با توجه به روند رو به افزایش ابتلا به بیمار‌ی‌ها و نارسایی‌های کلیوی، ایجاد زمینه لازم برای فرهنگسازی و آموزش عمومی، دو راهکار مهم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی در کشور است.

لطف‌الله محرابی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: به دلایل مختلف بیماری‌های کلیوی در سالهای اخیر شیوع بالایی یافته‌اند و اثرات و عوارض زیادی را برجای گذاشته‌اند. 

وی با اشاره به هزینه‌های جانی و مالی بسیار سنگین بیماری‌های کلیوی، تصریح کرد: فرد مبتلا به بیماری کلیوی علاوه براینکه باید هزینه‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را پرداخت کند، بلکه ناچار است درد و رنج بیماری که نسبت به اغلب بیماری‌های دیگر بالاتر است را نیز تحمل کند. 

محرابی گفت: متأسفانه مبتلایان به بیماری‌ها و مشکلات کلیوی، معمولا در مراحل ابتدایی بیماری علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند که این عامل موجب تشخیص دیر هنگام بیماری کلیوی و در نتیجه تشدید آن و بروز مشکلات جدی برای سلامتی فرد مبتلا می‌شود. 

وی تأکید کرد: باتوجه به روند رو به افزایش ابتلا به بیماری‌ها، نارسایی‌های کلیوی، ایجاد زمینه لازم برای فرهنگسازی و آموزش عمومی، دو راهکار مهم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی در کشور است. 

محرابی خاطر نشان کرد: باید این باور در بین افراد جامعه ایجاد شود که پیشگیری از بیماری‌های کلیوی بسیار کم هزینه‌تر از درمان آن است و در واقع برای جلوگیری از عوارض شدید این بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده دامن‌گیر همه شود، باید اقدامات پیشگیرانه و کنترلی با جدیت بیشتری صورت گیرد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار