مدیر عامل معاینه فنی خودرو شهر تهران گفت: هم اکنون در شهر تهران 2 میلیون و 700 خودرو بدون معاینه فنی در شهر تردد می کنند و 55 درصد مرگها در تهران به موتور سیکلتها اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،آذروش مدیرکل معاینه فنی خودرو در بیستمین شبگردی اصحاب رسانه بیان کرد: در کشور ایران هم اکنون بحث بهبود بخشیدن به وضعیت آب و هوا و ارتقای سطح سلامتی و ایمنی مردم مطرح است به این دلیل که شهر در شرایط ناسالم و نامطلوب هوایی قرار دارد.

وی افزود: باعث تأسف است که در شهر تهران با  شروع نخستین روز از سال تحصیلی با شرایط ناسالم هوا همراه بود و این موضوع ناگوار است.

وی اظهار کرد: هم اکنون کمبود آب در کشور یکی از مشکلات اساسی است که مسئولان از جمله ستاد محیط زیست، پلیس راهور ، وزارت کشور و استانداری باید برای آن فکری کنند و به وضعیت آن بهبود بخشند و همچنین شهرداری تهران که درحال حاضر سرمایه‌گذاری خوبی را در بهبود بخشیدن به وضعیت آب و هوا انجام داده است.

وی یادآور شد: در شهر تهران هم اکنون 14 مرکز تمام مکانیزه معاینه فنی خودرو که به شهروندان خدمات رسانی کمی و کیفی ارائه می‌دهند و همچنین 40 خط مکانیزه برای خودروهای سواری و 8 خط برای خودروهای سنگین و 10 خط برای موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه فنی وجود دارد اما بیش از 70 درصد ظرفیت ارائه خدمات در این مراکز خالی است.

مدیر عامل معاینه فنی خودرو عنوان داشت: برای بهبود بخشیدن و ارتقای سطح ایمنی موتور سیکلت‌ها که درحال حاضر سه میلیون و 500 هزار دستگاه از آنها روزانه در سطح شهر تردد می کنند باید فکری کرد به این دلیل که شهر تهران درحال حاضر با مشکلاتی چون آلودگی هوا، آلایندگی و بحث زیست محیطی روبه رو است.

وی تصریح کرد: شهرهای بسیاری از جمله توکیو و لندن از مشکل آلودگی هوا رنج می‌بردند که با یک برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند توانستند در جهت بهبودبخشی به هوای سالم و استاندارد سازی وسایل حمل و نقل عمومی خود گام بردارند و با اجباری کردن کمتر از یکسال معاینه فنی ماشین‌های خود این مشکل بزرگ را کنترل کنند و هم اکنون هم به شرایط مناسبی دست یافته‌اند.

وی افزود: در سال 92 در تهران تنها شاهد سه روز هوای پاک بودیم و بیشتر از 160 روز هوای ناسالم داشته‌ایم و سه هزار و 700 نفر مشکوک به مرگ به دلیل آلودگی هوا بوده‌اند که از دست داده‌ایم.

حل کردن این موضوع نیازمند همکاری همه دستگاه‌های کشوری است.

آذروش در ادامه بیان کرد: ایران در بحث استانداردسازی خودروها مشکل دارد و به این منظور حداقل استاندارد تولید موتور سیلکت‌ها باید یورو 2 باشد اما تولید‌کنندگان یورو صفر را هم رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: در مجلس هشتم قانونی به تصویب رسید که عمر معاینه فنی خودرو از 2 ساله به 5 سال افزایش یافت که قطعاً باعث زیادتر شدن آلودگی و آلایندگی در سطح شهر تهران و کلانشهرها شده است.

مدیر عامل معاینه فنی خودرو در ادامه تأکید کرد: در بحث یکپارچه سازی دیتا بانک، مراکز معاینه فنی به دیتا بانک پلیس متصل می‌شوند و این ارتباطات می‌تواند فضای تخلف در صدور برچسب معاینه فنی را به حداقل برساند.

وی بیان کرد: درحال حاضر در تهران مراکز معاینه فنی تمام مکانیزه امکان تخلف را در معاینه فنی به صفر رسانده‌اند و به هیچ وجه با حضور کارشناسان و مهندسان باتجربه نمی‌توان در آن مکان تخلفی انجام داد.

وی اظهار داشت: بیشترین نقص فنی در خودروها مربوط به ترمز و موتور با میانگین 13 تا 25 درصدی است که مشکلات زیادی را در تصادفات و سفرهای درون شهری برای شهروندان به ارمغان آورده است.

مدیر عامل معاینه فنی خودرو خاطرنشان کرد: آلودگی ناشی از موتور سیکلت‌ها حدود 4الی 10 برابر بیشتر از خودروهای سواری در سطح شهر است و 24 درصد آلودگی هوا و 49 درصد آلودگی صوتی هم از طریق این موتورسیکلت‌ها صورت می‌گیرد و همچنین آمارها نشان می‌دهد که 37 درصد تصادفات مربوط به موتور سیکلت‌ها و 55 درصد هم آمار مرگ و میر را نیز همین موتور سیکلت‌ها از آن خود کرده‌اند که باید در جهت بهبود بخشیدن به این امر تلاش فراوانی انجام داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.