وزیر آموزش و پرورش در برنامه امشب (دوشنبه 31 شهریور) گفتگوی ویژه خبری گفت:یکی از دغدغه های آموزش و پرورش عبور از حافظه محوری و ایجاد خلاقیت محوری است که یکی از روش های تحقق این هدف تاسیس و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه امشب (دوشنبه 31 شهریور) گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر قداست قلم اظهار داشت: آموزش و پرورش یک نهادی است که فرهنگ را به نسل آینده منتقل می کند به خصوص که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مطرح شده آموزش و پرورش این رسالت عمده و کارکرد مهم را دارد و در کنار این موضوع زیرساخت سرمایه انسانی هر کشور دست آموزش و پرورش رسیده است.
 
وی افزود: آموزش و پرورش در واقع نهادی است که با همه جامعه در ارتباط است از این منظر آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مشکلی برای بازگشایی مدارس در فردا وجود ندارد اظهار داشت: الحمدالله با همکاری و تلاش همکاران در وزارت آموزش و پرورش ،پروژه مهر برای بازگشایی مدارس در مهر امسال از هشت ماه پیش کلید خورده که فضاهای آموزشی، نیروی انسانی مورد نیاز، کتاب های درسی و تجهیزات در حدی که ما توان داشتیم و در اختیارمان بوده آماده است و ما مشکلی برای بازگشایی مدارس در فردا نداریم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی گفت: یکی از دغدغه های آموزش و پرورش عبور از حافظه محوری و ایجاد خلاقیت محوری است که یکی از روش های تحقق این هدف تاسیس و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی است.
 
وی افزود: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می کنیم که 101 پژوهش سرا اضافه می شود ،یعنی سال جدید با 101 پژوهش سرا کار را آغاز می کند که در این پژوهش سراها آزمایش های فیزیک، زیست، کتابخوانی و مرکز تحقیقات را پیش بینی کردیم؛ حتی در سال های اخیر در زمینه نانو هم پیش بینی کرده ایم که دانش آموزان در این مراکز به امر پژوهش و تحقیق بپردازند.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: همین امسال تابستان بیش از 20 هزار پژوهش که از دانش آموزان سراسر کشور به جشنواره خوارزمی رسیده حاکی از این بود که دانش آموزان با توجه به مسائلی که مواجه می شوند به تحقیق و نوآوری و اختراع می پردازند.
 
فانی اظهارداشت:این ها همه محصول پژوهش سراهای دانش آموزی است که من ادعایم این است که پژوهش سراهای دانش آموزی مراکزی است که دانشمندان آینده کشور را تربیت می کنند.  
 
وی گفت: به دلیل جاذبه های خوبی که پژوهش سراها دارند، دانش آموزان داوطلب استفاده از این مراکز هستند لذا در بعضی ازآنها به دلیل تراکم دانش آموز ،مجبور به شیفت بندی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که تعالی مدیریت آموزشگاهی به منظور آغاز کیفیت در این زمینه از دیگر اقداماتی بود که شما اشاره داشتید،سال گذشته شما اشاره کردید که ما در مورد معلمان در برخی موارد شاهد این هستیم که با آموزش های حرفه ای فاصله دارند و از مهارت های لازم برخوردار نیستند، در این یک سال چه قدر به این نکته توجه شده و چه قدر به لحاظ مهارتی معلمان ما ارتقا پیدا کرده اند و همچنین در خصوص تعالی مدیریت آموزشگاهی در کل باید چه کار کرد گفت: دولت یازدهم 250 میلیارد تومان اعتبار برای کیفیت بخشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرارداده و این اولین باری است که این رقم بالا برای امر کیفیت بخشی اختصاص پیدا کرده که در واقع راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است.
 
وی اظهار داشت: بیشتر کشورها به دنبال این هستند که مباحث کمی را ارتقا دهند،ما این حرکت را آغاز کردیم یکی از حلقه ها بحث مدیریت آموزشگاهی است که امسال در 5 هزار و600 مدرسه سراسر کشور طرح تعالی مدیریت را در مدرسه آغاز می کنیم.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در تابستانی که گذشت نمایندگانی از استان ها را دعوت کرده آموزش های لازم را دادیم ؛این نمایندگان به شهرستان ها و استان های خودشان برمی گردند و به مدیران آموزش می دهند. با اجرای طرح تعالی به دنبال این هستیم که استانداردها را ارتقا دهیم و بتوانیم مباحث را بر مبنای شاخص ها ارزیابی کنیم و آن ها را رده بندی کنیم، این کار کار بسیار ارزشمندی است که امسال آغاز شده است.
 
فانی تصریح کرد: در عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش تلاشمان این است که بهره وری را افزایش دهیم ،امسال کلاس هشتم را برای اولین بار خواهیم داشت به دلیل نظام 6-3-3 که اجرا می شود.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: تابستان امسال معلمان آموزش دیدند و آمادگی کامل دارند که به تدریس بپردازند؛ 15 عنوان کتاب در پایه هشتم و چهارم و سوم و هفتم اصلاحیه داشتیم ،آموزش های لازم به معلمان داده شده در قالب بسته های آموزش هم سی دی های آموزشی فراهم شده و به نظر می رسد در سال های آینده با شدت بیشتری انجام شود و به روزرسانی اطلاعات معلمان و بهسازی منابع انسانی به عنوان سیاستی که دنبال می کنیم بیشتر شاهد باشیم.  
 
وی گفت: فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش ناظر بر این نکته است که مدیران در آموزش و پرورش باید محبوبیت و مقبولیت داشته باشند ؛تصور کنید اگر در مدرسه ای مدیر بین اولیا و کارکنان و خود دانش آموزان از محبوبیت بالایی برخوردار باشد ،امر نفوذ در زیردستان به خوبی شکل می گیرد تلاش آموزش و پرورش این است که بیش از 120 هزار مدرسه ای که امسال بازگشایی خواهد شد مدیران به سمت محبوبیت بروند.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این فاصله به دلیل این که بعضی اوقات در این سال های اخیر مدیران به کارمندان تبدیل شده بودند یعنی بخشنامه جواب می دادند و فرم پر می کردند در حالی که یک رهبر آموزشی باید به کیفیت آموزشی و تربیتی و پرورشی دانش آموزان بیشتر بپردازد تا این که فرم ها و گزارش ها را پر کند.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در آخرین نشستی که با رئیس آموزش و پرورش سراسر کشور داشتم گفتم که ما می خواهیم سیاست مدرسه محوری را دنبال کنیم در واقع آن جایی که تربیت در آن شکل می گیرد مدرسه است ،من به عنوان وزیر آموزش و پرورش در 365 روز سال اگر به مدرسه سرنزنم یک دانش آموز نمی بینم بنابراین آن چه که در آموزش و پرورش به عنوان یک جهت گیری کلید می خورد سیاست مدرسه محوری است و ما وارد کف مدرسه می شویم و آنجاست که بحث مدیریت مدرسه و فعالیت آموزش و پرورشی و تربیت بدنی ایجاد می شود.  
 
فانی افزود: اعتقادم این است که ما حتی الامکان سعی کنیم کمتر نامه و بخش نامه به مدرسه برود.

فانی در پاسخ به سوالی مبنی یکی دیگر از طرح هایی که باعث ایجاد تغییر و تحول در سیستم آموزشی کشور می شود یکصد برنامه در راستای عملیاتی شدن برنامه تحول بنیادین است ابتدا بفرمایید در ارتباط با این سند ما در کجا ایستاده ایم و برای اجرای این برنامه قرار است به کجا برسیم اظهار داشت: سند تحول یک سند ارزشمندی است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به موجب این سند ما شش زیرنظام داریم که از این شش زیر نظام یک زیرنظام برنامه درسی بقیه زیرنظام ها در حال تدوین است.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام این زیرنظام های باقی مانده تا اسفند امسال آماده می شود و امیدواریم تا آخر اسفند این زیرنظام ها که در واقع زیرساخت نظام آموزشی را دربر می گیرد ؛آماده شود در همین سند 131 راهکار پیش بینی شده که این 131 راهکار باید به تدریج در برنامه پنجم توسعه ششم و هفتم توسعه دیده شود.
 
وی بیان داشت: امسال در کنار نقشه راهی که برای اجرایی کردن این سند دنبال می کنیم ؛از این 131 راهکاری که اشاره شد ما به 40 راهکار ورود می کنیم یعنی سال تحصیلی 93-94 ما وارد 40 راهکار سند در قالب 99 یا 100 برنامه می شویم یکی از این برنامه پژوهش سراهاست.
 
فانی تصریح کرد: انسداد مبادی بی سوادی یکی دیگر از برنامه هایی است که دنبال می کنیم ؛کودکان بین 6 تا 11 سال داریم دانش آموزانی که به این سن می رسند و داخل مدرسه نیستند کاری که آموزش و پرورش باید انجام دهد این است که مدرسه را فراهم کند.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: قریب به 5 هزار مدرسه در کشور داریم که از یک دانش آموز تا 5 دانش آموز بیشتر ندارد سالی که گذشت 110 مدرسه در کشور داشتیم که فقط یک دانش آموز داشت.
 
وی اظهار داشت: در دورترین نقاط کشور تنها نماینده دولت آموزش و پرورش است تلاش ما در سال تحصیلی 93-94 این است که شده خانه به خانه حرکت کنیم دانش آموزان را شناسایی کرده و سر کلاس بیاوریم؛البته ما به یک قدرت دیگری فراتر از دولت نیاز داریم و آن قوه قضاییه است.  
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه در حال تدوین هستیم یک بحثی دنبال می کنیم و آن اجباری کردن آموزش در ابتدایی و دوره اول متوسطه است؛این موضوع را با دولت تعامل داشتیم و دولت موافق است مجلس هم موافق خواهد بود، این یک طرح خوبی است که امسال کلیدش را می زنیم و در برنامه ششم توسعه هم گنجانده می شود.


فانی در رابطه با طرح شهاب گفت: دانش آموزانی داریم که از استعدادهای برتر برخوردار هستند یکی از روش های سنتی این است که ما آزمونی برگزار و دانش آموزان نخبه را شناسایی کنیم که روش گلخانه ای است و در مدرسه ای  تحت عنوان تیزهوشان آموزش دهیم این روشی است که خیلی ساده است.
 
وی افزود:دانش آموز چون در یک محیط طبیعی رشد نمی کند،ممکن است در مسائل رفتاری و برخوردهایش با دیگران آن طور که باید و شاید تربیت نشود اگر دانش آموز در بستر طبیعی استعدادهایش شناسایی و رشد پیدا کند که این طرح شهاب است.  
 
فانی بیان داشت: این دانش آموزان وقتی کنار همکلاسی ها هستند می توانند اثرات مثبتی داشته باشند با توجه به نیاز این قبیل دانش آموزان ما باید آموزش های خاصی را داشته باشیم این طرح برای کلاس چهارم کلید خورده است.  
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این نکته را باید اشاره کنم که در هر طرح آزمایشی یک طرح ارزشیابی باید همراهش تعریف شود اگر این طرح موفق باشد ما سال آینده چهارم و پنجم را اجرا می کنیم و اگر موفق شود ادامه می دهیم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعطیلی پنج شنبه ها افزود: ظاهرا قرار است این طرح به صورت آزمایشی انجام شود؛لذا مصوبه شورای عالی در رابطه با پنج شنبه این بود که فعالیت فوق برنامه باشد ما در واقع این کار را انجام می دهیم مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را به طور آزمایشی اجرا می کنیم اولا برنامه هایی که پیش بینی شده فعالیت فوق برنامه است،مانند کتابخوانی و ورزش و فعالیت های جالب برای دانش آموزان و ثبت نام دانش آموزان در این مراسم برای روز پنج شنبه اختیاری است و نه اجباری.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که از بودجه دولت در این راستا کمک گرفته ایم و اولیا هم نیز به ما کمک خواهند کرد،گفت: این فعالیت ها با انتخاب اولیا اجرا خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که اگر معلم با اختیار خود در مدرسه حضور یابد به آن ها حق الزحمه تعلق می گیرد،ادامه داد: درصورتی که معلمی قبول کند که روزهای پنج شنبه در مدرسه فعالیت داشته باشد حق الزحمه جداگانه در نظر خواهیم گرفت.  
 
فانی با اشاره به این که آموزش و پرورش باید مدارس را فراهم کند،افزود: قریب به 5 هزار مدرسه در کشور داریم که دانش آموزان در آن مشغول به فعالیت و درس خوانی هستند.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که سال گذشته 110 مدرسه در کشور داشتیم که فقط یک دانش آموز در آن مشغول به تحصیل بود اظهار داشت: بعضی اختلافات و رقم هایی که پیرامون مدارس غیردولتی ذکر می شود را مورد بررسی قرار داده ایم.
 
وی با اشاره به این که البته اگر این گونه بگوییم در سراسر ایران هیچ مدرسه ای در آن ها تخلف صورت نگرفته است افزود: وزارت آموزش و پرورش آمادگی بررسی شکایات را دارد به گونه ای که با شکایت های مطرح شده برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد.
 
فانی با اشاره به طرح بازرسی از سوی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این ادعا را داریم که تخلفات در حداقل خود بوده است بنابراین امیدواریم به سمت نقطه ای برگردیم که هیچ تخلفی را در آموزش و پرورش شاهد نباشیم.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کم شدن مدارس دولتی افزود: 7 طرح را در حمایت از مدارس غیردولتی ابلاغ کرده ایم به گونه ای که برخی از این طرح ها نیز مورد ابلاغ قرار گرفته است.
 
وی با بیان این که یک میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی سال گذشته درس خوانده اند ادامه داد: یکی از بسته های حمایتی ما اعزام دانش آموز مدارس دولتی به غیردولتی است.
 
فانی با بیان این که اگر موسسین مدارس غیردولتی مایل باشند این مدارس را با در نظر گرفتن شرایطی خاص تاسیس خواهیم کرد گفت: ما حاضر به همکاری با مدارس غیردولتی هستیم.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که روش های مختلفی برای حمایت از فعالیت های بخش غیردولتی در آموزش و پرورش وجود دارد تصریح کرد: امیدواریم فشاری به مردم از بابت مدارس فرزندانشان وارد نشود به گونه ای که تلاش خواهیم کرد تا از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آزمون استخدام معلمان پیش دبستانی به چه مرحله ای رسیده است گفت: هر گونه برگزاری آزمون استخدامی باید با مجوز معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری صورت گیرد.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مذاکراتی که در معاونت توسعه منابع انسانی در سنوات قبل پیرامون استفاده از ظرفیت هایی که در برنامه پنجم توسعه شده است،گفت: اکنون مجوزی برای استخدام در اختیار ما قرار نگرفته است به گونه ای که تا زمانی که مجوز نداشته باشیم آزمون برگزار نخواهیم کرد.
 
وی با اشاره به این که بهتر است مربیان پیش دبستانی که با آموزش و پرورش همکاری داشته اند،تعاونی تشکیل دهند تا آن ها پیش دبستانی غیردولتی را احداث کنند ادامه داد: به دانش آموزان عرض می کنم که قدر زحمات اولیا و معلمانشان را بدانند و از معلمان درخواست می کنم تا حقوق کودکان و جوانان را مورد حمایت خود قرار دهند.
 
فانی گفت: به یک میلیون همکار فرهنگی خود عرض می کنم که قدر این نعمت خدادادی را بدانند و بدانند که بالاترین کار تعلیم و تربیت نسل آینده ایران اسلامی است.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: فانی ، وزیر ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۳۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۳
مدارس دولتی که به غیر دولتی واگذار شدند بهتر نیست به مدیران یا معلمان که تازه بازنشسته شدند یا می خواهند بازنشسته شوند واگذار شود تا به موسسین مدار غیر دولتی چون این موسسین فقط برای پول کار می کنند وبس مث موسس تویسرکان افشار که غیر از پول کسی را نمی شناسد
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه حاتمی
۱۱:۱۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
باسلام خواهشمندم این مطلب را به گوش وزیر محترم آموزش و پرورش و یا مسئولین مربوطه برسانید
بنده باداشتن 6سال سابقه خدمت که در آزمون حق التدریس قبول و کلیه مراحل استخدامی را طی نموده و همچنین دوره های ضمن خدمت راگذراندم حالا بیکار و منتظر خدمت هستم ضمنا در طول خدمتم سخت ترین شرایط و در دور افتاده ترین مناطق به امید استخدام ّخدمت جانانه کردیم که در طول هر سالم از مدیر و اداره آموزش وپرورش منطقه تشویقی دریافت میکردم ولی متاسفانه قربانی کاهش سیاست 10 درصدی شدیم لطفا راهنماییم کنید که چه باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
جاوید
۱۰:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
در تمام کشورهای پیشرفته آموزش و پرورش مهمترین نهاد محسوب میشه ولی در کشور ما ضعیفترین نهاد هست.سطح آموزش ما بسیار پایین و در سطح آماتور قرار داره.سیستم آموزشی ما بسیار ضعیف و عقب مانده هست.آموزش و پرورش ما اصلا اصولی و هدفدار نیست. تمام فرهنگ سازی ها رو میتونیم از مدارس شروع کنیم ولی برعکس الان هیچ فرهنگسازی یی در سیستم آموزشی ما انجام نمیشه.بخاطر همینه که شبکه های ماهواره ای و اینترنتی هر بلایی تونستن سرِ ایمان و فرهنگ جوانان ما آوردن.حالا تازه از خواب بیدار شدن که وای فرهنگمون نابود شده .این سیستم آموزشی از بیخ و بن مشکل داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
نه بابا
-
امیر علی
۰۹:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
با سلام و خسته نباشی .خدمت آقای وزیر عرض می کنیم تا وقتی وضع معیشتی فرهنگیان درست نشود هزارتا سند تحول بنیادی را هم تصویب کند به جرات می گویم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
معلمی که سر کلا قسط هایش را حساب می کند دیگر چه انتظاری دارید.مگر با یک میلیون تومان حقوق دریافتی میشه به آموزش فکر کرد خودتان قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۱۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
بابا چرا همش از نیروهای پیش دبستانی می پرسین؟از جناب وزیر درباره وضعیت نیروهای قراردادی هم سوال کنین.خوب ماهم آدمیم دیگه.چرا فکری به حال ما نمیکنن ، قراربود تا قبل از مهر93 تعیین تکلیف بشیم که متاسفانه هیچ خبری نیست...........
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۸:۲۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
بیزحمت از ایشون میپرسیدین دانشگاه فرهنگیان برا سال 94 پذیرش داره؟
Iran (Islamic Republic of)
آدرینا
۰۷:۱۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سلام. امروز اول مهر است و من همکاران زیادی را سراغ دارم که هنوز برنامه و مدرسه آنها مشخص نیست. ثبت نام ها کامل نشده و برنامه مدرسه ها بسته نشده. چطور مشکلی وجود ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۰۶:۱۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
یک معلم نباید دغدغه ای به جز آموزش و پرورش دانش آموز داشته باشد.ولی متاسفانه به علت حقوق پایین معلمان عزیز اکثرا دو یا چند شغله هستند.خواهشمند است جناب وزیر به وضعیت معیشتی معلمان گرامی رسیدگی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
با سلام . یک موضوع کلیشه ای که به آن نپرداختید وضعیت معیشتی معلمان است که با توجه به تورم و ... این روزها در شرایط خوبی نیستند ویکی از اصلی ترین دلایل عدم کیفی کلاسهای درسی می باشد. متاسفانه معلمان این روزها بیشتر درگیر مسائل اقتصادیشان هستند تا امر آموزش . و با اندکی تامل می توان حق را به آنان داد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
همش دانش آموزان یک سوال هم در مورد وضعیت دانشجویان بدبخت دانشگاه فرهنگیان مپرسیدید که در چه وضعی هستندذ
آخرین اخبار