وزیر امور خارجه اسبق انگلیس تاکید کرد که غرب باید با وجود برخی گمانه‌زنی‌های موجود، با ایران درباره مسئله هسته ای‌اش توافقنامه امضا کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "جک استراو" امروز چهارشنبه در مقاله خود در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با عنوان "غرب باید ریسک معامله با ایران را بپذیرد" نوشت: لازم است که به ایران برای باقی نگه داشتن برخی از توانمندیهای هسته ای اش اجازه داده شود.

به نوشته دیلی تلگراف، استروا در این مقاله از دیدار امروز دیوید کامرون نخست وزیر و حسن روحانی رئیس جههوری ایران که اولین دیدار بلندپایه بین دو طرف از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود، استقبال کرد و نوشت: اگر این دیدار به تلاش مشترک بین دو کشور به امنیت منطقه ای و روابط دوجانبه و موضوع ایران بپردازد، در این صورت نتایج آن بسیار چشمگیر خواهد بود.

برپایه این گزارش، استروا درباره پیامد شکست در دستیابی به توافق درباره برنامه هسته ای ایران هشدار داد و گفت: قرار است که به تصمیمی نهایی درباره ان مسئله در طول هشت هفته آینده دست یافته شود.

استروا همچنین اشاره کرد که خطرات این شکست بزرگترین اشتباه دیپلماتیک این قرن خواهد بود.

وی افزود: "به نظر من، حفظ شمار زیادی از دستگاههایی سانتریفیوژ ایران تحت نظارت بین المللی، امری ضروری است."

استروا در این مقابله ابراز امیدواری کرد که غرب دور اندیش باشد تا درک کند که نقش ایرانی ها در تامین ثبات در سوریه و شمال عراق و لبنان اساسی است.

وی افزود: انگلیس با معامله نکردن با ایران به منافع کشورمان آسیب نیزند. سال گذشته حجم تجارت آلمان با ایران 20 برابر ما و حجم تجارت ایتالیا با ایران 10 برابر ما بود.

اگر انگلیس می‌خواهد همانند دیگر هم پیمانان اروپایی‌ از قافله عقب نماند باید هرچه سریعتر در جهت بازگشایی سفارت انگلیس در ایران و بالعکس سفارت ایران در کشورمان اقدام کند. ابتدا قرار بود این اتفاق در ماه مه بیافتد و بعد به ماه اوت موکول شد تمامی این تاریخ‌ها آمدند و رفتند و دولت انگلیس هنوز کاری نکرده است.

وی در پایان به "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس توصیه می کند: "این‌ها تصمیمات کوچکی در زمینه سیاست خارجی هستند که خطری نیز برای ما ندارند. دیگر باقی کار به تصمیم شما بستگی دارد."


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامی
۰۹:۵۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
یعنی واقعا اینها به این درک در مورد ایران رسیدند. من که شک دارم خصوصا در مورد استعمار پیر
آخرین اخبار