یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد دهها جنگجوی افراطی خارجی ، تأمین کنندگان مالی و عوامل به کارگیری نیرو برای گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، عراق، افغانستان ، تونس و یمن - از جمله یک رهبر بلندپایه گروه داعش - را در فهرست سیاه خود قرار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اتباع فرانسوی، عربستان سعودی، نروژ، سنگال و کویت از جمله افرادی هستند که کمیته تحریم‌های القاعده شورای امنیت سازمان ملل متحد آنها را هدف تحریم تسلیحاتی ، ممنوعیت سفر در سطح جهان و مسدود شدن دارایی هایشان قرار داده است.

فرانسه خواستار قرار گرفتن سه تن از این افراد در فهرست سیاه این کمیته شد ، در حالی که آمریکا نیز 11 نفر و گروه های انصار الشریعه در تونس - که با القاعده در مغرب عربی مرتبط است و جوانان تونسی را برای جنگیدن در سوریه علیه دولت دمشق سربازگیری می‌کند - و همچنین گردان عبدالله عزام مرتبط با القاعده را برای قرار گرفتن در فهرست سیاه کمیته تحریمی القاعده پیشنهاد کرد. 

این اقدام سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه شورای امنیت در زمینه سرکوب جنگجویان افراطی خارجی همزمان شده است.

قرار گرفتن این افراد و گروه ها در فهرست سیاه سازمان ملل متحد همچنین در حالی صورت می گیرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ائتلافی بین المللی را برای مبارزه با داعش - که بخش های گسترده ای از خاک سوریه و عراق را تحت کنترل خود در آورده اند - تشکیل داده است . 

یکی از افرادی که هدف تحریم های سازمان ملل متحد قرار گرفته است "عبدالرحمان محمد مصطفی القادلی" نام دارد که یک تبعه عراقی است و از رهبران بلندپایه داعش در سوریه محسوب می شود . او پیشتر معاون ابو مصعب الزرقاوی رهبر القاعده در عراق بود.

آندرس کامرون اوستنسویگ داله تبعه نروژی نیز از جمله دیگر افرادی است که در این فهرست سیاه قرار گرفته است . او یکی از اعضای القاعده در شبه جزیره عربستان قلمداد می شود که چندین بار به یمن سفر کرده است ، جایی که او در آنجا برای ساخت کمربندهای انفجاری و همچنین ساخت مواد منفجره دیگر برای بمب گذاری خودروها آموزش دید.

کمیته سازمان ملل متحد همچنین در گزارش خود افزود شافی سلطان محمد الاجمی - یک تبعه کویتی که تأمین کننده مالی فعال برای جبهه النصره محسوب می شود ، « به صورت منظم در شبکه های اجتماعی فعال است و در پی جمع آوری پول برای جنگجویان سوری است.» 

فهرست کامل افرادی که در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار گرفته است در آدرس زیر موجود است: http://www.un.org/News/Press/docs//2014/sc11575.doc.htm

دیپلمات ها اعلام کردند شورای امنیت با پیش نویس قطعنامه آمریکا - که قرار است رسما در روز چهارشنبه تصویب شود - موافقت کرده است . هدف از این قطعنامه « جلوگیری و ممانعت از روند سربازگیری ، سازمان دهی ، انتقال یا تجهیز » افراد به منظور انجام ، برنامه ریزی یا مشارکت در حملات افراط گرایانه است.

این قطعنامه در مجموع جنگجویان افراطی خارجی را هدف قرار می دهد که برای جنگیدن در هر نقطه از جهان عازم آنجا می شوند . این قطعنامه در پی ظهو داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق تهیه شده است.

کارشناسان اعلام کردند حدود 12 هزار جنگجو از دست کم 74 کشور جهان به منظور جنگیدن در کنار گروه های افراطی به سوریه و عراق سفر کرده اند.

پیش نویس این قطعنامه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تهیه شده است که 193 عضو این سازمان را ملزم به اجرای قطعنامه های تصویب شده می کند. این بند همچنین به شورای امنیت اجازه اجرای تحریم های اقتصادی را می دهد. 

با این حال در متن این پیش نویس به استفاده از نیروی نظامی به منظور مقابله با موضوع جنگجویان خارجی اشاره نشده است.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار