قائم مقامی: شطرنج تفکر استراتژیک را به افراد آموزش می‌دهد

استاد بزرگ شطرنج گفت: به رشته‌هایی مانند شطرنج باید توجه خیلی بیشتری شود چون یک رشته مادر می‌باشد و تفکر استراتژیک را به افراد آموزش می دهد.

احسان قائم مقامی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، خیلی از ورزشکاران موفق دنیا و بسیاری از سیاستمداران و افسران ارشد نظامی از شطرنج برای موفقیت کارهایشان استفاده می‌کنند و شطرنج را به عنوان یک مورد تکمیلی برای پیدا کردن تفکر استراتژیک به کار می‌گیرند و از این حیث باید توجه بیشتری به این رشته شود.

قائم مقامی اظهار داشت: خیلی حیف است در کشوری که این همه پتانسیل و ظرفیت بالا برای شطرنج وجود دارد اما توجه کافی به این رشته نمی‌شود متاسفانه فدراسیون برای اعزام در تمامی رده‌های سنی بودجه کافی در اختیار ندارد و این مشکل بودجه به کیفیت کار بازیکنان تیم ملی لطمه می‌زند، بسیاری از نوابغ و نخبگان و استعدادهای این رشته به دلیل فقدان بودجه شرایط کسب مدال را از دست می‌دهند و اگر نگاه رساتر و توجه بیشتر ارگان‌های مرتبط نمادهای خصوصی به این رشته ورزشی شود مطمئنا بسیاری از نخبگان و آینده‌سازان شطرنج باز کشورمان می‌توانند به مسابقات اعزام شوند و کسب مدال کنند.امیدوارم در سال‌های دیگر این نقیصه رفع شود و اعزام نخبگان درتمامی رده‌های سنی صورت بگیرد.

قائم مقامی در مورد برنامه مسابقاتش گفت: امسال رویدادهای بسیار مهمی در پیش دارم که در پاییز مهمترین آنها برگزار خواهد شد. من در مسابقات آزاد اپن باکو شرکت دارم و این تورنمنت جز 5 یا 6 مسابقه برتر دنیاست که هر ساله برگزار می‌شود و بازیکنان درجه یک دنیا در آن بازی می‌کنند که به لحاظ کیفی سطح بسیار بالایی دارد و البته هدف من از شرکت در این مسابقه آماده سازی برای مسابقات آتی و جایزه بزرگ دنیاست.

وی ادامه داد: بعد از مسابقات آزاد باکو به ایران باز می‌گردم پس بعد از چند روز عازم آمریکا شوم تا در مسابقات آزاد میلیونر بازی کنم بلافاصله بعد از چند روز باید به تاشکند سفر کنم تا در مسابقات جایزه بزرگ جهان شرکت کنم. بعد از این مسابقات، لیگ بوندسلیگا شروع می شود که من جزو تیم هامبورگ هستم و برای این تیم مسابقه خواهم داد. البته در حال حاضر به خاطر ادامه تحصیل، بین کشور ایران و آلمان در رفت و آمد هستم.

استاد بزرگ شطرنج ایران افزود: من در حال حاضر در لیگ برتر ایران و در تیم شهرداری تبریز بازی می کنم و لیگ ایران تداخلی با مسابقات جهانی ندارد زیرا برنامه مسابقات جهانی بسیار منظم برنامه ریزی شده است.

وی گفت: مسابقات جایزه بزرگ یک سری مسابقه می‌باشد که در کشورهای ازبکستان، آذربایجان، ایران و روسیه برگزار می‌شود که 16 بازیکن برتر دنیا در آن حضور دارند که در هر مرحله 12بازی انجام می‌دهند به این صورت که 16 بازیکن برتر دنیا از 4 سری مسابقه فقط سه سری آن را مسابقه می‌دهند که من مسابقه باکو را انجام نمی‌دهم و در مجموع این 4 تورنمنت که سه مرحله آن را بازی می‌کنند دو نفر برتر به مسابقات نهایی قهرمانی جهان راه پیدا می‌کنند.

قائم مقامی در پایان در پاسخ به این سوال که مایل است در فدراسیون مقامی داشته باشد اظهار داشت: من به هیچ پست و مقامی فکر نمی‌کنم چون در حال حاضر بر این باور هستم که تا 10سال دیگر وظیفه دارم که پیشرفت خودم را به حداکثر برسانم و به آن پختگی و جایگاه رسیده باشم که بتوانم به عنوان یک بازیکن نقش موثری در پیشرفت شطرنج در کشور عزیزم ایفا کنم ونماینده خوبی برای کشورم باشم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار