سعدالله زارعی در نشست "آمریکا- داعش، ائتلاف پوچ":

غرب معتقد است عملیات آمرلی را ایران فرماندهی کرد

استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا به دنبال اقدام علیه دولت سوریه است و ائتلاف ضد داعش بدین منظور انجام شده که آمریکا وانمود می‌کند که اقدام خیرخواهانه است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سعدالله زارعی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در نشست تخصصی "آمریکا-داعش؛ ائتلاف پوچ" که به همت معاونت روابط بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، اظهار داشت: اگر از منظر آمریکا به داعش نگاه کنیم آمریکا به دنبال یک داعش متعهد است که او را وارد مذاکره کند.
 
وی افزود: مشکل اصلی آمریکا در منطقه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است که آن‌ها می‌خواهند یک جبهه مقاومت متمرد را به یک جبهه متعهد تبدیل کنند کمااینکه در اظهارات چهره‌های ارشد آمریکا هم به این مسئله اشاره شده است.
 
استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: آمریکا در مبارزه با تروریسم یک تجربه شکست خورده دارد و مبارزه با داعش حد فاصل سال‌های 2003 تا 2007 در استان‌های بعقوبه، الانبار، بغداد و کرکوک به صورت خیلی مختصر در شرایطی که 300 هزار نیرو و مستشار را در اختیار داشتند، دارند.
 
زارعی اضافه کرد: پس از تجربه شکست در مبارزه با تروریسم در سال 2011 آمریکا نیروهایش را از عراق خارج کرد و در ائتلاف ضد داعش این‌گونه مطرح می‌کنند که حملات هوایی توسط آمریکا انجام شده و نبرد زمینی به عهده عراقی‌ها خواهد بود که در عملیات آمرلی که توسط مردم و نیروهای عراق انجام شد و عملیات العزین چون آمریکا در آن نقشی نداشت سخنان مقامات این کشور تحلیل رفت.
 
وی گفت: هر جا که جبهه مقاومت فعالیت دارد آمریکا در مقابل آن صف‌آرایی می‌کند و نمونه آن را در یمن می‌بینیم، چون مردم یمن مواضعی شبیه مقاومت دارند آمریکا و محور عربی، داعش را برای سرکوب آن‌ها استخدام می‌کند.   
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: از این به بعد باید منتظر باشیم که فشارها از سمت عراق به سمت سوریه برود و آمریکا در حال بازسازی جبهه خود برای حمله علیه دولت سوریه است و طوری وانمود می‌کند که این اقدام خیرخواهانه است در صورتی که فلش عملیات به سمت دولت دمشق است.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد موضع روسیه در خصوص ائتلاف ضد داعش گفت: روسیه با اصل ائتلاف موافق است اما اعتمادی به آمریکا ندارد و هر چه بیشتر می‌گذرد این بدگمانی بیشتر می‌شود.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: انگلیسی‌ها و ترک‌ها که با تأخیر جواب مثبت به حضور در ائتلاف را دادند به دنبال سهم‌خواهی هستند و واقعیت این است که ترکیه به عنوان متحد اصلی آمریکا در حال مذاکره برای سهم‌خواهی بیشتر تلاش می‌کند.
 
وی گفت: اقدام علیه بشار اسد قطعی است و ضمناً دفاع مقاومت از سوریه نیز حتمی خواهد بود و برکناری بشار اسد حتماً نیاز به یک پروسه زمینی دارد و در این کارزار ترکیه نقشی جدی خواهد داشت و این سؤال مطرح می‌شود که آیا ترک‌ها می‌توانند از مسیر علویان که 23 میلیون نفر جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند عبور کنند و در مقابل نظرات آن‌ها مقاومت کنند.
 
زارعی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش نظامی، متحدین آمریکا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و غرب معتقد است که ایران در عراق نفوذ جدی دارد و عملیات آمرلی را فرماندهی کرده است.   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار