفایی بیش از پیش این صنعت فراهم شود.
وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال که برنامه های اجرایی آن از حدود یکسال پیش آغاز شده، سعی شده است از روش های جدید و عادلانه ثبت نام شرکت ها استفاده شود تا تبعیض به حداقل برسد و همه متقاضیان بتوانند در شرایط مساوی در این نمایشگاه حاضر شوند و از سوئی با بکارگیری دانش فن آوری اطلاعات در کلیه فرآیندهای اجرائی با رویکرد الکترونیک زمینه ساز مدیریت اثر بخش این رخداد مهم ملی و بین المللی فراهم شده است .
شعری مقدم با بیان این که تلاش شده است که برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه از همکاری و نظرات تشکل های مرتبط با صنایع لاستیک و پلاستیک نیز استفاده شود گفت: امروز شاهد حضور بیش از ٥٠٠ شرکت داخلی و ٢٥٠ شرکت خارجی در فضایی به وسعت ٦٠ هزار متر مربع هستیم .
نهمین نمایشگاه ایران پلاست تا هشتم مهر ماه از ساعت ١٠ تا ١٦ پذیرای بازدیدکنندگان است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار